Autorka e‑materiału: Zuzanna Kościuk

Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: Outdoor Jobs / Praca w terenie

Grupa docelowa: klasa 5 szkoła podstawowa

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, V, X

Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.4, II.5, III.4, V.1, V.2

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K4] kompetencje cyfrowe

  4. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

  1. Uczeń stosuje słownictwo związane zawodami wykonywanymi na zewnątrz: archeolog, astronom, oceanograf, reporter.

  2. Uczeń potrafi opisać i porównać niektóre z zawodów wykonywanych na świeżym powietrzu.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń poszerza wiedzę o kompetencje umożliwiające wypowiadanie się na temat zawodów, które wykonuje się na zewnątrz.

  2. Uczeń potrafi wyrazić własne stanowisko na temat zawodów wykonywanych na zewnątrz.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)

  3. strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. metoda kognitywna

  3. konektywizm

  4. podejście humanistyczne

  5. metoda podająca (praca z tekstem)

  6. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  7. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  8. metoda aktywizująca (praca z ilustracją interaktywną, dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca w grupach

  3. praca indywidualna

  4. praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej zdjęcie (Wprowadzenie) i mówi: The photo shows a person working outdoors. Who is he? Can you name any other outdoor jobs? Would you like to have an outdoor job? Why? Why not? Uczniowie odpowiadają na forum klasy.

  2. W ramach przygotowania do czytanki uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi zadanie na tablicę multimedialną. Uczniowie sprawdzają odpowiedzi na forum klasy.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel prosi uczniów, żeby przeczytali tekst czytanki i samodzielnie wykonali Exercise 2 (Przeczytaj). Uczniowie porównują odpowiedzi w parach i na forum zespołu klasowego. Uzasadniają je cytatem z tekstu.

  2. Uczniowie czytają tekst jeszcze raz i w parach wykonują Exercise 3 (Przeczytaj). Podają odpowiedzi na forum zespołu klasowego.

  3. Uczniowie wykonują ustnie Exercise 4 (Przeczytaj). Wyznaczone osoby prezentują wypowiedzi na forum klasowym.

  4. Nauczyciel prosi, żeby uczniowie w grupach trzy- lub czteroosobowych porozmawiali na tematy:

  • Which of the jobs mentioned in the text is the most interesting and why?

  • Would you like to be an astronomer/geologist/oceanographer/TV news reporter? Why?

Uczniowie rozmawiają w grupach i dzielą się opiniami na forum klasy.

  1. Uczniowie samodzielnie rozwiązują wykreślankę w Exercise 1 (Ilustracja interaktywna). Chętna osoba nanosi zadanie na tablicę multimedialną. Dodatkowo uczniowie ćwiczą literowanie i pisownię wyrazów z zadania. Pracują w parach – jeden uczeń literuje dane słowo, a partner stara się je poprawnie zapisać. Następnie zamieniają się rolami.

  2. Na podstawie ilustracji interaktywnej uczniowie wykonują Exercise 2 (Ilustracja interaktywna). Odczytują odpowiedzi na forum klasy, a nauczyciel nanosi poprawne gramatycznie zdania na tablicę multimedialną.

  3. Uczniowie powtórnie analizują ilustrację i samodzielnie lub w parach wykonują Exercise 34 (Ilustracja interaktywna). Odczytują odpowiedzi na forum klasy, a nauczyciel nanosi je na tablicę multimedialną.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 1 i 2 (Sprawdź się). Sprawdzają odpowiedzi na forum klasy.

  2. Uczniowie w parach odpowiadają na pytania w Exercise 7 (Sprawdź się). Następnie na forum klasy zdają relację na temat informacji, które uzyskali od kolegi/koleżanki.

  3. Uczniowie mówią, czego nauczyli się na lekcji i czy słownictwo były trudne, czy łatwe.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 3–6 (Sprawdź się).

  2. Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): Your school magazine has a section about outdoor jobs. Your mom is an archeologist. You want to write about her job for the magazine. In the answer:

  • write where your mum usually works;

  • describe what she does;

  • mention how she feels about her work.

Your answer shouldn’t be longer than 50 words.

Materiały pomocnicze: Ilustracja interaktywna z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

W fazie realizacyjnej lekcji (pkt 8.) uczniowie, pracując w parach, analizują ilustrację i tekst czytanki, a następnie wynajdują, konsultując wybór z nauczycielem, zawód (np. meteorologist, coral reef researcher, volcano researcher), który nie został wspomniany, ale jest wykonywany na zewnątrz. Zapisują jego definicję w formie wypowiedzi w 1 osobie liczby pojedynczej (jak w ilustracji). Prezentują zawód reszcie klasy, na zasadzie zagadki, nie podając nazwy.