| |
| |
| |
| III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy |
| Cele kształcenia - wymagania ogólne I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości. II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych. Zakres podstawowy Treści nauczania - wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach; IX. Fale i optyka. Uczeń: 1) opisuje rozchodzenie się fal na powierzchni wody i dźwięku w powietrzu na podstawie obrazu powierzchni falowych; 6) rozróżnia fale poprzeczne i podłużne; opisuje światło jako falę elektromagnetyczną; opisuje polaryzację światła wynikającą z poprzecznego charakteru fali; |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
|
| Uczeń:
wymienia różne rodzaje fal mechanicznych i elektromagnetycznych;
klasyfikuje fale według różnych kryteriów: kształtu powierzchni falowej, kierunku drgań oraz własności fal;
porównuje własności fal mechanicznych i elektromagnetycznych;
analizuje i uzupełnia mapę pojęciową z klasyfikacją fal;
oblicza długość fali dźwiękowej w różnych ośrodkach oraz długość fali promieniowania wykorzystywanego w kuchenkach mikrofalowych.
|
| Concept mapping / mind mapping - tworzenie i wykorzystywanie map pojęciowych / map myśli |
| Rozwiazywanie problemów, dyskusja. |
| |
| mapa pojęciowa „Klasyfikacja fal”, plansza „Widmo fal elektromagnetycznych”, zestaw zadań |
| E‑materiały: „Rozchodzenie się fal elektromagnetycznych”, „Jak rozchodzi się dźwięk w powietrzu?”, „Fale na powierzchni wody”, „Widmo światła białego”, „Widmo światła słonecznego”, „Fale podłużne”, „Fale poprzeczne”, „Jakie charakterystyczne własności wykazują fale?”, „Przykłady fal - przykłady rozchodzenia się fal”, „Na czym polega rozchodzenie się fal?” |
|
|
Zaciekawienie: Odwołanie do obserwacji fal na powierzchni wody, według części „Wprowadzenie i cele”. Rozpoznanie wiedzy wyjściowej uczniów w kontekście realizowanego tematu i jego powtórzeniowego charakteru oraz nawiązanie do tej wiedzy. Powinna ona obejmować fale dźwiękowe i fale elektromagnetyczne, związek długości fali z częstotliwością oraz podstawowe zjawiska falowe. Krótka dyskusja i rozwiązanie zadania nr 3 z Zestawu ćwiczeń pozwoli na rozpoznanie wiedzy wyjściowej uczniów. |
|
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy 2‑osobowe (na przykład metodą losowania) i omawia sposób pracy z mapą pojęciową. Praca w parach: – Uczniowie oglądają i bawią się mapą pojęciową z klasyfikacją fal rozwijając kolejne gałęzie. Zaczynają od podziału fal według kształtu powierzchni falowej, potem wyświetlają podział na fale podłużne i poprzeczne. – Po rozwinięciu gałęzi z falami mechanicznymi i elektromagnetycznymi uzupełniają brakujące nazwy fal korzystając z opisu w bloku tekstowym e‑materiału oraz widma fal elektromagnetycznych. – Uczniowie tworzą połączenia między elementami mapy. Wskazują przy tym, które fale są falami podłużnymi, a które poprzecznymi. – Rozwiązują zadania nr: 5 i 7 z Zestawu ćwiczeń. Nauczyciel pełni rolę doradcy; kontroluje i komentuje wyniki pracy, ewentualnie udziela wskazówek. |
|
Uczniowie w parach przeprowadzają dyskusję podsumowującą w oparciu o rozwiązanie zadań: 2, 8 i 9 z zestawu ćwiczeń. Nauczyciel obserwuje pracę uczniów, wspiera w realizacji zadania. |
|
Uczniowie utrwalają wiedzę i umiejętności zdobyte w czasie lekcji przez rozwiązanie w domu zadań nr: 1, 4 i 6 z zestawu ćwiczeń. |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Mapę pojęciową można wykorzystać podczas lekcji tak, jak opisano w scenariuszu. Może być też samodzielnie wykorzystana przez uczniów po lekcji do przypomnienia i powtórzenia klasyfikacji fal. |