Numer e‑materiału: Temat 25
Autor e‑materiału: Marzenna Skoczylas, Iwona Oleksa
Tytuł e‑materiału: Znam literę „R”
Poziom edukacyjny, klasa: szkoła podstawowa, klasa 1

Cel ogólny lekcji: Uczeń kształtuje umiejętność poprawnego posługiwania się językiem polskim w mowie i piśmie poprzez poznanie litery i głoski R.

1
Cele wynikające z podstawy programowej
I. Edukacja polonistyczna
1 Osiągnięcia w zakresie słuchania. Uczeń:
2) wykonuje zadanie według usłyszanej instrukcji; zadaje pytania w sytuacji braku rozumienia lub braku pewności zrozumienia słuchanej wypowiedzi;
2 Osiągnięcia w zakresie mówienia. Uczeń:
3) wypowiada się w formie uporządkowanej i rozwiniętej na tematy związane z przeżyciami, zadaniem, sytuacjami szkolnymi, lekturą czy wydarzeniem kulturalnym;
3 Osiągnięcia w zakresie czytania. Uczeń:
1) czyta płynnie, poprawnie i wyraziście na głos teksty zbudowane z wyrazów opracowanych w toku zajęć, dotyczące rzeczywistych doświadczeń dzieci i ich oczekiwań poznawczych;
2) czyta w skupieniu po cichu teksty zapisane samodzielnie w zeszycie oraz teksty drukowane;
5 Osiągnięcia w zakresie kształcenia językowego. Uczeń:
1) wyróżnia w wypowiedziach zdania, w zdaniach wyrazy, w wyrazach samogłoski i spółgłoski;
6) łączy wyrazy w wypowiedzenia i poprawnie formułuje zdanie pojedyncze i zdanie złożone;
6 Osiągnięcia w zakresie samokształcenia. Uczeń:
1) podejmuje próby zapisu nowych, samodzielnie poznanych wyrazów i sprawdza poprawność ich zapisu, korzystając ze słownika ortograficznego;
V. Edukacja plastyczna
2 Osiągnięcia w zakresie działalności ekspresji twórczej. Uczeń:
1) rysuje kredką, kredą, ołówkiem, patykiem (płaskim i okrągłym), piórem, węglem, mazakiem;
2) maluje farbami, tuszami przy użyciu pędzli (płaskich, okrągłych), palców, stempli;
Cele szczegółowe

Uczeń:

  • Słucha wiersza, pt. „Na wsi”.

  • Odpowiada na pytania nawiązujące do treści utworu.

  • Rozróżnia wyrazy z głoską „r”.

  • Ustala miejsce głoski „r” w wyrazie, w nagłosie, śródgłosie i wygłosie.

  • Wyróżnia literę „r” w wyrazach.

  • Dzieli wyrazy na sylaby.

  • Rozwiązuje i układa rebusy.

  • Układa wyrazy z rozsypanki literowej.

  • Łączy nazwy wyrazów z ich obrazkami.

  • Układa zdania z rozsypanki wyrazowej.

  • Czyta proste zdania z poznaną literą.

  • Zapisuje w zeszycie zdania.

  • Rysuje ilustrację związaną z głoską „R,r”.

  • Podkreśla w wyrazach spółgłoskę „R,r”.

  • Dzieli wyrazy na sylaby.

  • Recytuje rymowankę.

  • Wypowiada głośno wybrane wyrazy z głoską „R,r”.

Kształtowane kompetencje kluczowe
  • Kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

  • Kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

  • Kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.