Autor: Paulina Król

Przedmiot: Informatyka

Temat: Plany filmowe, czyli różne sposoby widzenia kamery

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne
III. Posługiwanie się komputerem, urządzeniami cyfrowymi i sieciami komputerowymi, w tym: znajomość zasad działania urządzeń cyfrowych i sieci komputerowych oraz wykonywania obliczeń i programów.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
II. Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera i innych urządzeń cyfrowych.
Zakres podstawowy. Uczeń:
4) wyszukuje w sieci potrzebne informacje i zasoby, ocenia ich przydatność oraz wykorzystuje w rozwiązywanych problemach.
III. Posługiwanie się komputerem, urządzeniami cyfrowymi i sieciami komputerowymi.
Zakres podstawowy. Uczeń:
1) zapoznaje się z możliwościami nowych urządzeń cyfrowych i towarzyszącego im oprogramowania;
2) objaśnia funkcje innych niż komputer urządzeń cyfrowych i korzysta z ich możliwości;
3) rozwiązuje problemy korzystając z różnych systemów operacyjnych;
IV. Rozwijanie kompetencji społecznych.
Zakres podstawowy. Uczeń:
6) poszerza i uzupełnia swoją wiedzę korzystając z zasobów udostępnionych na platformach do e‑nauczania.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne (językiem ucznia):

  • Omówisz różne rodzaje planów filmowych.

  • Wskażesz cechy charakterystyczne i funkcje planów filmowych.

  • Na konkretnych przykładach przeanalizujesz poszczególne ujęcia filmowe.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • laptopy, kartki.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Nauczyciel udostępnia uczniom e‑materiał „Plany filmowe, czyli różne sposoby widzenia kamery”. Uczniowie proszeni są o zapoznanie się z sekcją „Przeczytaj”.

  2. Nauczyciel informuje uczniów, że na zapowiadanych zajęciach będą pracować w 4 grupach. Zachęca do przygotowania na najbliższe spotkanie ujęć planów filmowych dostępnych w domenach publicznych wraz ze słownym lub pisemnym opisem prezentowanego planu filmowego na podstawie terminów z sekcji „Przeczytaj”.

  3. Nauczyciel zachęca cztery osoby do przeglądu wiedzy z e‑materiałów „Montaż wideo w praktyce”.

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel wyświetla sekcję „Wprowadzenie” zapowiedzianego e‑materiału i zachęca uczniów do przeczytania na głos treści. Wszyscy omawiają kryteria sukcesu.

  2. Nauczyciel rozpoczyna od sprawdzenia pozyskanej przed lekcją wiedzy przez uczniów. W tym celu przedstawia slajdy multimedium w zakładce „Prezentacja multimedialna”. Następnie stawia pytanie, czy uczniowie spotkali się kiedyś z podobnymi hasłami, terminami, elementami planu filmowego, jakie przedstawiają slajdy. Uczniowie, jeśli mają odpowiednie materiały, pokazują je.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie siadają w 4 grupach. Nauczyciel udostępnia każdej grupie komputer lub laptop do pracy oraz każdej osobie kartkę. Uczniowie wyświetlają sekcję Audiobook, zapoznają się z jego treścią, jednocześnie zapisując notatki do polecenia 1. Nauczyciel zbiera kartki i analizuje.

  2. Uczniowie pozostają na miejscach i między sobą omawiają krótko i rzeczowo przyniesione plany filmowe. W kolejnym kroku uczniowie zapoznają się z treścią polecenia 2. Uczniowie mają za zadanie przedstawić krótki film obrazujący pewną emocję. Używają do tego przygotowanych materiałów oraz wyszukanych z grupą. Nauczyciel dogląda pracę uczniów. Jeśli nie starczy czasu, uczniowie prezentują pracę w późniejszym terminie.

  3. Uczniowie indywidualnie wykonują ćwiczenie 1 i 2 z sekcji „Audiobook”. Nauczyciel zachęca uczniów do odczytania rozwiązań. Następuje analiza prac przez nauczyciela.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie wspólnie podsumowują zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności, omawiają ewentualne problemy podczas pracy z sekcją „Audiobook”.

  2. Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W kontekście ich realizacji podsumowuje przebieg zajęć, a także wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów.

Praca domowa

  1. Uczniowie wykonują polecenie 2 w sekcji „Prezentacja multimedialna”.

Materiały pomocnicze:

  1. Block Bruce A., Opowiadanie obrazem: tworzenie wizualnej struktury w filmie, telewizji i mediach cyfrowych, Warszawa 2010.

  2. Gustavo Mercado, Okiem filmowca, Warszawa 2022.

  3. David Bordwell, Kristin Thompson, Film Art. Sztuka filmowa, Warszawa 2010.

Wskazówki metodyczne:

  • Treści w sekcji „Prezentacja multimedialna” można wykorzystać na lekcji jako podsumowanie i utrwalenie wiedzy uczniów.