Autor: Ewa Orlewicz

Przedmiot: Filozofia

Temat: Postulaty Koła Wiedeńskiego

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
II. Elementy historii filozofii.
10. Pozytywizm. Uczeń:
1) zna w zarysie historię myśli pozytywistycznej od encyklopedystów francuskich do Koła Wiedeńskiego;
4) prezentuje poglądy wybranego XX‑wiecznego filozofa nauki;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • omawia zarys programu Koła Wiedeńskiego;

  • charakteryzuje program filozoficzny przedstawicieli Koła Wiedeńskiego na gruncie języka;

  • analizuje postulaty Koła Wiedeńskiego dotyczące uniwersalnego języka nauki i ustanowienia filozofii jako metody analizy języka;

  • opisuje dokonania Rudolfa Carnapa w badaniu logicznej składni języka.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • z użyciem komputera;

  • rozmowa kierowana;

  • praca z multimedium;

  • audiobook.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z medium w sekcji „Schemat”.

Faza wprowadzająca:

  1. Po zalogowaniu na platformie nauczyciel prezentuje (na tablicy interaktywnej lub za pomocą rzutnika) temat lekcji oraz cele zajęć. Omawia lub ustala razem z uczniami kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna:

  1. Praca z tekstem. Uczniowie przystępują do cichego czytania tekstu e‑materiału. Indywidualnie zapoznają się z treścią w sekcji „Przeczytaj” i zapisują w zeszycie minimum pięć pytań do tekstu. Uwaga: każde z pytań musi rozpoczynać się od słowa „dlaczego”. Następnie zadają swoje pytania dowolnie wybranej osobie z klasy i odpowiadają na nie. Nauczyciel może wybrać jedno z pytań do zadania domowego.

  2. Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla materiał z sekcji „Schemat”, a następnie czyta polecenie Scharakteryzuj podstawowe założenia filozoficzne członków Koła Wiedeńskiego. Uczniowie wykonują zadanie w parach. Następnie wybrana osoba prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia ją, udzielając uczniom informacji zwrotnej.

  3. Praca z multimedium nr 2. Uczniowie wspólnie z nauczycielem zapoznają się z nagraniem zamieszczonym w zakładce „Audiobook”. Następnie wykonują polecenie nr 1: Wypisz trzy przykładowe zdania, które przedstawiciele Koła Wiedeńskiego uznaliby za pseudoprzedmiotowe.

Faza podsumowująca:

  1. Na koniec zajęć nauczyciel raz jeszcze wyświetla na tablicy interaktywnej lub przy użyciu rzutnika temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W kontekście wyświetlonych treści prosi uczniów o rozwinięcie zdania: Na dzisiejszych zajęciach nauczyłem się…

Praca domowa:

  1. Zastanów się i napisz, dlaczego członkowie Koła Wiedeńskiego chcieli opisać dostępną wiedzę językiem matematyczno‑logicznym.

Materiały pomocnicze:

  • Buczyńska H., Koło Wiedeńskie: początek neopozytywizmu, Warszawa 1960.

  • Naukowa koncepcja świata: Koło Wiedeńskie, red. A. Koterski, Gdańsk 2010.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

  • Uczniowie mogą wykorzystać medium w sekcji „Schemat” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.