Dla nauczyciela
Autor: Paulina Król
Przedmiot: Informatyka
Temat: Plany filmowe, czyli różne sposoby widzenia kamery
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Omówisz różne rodzaje planów filmowych.
Wskażesz cechy charakterystyczne i funkcje planów filmowych.
Na konkretnych przykładach przeanalizujesz poszczególne ujęcia filmowe.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
laptopy, kartki.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel udostępnia uczniom e‑materiał „Plany filmowe, czyli różne sposoby widzenia kamery”. Uczniowie proszeni są o zapoznanie się z sekcją „Przeczytaj”.
Nauczyciel informuje uczniów, że na zapowiadanych zajęciach będą pracować w 4 grupach. Zachęca do przygotowania na najbliższe spotkanie ujęć planów filmowych dostępnych w domenach publicznych wraz ze słownym lub pisemnym opisem prezentowanego planu filmowego na podstawie terminów z sekcji „Przeczytaj”.
Nauczyciel zachęca cztery osoby do przeglądu wiedzy z e‑materiałów „Montaż wideo w praktyce”.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla sekcję „Wprowadzenie” zapowiedzianego e‑materiału i zachęca uczniów do przeczytania na głos treści. Wszyscy omawiają kryteria sukcesu.
Nauczyciel rozpoczyna od sprawdzenia pozyskanej przed lekcją wiedzy przez uczniów. W tym celu przedstawia slajdy multimedium w zakładce „Prezentacja multimedialna”. Następnie stawia pytanie, czy uczniowie spotkali się kiedyś z podobnymi hasłami, terminami, elementami planu filmowego, jakie przedstawiają slajdy. Uczniowie, jeśli mają odpowiednie materiały, pokazują je.
Faza realizacyjna:
Uczniowie siadają w 4 grupach. Nauczyciel udostępnia każdej grupie komputer lub laptop do pracy oraz każdej osobie kartkę. Uczniowie wyświetlają sekcję Audiobook, zapoznają się z jego treścią, jednocześnie zapisując notatki do polecenia 1. Nauczyciel zbiera kartki i analizuje.
Uczniowie pozostają na miejscach i między sobą omawiają krótko i rzeczowo przyniesione plany filmowe. W kolejnym kroku uczniowie zapoznają się z treścią polecenia 2. Uczniowie mają za zadanie przedstawić krótki film obrazujący pewną emocję. Używają do tego przygotowanych materiałów oraz wyszukanych z grupą. Nauczyciel dogląda pracę uczniów. Jeśli nie starczy czasu, uczniowie prezentują pracę w późniejszym terminie.
Uczniowie indywidualnie wykonują ćwiczenie 1 i 2 z sekcji „Audiobook”. Nauczyciel zachęca uczniów do odczytania rozwiązań. Następuje analiza prac przez nauczyciela.
Faza podsumowująca:
Uczniowie wspólnie podsumowują zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności, omawiają ewentualne problemy podczas pracy z sekcją „Audiobook”.
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W kontekście ich realizacji podsumowuje przebieg zajęć, a także wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów.
Praca domowa
Uczniowie wykonują polecenie 2 w sekcji „Prezentacja multimedialna”.
Materiały pomocnicze:
Block Bruce A., Opowiadanie obrazem: tworzenie wizualnej struktury w filmie, telewizji i mediach cyfrowych, Warszawa 2010.
Gustavo Mercado, Okiem filmowca, Warszawa 2022.
David Bordwell, Kristin Thompson, Film Art. Sztuka filmowa, Warszawa 2010.
Wskazówki metodyczne:
Treści w sekcji „Prezentacja multimedialna” można wykorzystać na lekcji jako podsumowanie i utrwalenie wiedzy uczniów.