Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Anna Juwan

Przedmiot: Biologia

Temat: Owady – dominująca grupa zwierząt na Ziemi

Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
X. Różnorodność zwierząt. Uczeń:
3) wymienia cechy pozwalające na rozróżnienie gąbek, parzydełkowców, płazińców, wrotków, nicieni, pierścienic, mięczaków, stawonogów (skorupiaków, pajęczaków, wijów i owadów) i szkarłupni;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne (językiem ucznia):

  • Wymienisz cechy owadów, które wyróżniają je wśród bezkręgowców i przełożyły się na ich dominację gatunkową na świecie.

  • Omówisz przystosowania w budowie ciała owadów do środowiska życia.

  • Opiszesz przystosowania w fizjologii owadów, dzięki którym są one w stanie przetrwać w niekorzystnych warunkach środowiskowych.

  • Omówisz strategie obronne i odstraszające obecne u owadów.

  • Rozróżnisz zjawiska mimikry i mimetyzmu.

  • Podasz przykłady gatunków, u których występują mimikra i mimetyzm.

  • Omówisz znaczenie procesu rozmnażania i rozwoju owadów dla ich sukcesu ewolucyjnego.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • z użyciem komputera;

  • rozmowa kierowana;

  • praca z filmem;

  • analiza grafiki interaktywnej;

  • gra dydaktyczna;

  • ćwiczenia interaktywne;

  • praca z tekstem.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przed lekcją:

  1. Uczniowie zapoznają się z treścią w sekcji „Przeczytaj”.

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.

  2. Rozmowa wprowadzająca. Nauczyciel zadaje pytanie zawarte we wprowadzeniu: „Jakim cechom budowy i fizjologii owady zawdzięczają swój sukces ewolucyjny?”. Uczniowie udzielają odpowiedzi na podstawie przeczytanego przed lekcją tekstu. Nauczyciel zapisuje odpowiedzi uczniów na tablicy.

Faza realizacyjna:

  1. Praca z multimedium („Film”). Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej lub za pomocą rzutnika multimedium. Uczniowie odczytują polecenie nr 1 („Zapoznaj się z filmem, a następnie wymień cechy owadów, które wyróżniają je wśród bezkręgowców i przełożyły się na ich sukces ewolucyjny oraz dominację gatunkową na świecie”) i wykonują je w parach. Następnie dzielą się swoimi odpowiedziami na forum klasy.

  2. Uczniowie, pracując w parach, wykonują polecenie nr 2 („Wymień mechanizmy obronne i odstraszające obecne u owadów. Opisz jeden z nich”). Wybrane osoby przedstawiają odpowiedzi na forum klasy.

  3. Praca z treścią e‑materiału. Uczniowie dzielą się na cztery grupy. Na podstawie przeczytanego tekstu oraz informacji zawartych w medium w sekcji „Film” układają pytania do quizu dla innych zespołów. Nauczyciel wraz z uczniami określa zasady rywalizacji i punktowania dobrych odpowiedzi (np. gra na czas lub na liczbę poprawnych odpowiedzi). Przeprowadzenie gry w klasie. Nauczyciel lub wybrany uczeń dba o prawidłowy przebieg quizu zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami. Nauczyciel ogłasza zwycięską drużynę.

  4. Praca z multimedium („Grafika interaktywna”). Uczniowie zapoznają się z grafiką interaktywną zawartą w e‑materiale. Następnie, pracując indywidualnie, wykonują polecenie nr 1: „Wyjaśnij, dlaczego w hemolimfie owadów nie występują barwniki oddechowe”. Ochotnicy przedstawiają swoje odpowiedzi na forum klasy, a nauczyciel ocenia ich poprawność.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie w razie potrzeby uzupełniają odpowiedzi zapisane na tablicy w fazie wstępnej lekcji.

  2. Nauczyciel prosi uczniów o rozwinięcie zdań: „Dziś nauczyłem/nauczyłam się…”, „Zrozumiałem/zrozumiałam, że…”, „Zaskoczyło mnie…”, „Dowiedziałem/dowiedziałam się...”.

  3. Nauczyciel wyświetla treści zawarte w sekcji „Wprowadzenie” i na ich podstawie dokonuje podsumowania najważniejszych informacji przedstawionych na lekcji. Wyjaśnia także wątpliwości uczniów.

Praca domowa:

  1. Wykonaj polecenie nr 2 z sekcji „Grafika interaktywna”.

Materiały pomocnicze:

  • Jane B. Reece i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2021.

  • „Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.

Dodatkowe wskazówki metodyczne:

  • Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium zamieszczonym w sekcji „Film”, aby przygotować się do późniejszej pracy na zajęciach.