Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora:

Anna Kaczorowska

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Zderzenia- powtórzenie w zadaniach

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne

I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości.

II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych.

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe

I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
4) przeprowadza obliczenia liczbowe posługując się kalkulatorem;
5) rozróżnia wielkości wektorowe i skalarne.

II. Mechanika. Uczeń:
15) wykorzystuje zasadę zachowania pędu do opisu zachowania się izolowanego układu ciał;
16) rozróżnia i analizuje zderzenia sprężyste i niesprężyste.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • Kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. nauczy się analizować zderzenia sprężyste i niesprężyste w świetle zasad zachowania;

  2. zastosuje wiedzę o zderzeniach do rozwiązywania zadań rachunkowych.

Strategie nauczania:

odwróconej klasy

Metody nauczania:

klasowo‑lekcyjna

Formy zajęć:

praca w grupach, praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

tablica

Materiały pomocnicze:

e‑materiał „Zderzenia w zadaniach”

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel prosi uczniów, aby powtórzyli na lekcję informacje o zderzeniach sprężystych i niesprężystych oraz zderzeniach centralnych i skośnych oraz obejrzeli film‑samouczek.

Faza realizacyjna:

Nauczyciel zadaje pytania aktywizujące przypisane do filmu samouczka i dyskutuje z uczniami odpowiedzi. Przybliża pojęcie układu środka masy.
Nauczyciel podaje do rozwiązania zadania sformułowane w oparciu o przykłady z części ”Warto przeczytać”, w których zderzenia skośne i zderzenia centralne i skośne ze ścianą są przedstawione w postaci problemów rachunkowych. A więc uczniowie, wykorzystując teoretycznie opracowane zagadnienie, mogą rozwiązać problem rachunkowo.
Nauczyciel zwraca uwagę na uniwersalny charakter zasad zachowania, które są wykorzystywane w czasie rozwiązań.

Faza podsumowująca:

Nauczyciel podsumowuje pracę uczniów, wystawiając oceny.

Praca domowa:

Nauczyciel zadaje do rozwiązania zadanie 6, 7 i 8.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Multimedium bazowe można wykorzystać na lekcji. Zadania z zestawu ćwiczeń można potraktować jako zadania domowe lub niektóre z nich rozwiązać na lekcji.