Dla nauczyciela
Autor: Anna Juwan
Przedmiot: Biologia
Temat: Owady – dominująca grupa zwierząt na Ziemi
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Wymienisz cechy owadów, które wyróżniają je wśród bezkręgowców i przełożyły się na ich dominację gatunkową na świecie.
Omówisz przystosowania w budowie ciała owadów do środowiska życia.
Opiszesz przystosowania w fizjologii owadów, dzięki którym są one w stanie przetrwać w niekorzystnych warunkach środowiskowych.
Omówisz strategie obronne i odstraszające obecne u owadów.
Rozróżnisz zjawiska mimikry i mimetyzmu.
Podasz przykłady gatunków, u których występują mimikra i mimetyzm.
Omówisz znaczenie procesu rozmnażania i rozwoju owadów dla ich sukcesu ewolucyjnego.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem komputera;
rozmowa kierowana;
praca z filmem;
analiza grafiki interaktywnej;
gra dydaktyczna;
ćwiczenia interaktywne;
praca z tekstem.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treścią w sekcji „Przeczytaj”.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.
Rozmowa wprowadzająca. Nauczyciel zadaje pytanie zawarte we wprowadzeniu: „Jakim cechom budowy i fizjologii owady zawdzięczają swój sukces ewolucyjny?”. Uczniowie udzielają odpowiedzi na podstawie przeczytanego przed lekcją tekstu. Nauczyciel zapisuje odpowiedzi uczniów na tablicy.
Faza realizacyjna:
Praca z multimedium („Film”). Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej lub za pomocą rzutnika multimedium. Uczniowie odczytują polecenie nr 1 („Zapoznaj się z filmem, a następnie wymień cechy owadów, które wyróżniają je wśród bezkręgowców i przełożyły się na ich sukces ewolucyjny oraz dominację gatunkową na świecie”) i wykonują je w parach. Następnie dzielą się swoimi odpowiedziami na forum klasy.
Uczniowie, pracując w parach, wykonują polecenie nr 2 („Wymień mechanizmy obronne i odstraszające obecne u owadów. Opisz jeden z nich”). Wybrane osoby przedstawiają odpowiedzi na forum klasy.
Praca z treścią e‑materiału. Uczniowie dzielą się na cztery grupy. Na podstawie przeczytanego tekstu oraz informacji zawartych w medium w sekcji „Film” układają pytania do quizu dla innych zespołów. Nauczyciel wraz z uczniami określa zasady rywalizacji i punktowania dobrych odpowiedzi (np. gra na czas lub na liczbę poprawnych odpowiedzi). Przeprowadzenie gry w klasie. Nauczyciel lub wybrany uczeń dba o prawidłowy przebieg quizu zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami. Nauczyciel ogłasza zwycięską drużynę.
Praca z multimedium („Grafika interaktywna”). Uczniowie zapoznają się z grafiką interaktywną zawartą w e‑materiale. Następnie, pracując indywidualnie, wykonują polecenie nr 1: „Wyjaśnij, dlaczego w hemolimfie owadów nie występują barwniki oddechowe”. Ochotnicy przedstawiają swoje odpowiedzi na forum klasy, a nauczyciel ocenia ich poprawność.
Faza podsumowująca:
Uczniowie w razie potrzeby uzupełniają odpowiedzi zapisane na tablicy w fazie wstępnej lekcji.
Nauczyciel prosi uczniów o rozwinięcie zdań: „Dziś nauczyłem/nauczyłam się…”, „Zrozumiałem/zrozumiałam, że…”, „Zaskoczyło mnie…”, „Dowiedziałem/dowiedziałam się...”.
Nauczyciel wyświetla treści zawarte w sekcji „Wprowadzenie” i na ich podstawie dokonuje podsumowania najważniejszych informacji przedstawionych na lekcji. Wyjaśnia także wątpliwości uczniów.
Praca domowa:
Wykonaj polecenie nr 2 z sekcji „Grafika interaktywna”.
Materiały pomocnicze:
Jane B. Reece i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2021.
„Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.
Dodatkowe wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium zamieszczonym w sekcji „Film”, aby przygotować się do późniejszej pracy na zajęciach.