Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: Swietłana Gromnicka
Przedmiot: Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (język rosyjski)
Temat zajęć: Витаминный букет/ Bukiet witamin
Grupa docelowa: III etap edukacyjny: liceum/technikum, klasa I poziom A1+
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie przedsiębiorczości,
Cele operacyjne:
Uczeń :
Dowie się, jak w języku rosyjskim nazwać narzędzia potrzebne do uprawy ogródka i nauczy się opisywać pracę w ogródku.
Opowie, jakie dania można przygotować z najczęściej uprawianych owoców i warzyw, zastosuje poznane nazwy warzyw i owoców.
Napisze wpis na blogu o tym, jakie korzyści płyną z jedzenia owoców i warzyw, a szczególnie pochodzących z upraw ekologicznych.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
zaspokaja ciekawość i potrzebę kreatywności;
dostrzega powiązania między nauką rosyjskiego a innymi przedmiotami szkolnymi, na przykład biologią;
zauważa powiązania między nauką języka rosyjskiego a innymi dziedzinami życia.
Strategie uczenia się:
Strategie bezpośrednie:
strategie pamięciowe – grupowanie informacji w określone kategorie, użycie obrazu i dźwięku, powtarzanie nowych nazw i czynności, porównanie ich do brzmienia w języku ojczystym;
strategie kognitywne - ćwiczenie wymowy w celu efektywnego przekazu informacji, czytanie tekstu, korzystanie ze słownika lub internetu, tłumaczenie słów i wyrażeń;
strategie kompensacyjne - odgadywanie znaczenia słów na podstawie tekstu słuchanego, szukanie pomocy u rozmówców.
Strategie pośrednie:
strategie metakognitywne - organizowanie i planowanie uczenia się;
strategie afektywne - automotywacja i tworzenie warunków do nabierania przez uczniów pewności siebie;
strategie społeczne - zadawanie pytań, współpraca podczas wykonywania zadań, umiejscowienie siebie wśród innych.
Metody/techniki nauczania:
Metody:
eksponująca,
kognitywna,
podająca,
problemowa,
programowana.
Techniki:
ćwiczenia przedmiotowe,
udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy,
pogadanka,
opis,
opowiadanie,
dialog,
planowanie w oparciu o materiał źródłowy,
techniki multimedialne,
Formy zajęć:
praca w grupach,
praca w parach,
praca indywidualna.
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do internetu i możliwością odtwarzania dźwięku
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca:
Na poprzedniej lekcji nauczyciel poleca uczniom zapoznanie się z uprawą owoców i warzyw. W tym celu mogą oni posłuchać audiobooka (flipped lesson - metoda lekcji odwróconej). Na początku lekcji nauczyciel inicjuje dyskusję na temat zdrowego odżywiania się, odwołując się do piramidy żywieniowej. Prosi również o podzielenie się wiedzą na temat uprawy ogródka.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy i poleca sporządzenie listy warzyw, które powinny znaleźć się w codziennej diecie. Następnie uczniowie porównują swoje propozycje i uzupełniają listy o warzywa, które pominęli.
Nauczyciel proponuje grę Po kolei w ogródku (В огороде по очереди). Uczniowie w małych grupach przygotowują tabelę z trzema kolumnami: wiosna, lato, jesień (весна, лето, осень), do których wpisują nazwy warzyw sezonowych. Wygrywa grupa, która wpisze najwięcej warzyw do tabeli, przy czym za każde błędne przyporządkowanie do kolumny odejmuje się 1 punkt. Nauczyciel może podpowiadać grupom, ale jedynie poprzez sugestie lub opisy. Wyniki pracy zwycięskiej grupy są odczytywane na forum klasy.
Po wysłuchaniu audiobooka można zorganizować Dzień Rolnika (День фермера). Uczniowie będą opowiadać o pracy w ogródku, używać gestów i mimiki. Elementem Dnia Rolnika mogą być zakupy narzędzi, nasion i sadzonek (metoda kooperacji).
Faza podsumowująca:
Uczniowie na podstawie utworzonej piramidy zdrowych warzyw i odsłuchanego audiobooka oceniają, czy opanowali nazwy popularnych warzyw i zastanawiają się, czego jeszcze chcieliby się dowiedzieć w związku z tematem lekcji. Nauczyciel odpowiada na zadane pytania.
Na koniec każdy z uczniów opisuje ulubione warzywo, jego uprawę i sposób przyrządzania. Pozostali uczniowie przysłuchują się wypowiedziom i zadają dodatkowe pytania.
Praca domowa:
Ćwiczenia nr 7 i 8 z części Sprawdź się. Nauczyciel na kolejnej lekcji powinien przeczytać prace uczniów i ocenić je pod kątem zawartych informacji, spójności tekstu, bogactwa środków językowych oraz liczby błędów językowych. Nauczyciel może podsumować pracę uczniów - oddając prace, skomentować i wskazać mocne strony wypowiedzi.
Materiały pomocnicze:
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania audiobooka
Przed lekcją audiobook może zostać wykorzystany do przygotowania materiału leksykalnego na temat uprawy warzyw i owoców (praca metodą flipped lesson).
W trakcie lekcji, po wysłuchaniu audiobooka uczniowie mogą na podstawie materiału leksykalnego przygotować scenki sytuacyjne.
Po lekcji audiobook posłuży uczniom zarówno do powtórzenia materiału, jak i do przygotowania pracy domowej.