Dla nauczyciela
Autor: Ewa Orlewicz
Przedmiot: Filozofia
Temat: Postulaty Koła Wiedeńskiego
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne. Uczeń:
omawia zarys programu Koła Wiedeńskiego;
charakteryzuje program filozoficzny przedstawicieli Koła Wiedeńskiego na gruncie języka;
analizuje postulaty Koła Wiedeńskiego dotyczące uniwersalnego języka nauki i ustanowienia filozofii jako metody analizy języka;
opisuje dokonania Rudolfa Carnapa w badaniu logicznej składni języka.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem komputera;
rozmowa kierowana;
praca z multimedium;
audiobook.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z medium w sekcji „Schemat”.
Faza wprowadzająca:
Po zalogowaniu na platformie nauczyciel prezentuje (na tablicy interaktywnej lub za pomocą rzutnika) temat lekcji oraz cele zajęć. Omawia lub ustala razem z uczniami kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Uczniowie przystępują do cichego czytania tekstu e‑materiału. Indywidualnie zapoznają się z treścią w sekcji „Przeczytaj” i zapisują w zeszycie minimum pięć pytań do tekstu. Uwaga: każde z pytań musi rozpoczynać się od słowa „dlaczego”. Następnie zadają swoje pytania dowolnie wybranej osobie z klasy i odpowiadają na nie. Nauczyciel może wybrać jedno z pytań do zadania domowego.
Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla materiał z sekcji „Schemat”, a następnie czyta polecenie Scharakteryzuj podstawowe założenia filozoficzne członków Koła Wiedeńskiego. Uczniowie wykonują zadanie w parach. Następnie wybrana osoba prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia ją, udzielając uczniom informacji zwrotnej.
Praca z multimedium nr 2. Uczniowie wspólnie z nauczycielem zapoznają się z nagraniem zamieszczonym w zakładce „Audiobook”. Następnie wykonują polecenie nr 1: Wypisz trzy przykładowe zdania, które przedstawiciele Koła Wiedeńskiego uznaliby za pseudoprzedmiotowe.
Faza podsumowująca:
Na koniec zajęć nauczyciel raz jeszcze wyświetla na tablicy interaktywnej lub przy użyciu rzutnika temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W kontekście wyświetlonych treści prosi uczniów o rozwinięcie zdania: Na dzisiejszych zajęciach nauczyłem się…
Praca domowa:
Zastanów się i napisz, dlaczego członkowie Koła Wiedeńskiego chcieli opisać dostępną wiedzę językiem matematyczno‑logicznym.
Materiały pomocnicze:
Buczyńska H., Koło Wiedeńskie: początek neopozytywizmu, Warszawa 1960.
Naukowa koncepcja świata: Koło Wiedeńskie, red. A. Koterski, Gdańsk 2010.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą wykorzystać medium w sekcji „Schemat” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.