Imię i nazwisko autora: Swietłana Gromnicka

Przedmiot: Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (język rosyjski)

Temat zajęć: Витаминный букет/ Bukiet witamin

Grupa docelowa: III etap edukacyjny: liceum/technikum, klasa I poziom A1+

Podstawa programowa – wariant III.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (kontynuacja 2. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
13) świat przyrody (np. pogoda, pory roku, rośliny i zwierzęta, krajobraz, zagrożenia i ochrona środowiska naturalnego);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
4) określa kontekst wypowiedzi (np. czas, miejsce, sytuację, uczestników);
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
6) układa informacje w określonym porządku;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, instrukcje, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
3) określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę, formę tekstu, czas, miejsce, sytuację);
4) znajduje w tekście określone informacje;
5) układa informacje w określonym porządku;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
5) opisuje upodobania;
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
5) opisuje upodobania;
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
8) proponuje, przyjmuje i odrzuca propozycje, zachęca; prowadzi proste negocjacje w sytuacjach życia codziennego;
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia (np. wypełnia formularz/ankietę);
8) proponuje, przyjmuje i odrzuca propozycje, zachęca; prowadzi proste negocjacje w sytuacjach życia codziennego;
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub w języku polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie przedsiębiorczości,

Cele operacyjne:

Uczeń :

  • Dowie się, jak w języku rosyjskim nazwać narzędzia potrzebne do uprawy ogródka i nauczy się opisywać pracę w ogródku.

  • Opowie, jakie dania można przygotować z najczęściej uprawianych owoców i warzyw, zastosuje poznane nazwy warzyw i owoców.

  • Napisze wpis na blogu o tym, jakie korzyści płyną z jedzenia owoców i warzyw, a szczególnie pochodzących z upraw ekologicznych.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • zaspokaja ciekawość i potrzebę kreatywności;

  • dostrzega powiązania między nauką rosyjskiego a innymi przedmiotami szkolnymi, na przykład biologią;

  • zauważa powiązania między nauką języka rosyjskiego a innymi dziedzinami życia.

Strategie uczenia się:

Strategie bezpośrednie:

  • strategie pamięciowe – grupowanie informacji w określone kategorie, użycie obrazu i dźwięku, powtarzanie nowych nazw i czynności, porównanie ich do brzmienia w języku ojczystym;

  • strategie kognitywne - ćwiczenie wymowy w celu efektywnego przekazu informacji, czytanie tekstu, korzystanie ze słownika lub internetu, tłumaczenie słów i wyrażeń;

  • strategie kompensacyjne - odgadywanie znaczenia słów na podstawie tekstu słuchanego, szukanie pomocy u rozmówców.

Strategie pośrednie:

  • strategie metakognitywne - organizowanie i planowanie uczenia się;

  • strategie afektywne - automotywacja i tworzenie warunków do nabierania przez uczniów pewności siebie;

  • strategie społeczne - zadawanie pytań, współpraca podczas wykonywania zadań, umiejscowienie siebie wśród innych.

Metody/techniki nauczania:

Metody:

  • eksponująca,

  • kognitywna,

  • podająca,

  • problemowa,

  • programowana.

Techniki:

  • ćwiczenia przedmiotowe,

  • udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy,

  • pogadanka,

  • opis,

  • opowiadanie,

  • dialog,

  • planowanie w oparciu o materiał źródłowy,

  • techniki multimedialne,

Formy zajęć:

  • praca w grupach,

  • praca w parach,

  • praca indywidualna.

Środki dydaktyczne:

komputer z dostępem do internetu i możliwością odtwarzania dźwięku

Przebieg lekcji

Faza wprowadzająca:

Na poprzedniej lekcji nauczyciel poleca uczniom zapoznanie się z uprawą owoców i warzyw. W tym celu mogą oni posłuchać audiobooka (flipped lesson - metoda lekcji odwróconej). Na początku lekcji nauczyciel inicjuje dyskusję na temat zdrowego odżywiania się, odwołując się do piramidy żywieniowej. Prosi również o podzielenie się wiedzą na temat uprawy ogródka.

Faza realizacyjna:

Nauczyciel dzieli uczniów na grupy i poleca sporządzenie listy warzyw, które powinny znaleźć się w codziennej diecie. Następnie uczniowie porównują swoje propozycje i uzupełniają listy o warzywa, które pominęli.

Nauczyciel proponuje grę Po kolei w ogródku (В огороде по очереди). Uczniowie w małych grupach przygotowują tabelę z trzema kolumnami: wiosna, lato, jesień (весна, лето, осень), do których wpisują nazwy warzyw sezonowych. Wygrywa grupa, która wpisze najwięcej warzyw do tabeli, przy czym za każde błędne przyporządkowanie do kolumny odejmuje się 1 punkt. Nauczyciel może podpowiadać grupom, ale jedynie poprzez sugestie lub opisy. Wyniki pracy zwycięskiej grupy są odczytywane na forum klasy.

Po wysłuchaniu audiobooka można zorganizować Dzień Rolnika (День фермера). Uczniowie będą opowiadać o pracy w ogródku, używać gestów i mimiki. Elementem Dnia Rolnika mogą być zakupy narzędzi, nasion i sadzonek (metoda kooperacji).

Faza podsumowująca:

Uczniowie na podstawie utworzonej piramidy zdrowych warzyw i odsłuchanego audiobooka oceniają, czy opanowali nazwy popularnych warzyw i zastanawiają się, czego jeszcze chcieliby się dowiedzieć w związku z tematem lekcji. Nauczyciel odpowiada na zadane pytania.

Na koniec każdy z uczniów opisuje ulubione warzywo, jego uprawę i sposób przyrządzania. Pozostali uczniowie przysłuchują się wypowiedziom i zadają dodatkowe pytania.

Praca domowa:

  • Ćwiczenia nr 7 i 8 z części Sprawdź się. Nauczyciel na kolejnej lekcji powinien przeczytać prace uczniów i ocenić je pod kątem zawartych informacji, spójności tekstu, bogactwa środków językowych oraz liczby błędów językowych. Nauczyciel może podsumować pracę uczniów - oddając prace, skomentować i wskazać mocne strony wypowiedzi.

Materiały pomocnicze:

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania audiobooka

Przed lekcją audiobook może zostać wykorzystany do przygotowania materiału leksykalnego na temat uprawy warzyw i owoców (praca metodą flipped lesson).

W trakcie lekcji, po wysłuchaniu audiobooka uczniowie mogą na podstawie materiału leksykalnego przygotować scenki sytuacyjne.

Po lekcji audiobook posłuży uczniom zarówno do powtórzenia materiału, jak i do przygotowania pracy domowej.