Dla nauczyciela
Autorka: Paulina Wierzbińska
Przedmiot: Informatyka
Temat: Nadawanie stylów elementom strony internetowej
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje obywatelskie;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Scharakteryzujesz identyfikatory oraz klasy.
Wyjaśnisz, czym jest jest paralaxa.
Przedstawisz dobre praktyki związane ze stylowaniem.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie, korzystając z innych e‑materiałów, przypominają sobie najważniejsze informacje dot. projektowania witryn www.
Uczniowie szukają przykładów stron WWW, które intuicyjnie oceniają jako źle lub dobrze zaprojektowane.
Faza wstępna:
Uczniowie wykonują ćwiczenia, które mają na celu ułatwienie im procesu projektowania strony (sekcja „Sprawdź się”).
Chętne lub wybrane osoby przedstawiają swoje odpowiedzi.
Faza realizacyjna:
Uczniowie prezentują wyszukane przez siebie przykłady złych lub dobrych przykładów projektów stron. Wyjaśniają, z czego wynika ich ocena.
Nauczyciel inicjuje dyskusję na temat tego, co uczniowie uznają za dobre, a co za złe praktyki w temacie projektowania witryn WWW.
Uczniowie zapoznają się z treścią e‑materiału. Nauczyciel w razie potrzeby wyjaśnia niezrozumiałe treści.
Uczniowie w parach próbują powtórzyć przedstawione w e‑materiale działania.
Uczniowie po zapoznaniu się z filmem proponują inne dobre praktyki dotyczące stylowania strony WWW.
Faza podsumowująca:
Uczniowie w parach porównują swoje projekty stron WWW.
Praca domowa:
Wykonaj wszystkie przedstawione w e‑materiale kroki, ale już dla twojej właściwej witryny.
Wskazówki metodyczne:
Nauczyciel może zdecydować, czy uczniowie realizują projekt indywidualnie czy w grupach.