Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz lekcji

Autor: Agnieszka Pieszalska

Przedmiot: biologia

Temat: Mitochondria i chloroplasty – organelle półautonomiczne

Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
II. Komórka. Uczeń:
8) opisuje budowę mitochondriów i plastydów ze szczególnym uwzględnieniem chloroplastów; dokonuje obserwacji mikroskopowych plastydów w materiale biologicznym;
9) przedstawia argumenty przemawiające za endosymbiotycznym pochodzeniem mitochondriów i chloroplastów;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wykazuje, że mitochondria i chloroplasty to organelle półautonomiczne;

  • omawia mechanizm powstawania mitochondriów i chloroplastów;

  • wymienia dowody na endosymbiotyczne pochodzenie mitochondriów i chloroplastów.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • kolektywizm;

  • nauczanie wyprzedzające.

Metody i techniki nauczania:

  • pogadanka;

  • kula śniegowa;

  • plakat;

  • analiza tekstu źródłowego.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • trzy arkusze papieru A1, flamastry.

Przed lekcją

  1. Nauczyciel prosi uczniów o przygotowanie informacji na temat budowy, występowania oraz funkcji chloroplastów i mitochondriów.

Przebieg zajęć

Faza wstępna

  1. Nauczyciel zadaje pytania:

    • W jakich komórkach występują chloroplasty i mitochondria?

    • Jaką funkcję w komórce pełnią chloroplasty i mitochondria?

  2. Uczniowie przypominają budowę komórki roślinnej i zwierzęcej, zwracając uwagę na chloroplasty i mitochondria.

  3. Nauczyciel podaje cele lekcji i formułuje jej temat.

Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel zadaje pytanie: „Czym są organelle półautonomiczne?”. Uczniowie indywidualnie udzielają odpowiedzi na kartkach, następnie tworzą pary, a potem pary łączą się w czwórki – za każdym razem uczniowie ustalają wspólną odpowiedź. Każda z grup prezentuje swoją definicję na forum klasy, po czym klasa ustala jedną wspólną definicję organelli półautonomicznych.

  2. Nauczyciel dzieli uczniów na trzy grupy – każda będzie miała za zadanie przygotować plakat na jeden z tematów:

    • grupa I: cechy wspólne mitochondriów i chloroplastów;

    • grupa II: różnice między mitochondriami a chloroplastami;

    • grupa III: endosymbioza.

  3. Nauczyciel rozdaje grupom arkusze papieru A1 i flamastry. Uczniowie w grupach przygotowują plakaty.

  4. Liderzy zespołów, zaczynając od grupy I, podchodzą do tablicy, zawieszają swój plakat i omawiają dane zagadnienie.

  5. Nauczyciel wyświetla tabelę zawartą w e‑materiale dotyczącą porównania mitochondriów i chloroplastów.

  6. Uczniowie w razie potrzeby uzupełniają informacje na plakacie.

  7. Nauczyciel prosi o zapoznanie się z grafiką interaktywną zawartą w e‑materiale. Uczniowie wykonują ćwiczenia od 2 do 5.

Faza podsumowująca

  1. Nauczyciel podsumowuje pracę grup.

  2. Nauczyciel zapisuje na tablicy słowa „mitochondria” i „chloroplasty”. Uczniowie losują karteczki samoprzylepne z opisem cech mitochondriów i chloroplastów  (materiały pomocnicze). Jeżeli opis dotyczy jednej z organelli, przyklejają kartkę pod właściwą nazwą; jeżeli obu – przyklejają kartkę między dwoma nazwami.

Praca domowa:

Wykonaj ćwiczenia interaktywne nr 1 i od 6 do 8 zawarte w e‑materiale.

Materiały pomocnicze

RXbMMJ0lK7h4T

Pobierz załącznik

Załącznik 1. Cechy organelli.
Plik DOCX o rozmiarze 14.48 KB w języku polskim

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania grafiki interaktywnej:

Grafika interaktywna powinna zostać wykorzystana w fazie realizacyjnej lekcji. Można ją także wykorzystać podczas przygotowania ucznia do lekcji.