Dla nauczyciela
Autorka: Małgorzata Krzeszowska
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Socjologiczne rozumienie kultury i wymiary kultury
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
II. Różnorodność kulturowa.
Uczeń:
4) przedstawia – z wykorzystaniem wyników badań opinii publicznej – wspólność i różnorodność wartości afirmowanych w społeczeństwach europejskich;
5) analizuje cechy indywidualizmu i kolektywizmu w aspekcie psychospołecznym i instytucjonalnym; wykazuje zróżnicowanie psychokulturowe świata w tych aspektach.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
definiuje pojęcie kultury;
omawia różne wymiary kultury;
analizuje znaczenie kultury w życiu człowieka.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca;
dyskusja;
metoda wzajemnych pytań.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Przedstawienie tematu i celów zajęć.
2. Uczniowie w parach odpowiadają na pytania dotyczące przedstawionego tematu lekcji:
– Czego chcą się dowiedzieć?
– Co ich interesuje?
Zapisują odpowiedzi na kartce.
Faza realizacyjna
1. Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią w sekcji „Przeczytaj” i zapisują w zeszycie minimum pięć pytań do tekstu. Uwaga: każde z pytań musi rozpoczynać się od słowa „dlaczego”. Następnie spacerują po klasie i na umówiony sygnał szukają kogoś do pary, zadają pytania i odpowiadają na te sformułowane podczas czytania tekstu.
2. Uczniowie wspólnie rozmawiają na temat różnych ujęć kultury przedstawionych w sekcji „Przeczytaj”. Na koniec wybierają tę definicję kultury, która według nich jest najtrafniejsza.
3. Praca z materiałem zamieszczonym w sekcji „Audiobook”. Uczniowie zapoznają się z treścią, a potem w parach wykonują ćwiczenia do audiobooka. Następnie wybrana osoba prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia ją, udziela też uczniom informacji zwrotnej.
4. Uczniowie przechodzą do dyskusji: jakie jest znaczenie kultury w życiu człowieka? Podczas dyskusji zwracają uwagę na wymiary kultury. Na koniec wybrana osoba podsumowuje rozmowę.
5. Uczniowie dobierają się w pary i wykonują ćwiczenia. Następnie konsultują swoje rozwiązania z inną parą uczniów i ustalają jedną wersję odpowiedzi.
Faza podsumowująca
1. Wybrana lub chętna osoba ponownie odczytuje temat lekcji, następnie podsumowuje zajęcia, wskazując, czego się dowiedziała.
2. Nauczyciel rozdaje uczniom ankietę ewaluacyjną z oceną lekcji, pracy własnej oraz pracy klasy. Udziela im też informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Napisz krótką notatkę, uwzględniając w niej najistotniejsze informacje dotyczące zagadnień poruszanych na zajęciach.
Materiały pomocnicze:
Antonina Kłoskowska, Socjologia kultury, Warszawa 2020.
Antonina Kłoskowska, Społeczne ramy kultury, Warszawa 1972.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Na podstawie multimedium uczniowie mogą przygotować prezentację multimedialną dotyczącą znaczenia kultury w życiu człowieka.