Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 3.3.3.1
Imię i nazwisko autora lekcji: Magdalena Agnetta
Przedmiot: język niemiecki
Temat zajęć: Welche Fächer möchtest du lernen?/Jakich przedmiotów chciałbyś się uczyć?
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa III, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2.
Cel ogólny lekcji:
Umiejętność wypowiadania się na temat przedmiotów szkolnych.
Cele szczegółowe lekcji:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje w zakresie wielojęzyczności,
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne
Uczeń:
wymienia przedmioty przydatne w przyszłości;
wykorzystuje nowo poznane słownictwo do sformułowania swojej opinii na temat przydatności przedmiotów szkolnych w życiu;
przeprowadza wywiad dotyczący przedmiotów, które powinny być nauczane w szkole.
Cele motywacyjne
Uczeń:
dostrzega powiązania pomiędzy nauką języka niemieckiego a innymi przedmiotami szkolnymi;
pracuje na autentycznych materiałach językowych;
uczy się o rzeczach, które są dla niego ważne;
otrzymuje informację zwrotną o postępach.
Strategie uczenia się:
tworzenie skojarzeń myślowych – grupowanie ich w różne kategorie;
rozumienie informacji, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;
indywidualne organizowanie wiedzy językowej – robienie streszczeń i notatek;
odgadywanie znaczeń na pomocą używania wskazówek i sugestii językowych.
Metody i formy pracy:
podejście komunikacyjne;
podejście humanistyczne;
podająca: odczyt, wyjaśnianie, praca z źródłem drukowanym, wykład informacyjny w formie audio;
aktywizująca: pomyśl‑uzgodnij‑podziel się, dyskusja dydaktyczna;
programowana: z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
plenum;
praca grupowa.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer/laptop z podłączeniem do Internetu;
słowniczek;
tekst źródłowy;
multimedium (mapa pojęć);
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji
a) Faza wprowadzająca
Nauczyciel prosi uczniów, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu i pyta: Czy domyślacie się, co będzie tematem naszej dzisiejszej lekcji?
Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie informacji Czy wiesz, że… na temat przedmiotów szkolnych nauczanych w Niemczech. Następnie prosi ich o oszacowanie, jak ta sytuacja wygląda w Polsce.
Nauczyciel prosi uczniów o podanie znanych wyrazów do tematu, uczniowie tworzą wspólnie chmurę wyrazową.
Nauczyciel inicjuje krótką dyskusję na temat przydatności poszczególnych przedmiotów szkolnych.
b) Faza realizacyjna
Uczniowie czytają i (jednocześnie słuchają) tekst, starając się zrozumieć jego treść na podstawie wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku.
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy, uczniowie wykonują w grupach polecenia do tekstu np. rozumienie tekstu (zadania typu: podsumuj, uzupełnij luki, połącz).
Nauczyciel zadaje uczniom pytanie: Welche Fächer möchtest du lernen?/Jakich przedmiotów chciałbyś się uczyć? Uczniowie zapisują na kartkach w odpowiedzi, łączą się w pary i dzielą się z partnerem swoimi przemyśleniami, ustalają wspólny punkt widzenia, spisując swoje przedmioty. Wykorzystanie techniki „pomyśl‑uzgodnij‑wypowiedz się”.
Nauczyciel prosi o zawieszenie odpowiedzi na tablicy, w ten sposób tworzy się ranking przedmiotów, których klasa chciałaby się uczyć. Ranking może zostać przekazany dyrekcji w celu zorganizowania zajęć np. w formie kół zainteresowań.
Uczniowie wybierają przedmiot z listy oraz tworzą zdanie, w którym wyrażają swoją opinię, dlaczego wybrali akurat ten.
Uczniowie wykonują polecenia do multimedium (mapa pojęć):
układają informacje w określonym porządku;
wpisują prawidłowe wyrazy do krzyżówki;
łączą logicznie części zdań/wyrażeń.
c) Faza podsumowująca
Uczniowie w grupach konstruują pytania do przeprowadzenia wywiadu na temat przedmiotów potrzebnych w przyszłości. Wspólnie uzgadniają, z kim przeprowadzą wywiad.
W plenum każda grupa prezentuje swoje pytania, otrzymując od nauczyciela oraz koleżanek i kolegów z klasy informację zwrotną na temat przygotowanych pytań.
Praca domowa
Zadaniem ucznia jest napisanie krótkiej, 4‑6 zdaniowej wypowiedzi, dotyczącej tematu Jakich przedmiotów dodatkowych najchętniej uczyłbyś/uczyłabyś się w szkole i dlaczego akurat tych?
Przykładowy sposób realizacji e‑materiału w klasie:
Aufgabe 8 można wykorzystać podczas zajęć w klasie. Uczniowie podzieleni na mniejsze, 3‑4 osobowe grupy tworzą wspólnie pytania do wywiadu. Następnie uczniowie chodząc po klasie, zadają sobie nawzajem przygotowane wcześniej pytania i odpowiadają na te, które zostały im zadane przez ucznia z innej grupy.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania mapy pojęć
Przed lekcją: powtórzenie znanego słownictwa, jako inspiracja do budowania zdań na temat szkoły, nauki różnych przedmiotów.
W trakcie lekcji: odwołanie się do wiedzy posiadanej i połączenie jej z nową wiedzą (konekcjonizm), jako podstawa do tworzenia wypowiedzi, przygotowania krótkiej prezentacji w grupach na temat nauczania/uczenia się wybranego przedmiotu lub przygotowania do egzaminu maturalnego w Polsce.
Po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa z danego zakresu, baza językowa do stworzenia notatki z lekcji oraz wykonania zadania domowego.