Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.8.11.5
Imię i nazwisko autora: Karolina Puzio
Przedmiot: Język obcy nowożytny - język niemiecki
Temat zajęć: Welche Vitamine und Mineralien fehlen mir?/Jakich witamin i minerałów mi brakuje?
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VIII, poziom językowy A2+/B1
Cel ogólny lekcji:
Kształtowanie umiejętności opisywania i wypowiadania się na temat zdrowia, witamin, minerałów oraz suplementów.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje matematyczne oraz w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wymieni witaminy i minerały;
poda przykłady produktów, w których znajdują się witaminy i minerały;
opisze koleżance/koledze w e‑mailu, co powinna/powinien zrobić, aby wzmocnić swoją odporność.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
tworzy i wykorzystuje takie zadania językowe, które stanowią ilustrację przydatności języka obcego nowożytnego do realizacji własnych celów komunikacyjnych;
czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;
wykorzystuje i rozwija kreatywność.
Strategie uczenia się:
dokonywanie świadomej analizy języka obcego, porównywanie struktur z językiem ojczystym;
automotywacja i zachęcenie do działania;
odgadywanie znaczeń na pomocą używania wskazówek i sugestii językowych.
Metody/techniki nauczania:
podająca – praca ze źródłem drukowanym, praca z tekstami audio, wyjaśnianie;
eksponująca – ćwiczenia przedmiotowe;
praktyczna – metoda aktywizująca, dyskusja;
kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana – z użyciem komputera.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca na forum.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
urządzenie cyfrowe z podłączeniem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (katalog interaktywny),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca:
Nauczyciel otwiera krótką dyskusję z uczniami poprzez pytanie: Jakie witaminy i minerały są wam znane? Po uzyskaniu odpowiedzi nauczyciel prosi uczniów, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu i pyta: Czy domyślacie się, co będzie tematem dzisiejszej lekcji? Następnie poleca przeczytanie informacji: „Czy wiesz, że…” i zadaje pytanie: W jaki sposób wzmacniacie swoją odporność w okresie jesienno‑zimowym?
b) Faza realizacyjna:
Uczniowie czytają tekst z części Przeczytaj i starają się zrozumieć jego treść na podstawie słów zamieszczonych w słowniczku. Podczas czytania nauczyciel zwraca uwagę na wymowę. Nauczyciel czyta zdania z Übung 1 z części Przeczytaj i prosi uczniów na forum o odpowiedź, czy zdanie jest prawdziwe czy fałszywe. Uczniowie wykonują następnie w parach dalsze polecenia do tekstu (Übungen 2–3 w części Przeczytaj), celem sprawdzenia jego rozumienia oraz utrwalenia nowego słownictwa.
Nauczyciel zapisuje na tablicy wyrazy: Vitamin, Mineral i prosi uczniów w parach o zapisanie na karteczkach przykładów znanych im witamin i minerałów w języku niemieckim - karteczki zostają umieszczone obok zapisanych wyrazów. Następnie uczniowie czytają tytuł katalogu interaktywnego i odpowiadają na pytanie: Welches Thema betreffen die Texte? Was meinst du? Odpowiedzi zostają zaprezentowane na forum klasy. Uczniowie w parach analizują teksty katalogu interaktywnego i wykonują Übungen 2–3 z tej części e‑materiału.
Nauczyciel łączy uczniów w pary i rozdaje im karteczki ze słowami z Übung 1 z części Katalog interaktywny i prosi o połączenie w pary tłumaczenia polskiego z niemieckim.
Uczniowie pozostają w parach. Nauczyciel zapisuje na małych karteczkach wszystkie witaminy i minerały omawiane na lekcji, a następnie wrzuca wszystkie karteczki do woreczka. Uczniowie losują po dwie karteczki i nie zdradzają koledze/koleżance, co wylosowali. Zadaniem uczniów będzie opisanie koleżance/koledze witaminy/minerału w taki sposób, aby mógł zgadnąć o którą/który chodzi, np.: Dieses Vitamin verbessert die Sehkraft./ Dieses Mineral ist in Milchprodukten enthalten./ Ein Mangel an diesem Mineral verursacht Anämie. Nauczyciel przysłuchuje się rozmowom uczniów i w razie potrzeby koryguje błędy gramatyczne oraz wymowę.
Po pracy w parach nauczyciel zapisuje na tablicy zdania z Aufgabe 7 i prosi uczniów o przetłumaczenie zdań.
c) Faza podsumowująca:
Nauczyciel na podstawie Aufgabe 1 zapisuje pionowo na tablicy słowo GESUND. Zadaniem uczniów będzie podchodzenie do tablicy i zapisywanie swoich propozycji do krzyżówki. Po rozwiązaniu krzyżówki nauczyciel wymawia na głos słowa z Aufgabe 2 i prosi uczniów o przetłumaczenie słów na język polski.
Na koniec zajęć uczniowie wykonują Aufgabe 3‑4 z części Sprawdź się. Następnie nauczyciel zadaje pytania podsumowujące: Czy dzisiejsza lekcja była ciekawa? Co zapamiętasz z dzisiejszej lekcji?, oczekując od uczniów wymienienia słownictwa i struktur, które okazały się z jakiegoś powodu szczególnie ważne i przydatne dla uczniów.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują Aufgabe 5, 6 oraz 8 z części Sprawdź się w celu utrwalenia słownictwa poznanego na lekcji.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania katalogu interaktywnego
przed lekcją: wprowadzenie do tematu, przypomnienie znanego już słownictwa;
w trakcie lekcji: uzupełnienie słownictwa związanego z witaminami i podstawową wiedzą medyczną;
po lekcji: powtórzenie słownictwa z zakresu witamin i podstawowej wiedzy medycznej, przypomnienie wiadomości.
Indeks górny Źródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0