Autorka e‑materiału: Daria Wieliczko

Autorka scenariusza: Iza Michalak 

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: St. Valentine’s Day –– Yay! Or Nay? / Walentynki – świętujesz czy ignorujesz?

Grupa docelowa: klasa 7 szkoła podstawowa

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, V

Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.9, II.2, II.5, III.4, III.5, V.1, V.2, VII.14, VIII.1, VIII.2, VIII.3, IX.1, X, XII, XIII

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K4] kompetencje cyfrowe

  4. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

  5. [K8] kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej

Cele operacyjne:

  1. Uczeń stosuje słownictwo związane z obchodzeniem walentynek.

  2. Uczeń umie opowiadać o historii tego święta oraz o swoich doświadczeniach związanych z walentynkami.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija świadomość historycznych korzeni popularnych tradycji społecznych.

  2. Uczeń kształtuje wiedzę na temat pochodzenia walentynek i zmian w obchodzeniu tego święta na przestrzeni wieków.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części

  3. strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. kognitywizm

  3. konstruktywizm

  4. konektywizm

  5. zintegrowane nauczanie językowo‑przedmiotowe

  6. metoda podająca (praca z tekstem, praca z prezentacją multimedialną)

  7. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  8. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  9. metoda aktywizująca (dyskusja w parach/na forum klasy)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca w grupach

  3. praca indywidualna

  4. praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel pyta uczniów: Do you celebrate St. Valentine’s Day? How?/Why not? Uczniowie udzielają odpowiedzi na forum klasy.

  2. W ramach przygotowania do lekcji uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj) – rozgrzewkę. Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie czytają tekst The True Meaning of Valentine’s Day! i wybierają właściwą odpowiedź w Exercise 2 (Przeczytaj).

  2. Uczniowie ponownie czytają tekst i samodzielnie uzupełniają Exercise 3 (Przeczytaj). Odczytują odpowiedzi na forum klasy, cytując odpowiedni fragment tekstu.

  3. Uczniowie pracują w niewielkich grupach i metodą burzy mózgów tworzą listę pomysłów na świętowanie walentynek – Exercise 4 (Przeczytaj). Grupy prezentują pomysły na forum klasy, nauczyciel zapisuje je na tablicy. W ramach ogólnoklasowej dyskusji uczniowie mogą wypowiedzieć się na temat tego, który sposób celebrowania walentynek podoba im się najbardziej i dlaczego.

  4. W ramach rozgrzewki przed pracą z prezentacją uczniowie wykonują Exercise 1 (Prezentacja multimedialna). Chętna osoba nanosi rozwiązanie na tablicę.

  5. Uczniowie zapoznają się z prezentacją multimedialną i wykonują ćwiczenia zawarte w prezentacji (Prezentacja multimedialna). Podają odpowiedzi na forum klasy i je uzasadniają, cytując odpowiedni fragment tekstu z prezentacji.

  6. Uczniowie ponownie analizują prezentację multimedialną i porządkują zdania w Exercise 4 (Prezentacja multimedialna). Podają odpowiedzi na forum klasy.

  7. Następnie, chętne osoby odczytują zdania z Exercise 5 (Prezentacja multimedialna), a pozostali głosują czy dane zdanie jest prawdziwe czy fałszywe.

  8. Uczniowie uzupełniają na urządzeniach mobilnych zdania w Exercise 6 (Prezentacja multimedialna), a następnie starają się z pamięci odtworzyć kontekst, w jakim pojawiły się wpisane wyrazy.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie, pracując w parach, wykonują Exercise 2 (Sprawdź się). Nauczyciel zwraca uwagę na kategoryzowanie jako technikę sprzyjającą uczeniu się nowego słownictwa.

  2. Uczniowie wykonują Exercise 5 (Sprawdź się).

  3. Uczniowie rozmawiają w parach i odpowiadają na pytania z Exercise 7 (Sprawdź się):

  • Who was Saint Valentine?

  • What happened with Valentine’s Day in the Middle Ages?

  • Why do some people dislike Valentine’s Day?

Chętni prezentują odpowiedzi na forum klasy.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 1, 3, 4, 6 (Sprawdź się).

  2. Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): You’ve just learnt the true meaning of Valentine’s Day. Write an email to your friend from England in which you:

  • explain what’s important on Valentine’s Day;

  • write what gifts you can give to the people you care about;

  • describe what you do on Valentine’s Day.

Your answer should be 50–120 words long.

Materiały pomocnicze: Prezentacja multimedialna z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

W ramach pracy domowej uczniowie analizują prezentację multimedialną, a następnie tworzą 10–12 pytań do treści prezentacji. Na kolejnej lekcji sprawdzają wspólnie z nauczycielem poprawność gramatyczną pytań, a później wspólnie na nie odpowiadają, wykorzystując kluczowe słownictwo.