Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autorka: Paulina Wierzbińska

Przedmiot: Informatyka

Temat: Nadawanie stylów elementom strony internetowej

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Rozumienie, analizowanie i rozwiązywanie problemów na bazie logicznego i abstrakcyjnego myślenia, myślenia algorytmicznego i sposobów reprezentowania informacji.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Rozumienie, analizowanie i rozwiązywanie problemów.
Zakres rozszerzony. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
5) przedstawia sposoby reprezentowania w komputerze znaków, liczb, wartości logicznych, obrazów, dźwięków, animacji;
II. Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera i innych urządzeń cyfrowych.
Zakres podstawowy. Uczeń:
3) przygotowuje opracowania rozwiązań problemów, posługując się wybranymi aplikacjami:
f) tworzy stronę internetową zgodnie ze standardami, wzbogaconą tabelami, listami, elementami dynamicznymi, posługuje się arkuszem stylów, korzysta z oprogramowania i serwisów przeznaczonych do tworzenia stron; potrafi opublikować własną stronę w internecie;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne (językiem ucznia):

  • Scharakteryzujesz identyfikatory oraz klasy.

  • Wyjaśnisz, czym jest jest paralaxa.

  • Przedstawisz dobre praktyki związane ze stylowaniem.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Uczniowie, korzystając z innych e‑materiałów, przypominają sobie najważniejsze informacje dot. projektowania witryn www.

  2. Uczniowie szukają przykładów stron WWW, które intuicyjnie oceniają jako źle lub dobrze zaprojektowane.

Faza wstępna:

  1. Uczniowie wykonują ćwiczenia, które mają na celu ułatwienie im procesu projektowania strony (sekcja „Sprawdź się”).

  2. Chętne lub wybrane osoby przedstawiają swoje odpowiedzi.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie prezentują wyszukane przez siebie przykłady złych lub dobrych przykładów projektów stron. Wyjaśniają, z czego wynika ich ocena.

  2. Nauczyciel inicjuje dyskusję na temat tego, co uczniowie uznają za dobre, a co za złe praktyki w temacie projektowania witryn WWW.

  3. Uczniowie zapoznają się z treścią e‑materiału. Nauczyciel w razie potrzeby wyjaśnia niezrozumiałe treści.

  4. Uczniowie w parach próbują powtórzyć przedstawione w e‑materiale działania.

  5. Uczniowie po zapoznaniu się z filmem proponują inne dobre praktyki dotyczące stylowania strony WWW.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie w parach porównują swoje projekty stron WWW.

Praca domowa:

  1. Wykonaj wszystkie przedstawione w e‑materiale kroki, ale już dla twojej właściwej witryny.

Wskazówki metodyczne:

  • Nauczyciel może zdecydować, czy uczniowie realizują projekt indywidualnie czy w grupach.