Imię i nazwisko autora: Paweł Przywara

Przedmiot: język obcy nowożytny (język niemiecki)

Temat zajęć: Online Fremdsprachen lernen? Aber sicher!/Czy uczyć się języków obcych online? Oczywiście!

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa II, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2.

Cel ogólny lekcji: Umiejętność udzielania rad na temat nauki języków obcych oraz  informowania o możliwościach nauki języków obcych za pośrednictwem Internetu.

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.1.P Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (kontynuacja 1. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej – kształcenie w zakresie podstawowym)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się dość bogatym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie wypowiedzi ustne o umiarkowanym stopniu złożoności, wypowiadane w naturalnym tempie, w standardowej odmianie języka, a także wypowiedzi pisemne o umiarkowanym stopniu złożoności, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie tworzy proste, spójne i logiczne, w miarę płynne wypowiedzi ustne oraz proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się dość bogatym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
3) edukacja (np. szkoła i jej pomieszczenia, przedmioty nauczania, uczenie się – w tym uczenie się przez całe życie, przybory szkolne, oceny szkolne, życie szkoły, zajęcia pozalekcyjne, system oświaty);
12) nauka i technika (np. ludzie nauki, odkrycia naukowe, wynalazki, korzystanie z podstawowych urządzeń technicznych i technologii informacyjno‑komunikacyjnych oraz szanse i zagrożenia z tym związane);
II. Uczeń rozumie wypowiedzi ustne o umiarkowanym stopniu złożoności (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje, relacje, wywiady, dyskusje, prelekcje), wypowiadane w naturalnym tempie, w standardowej odmianie języka:
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie wypowiedzi pisemne o umiarkowanym stopniu złożoności (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, instrukcje, komiksy, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
4) znajduje w tekście określone informacje;
7) wyciąga wnioski wynikające z informacji zawartych w tekście;
V. Uczeń tworzy proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, życiorys, CV, list motywacyjny, wpis na blogu):
4) przedstawia intencje, marzenia, nadzieje i plany na przyszłość;
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie i poglądy, przedstawia i ustosunkowuje się do opinii i poglądów innych osób;
10) przedstawia sposób postępowania (np. udziela instrukcji, wskazówek, określa zasady);
11) stosuje zasady konstruowania tekstów o różnym charakterze;
VIII. Uczeń przetwarza tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub w języku polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • formułuje rady i wskazówki, za pomocą których można podnieść umiejętności językowe;

  • podaje przykłady narzędzi online do nauki języków obcych;

  • opowiada o swoich doświadczeniach związanych z nauką języków obcych.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • samodzielnie dokonuje oceny swoich umiejętności językowych;

  • uczy się o rzeczach, które są dla niego ważne;

  • opowiada o swoich osobistych doświadczeniach.

Strategie uczenia się:

  • wprowadzanie wyrazów i zwrotów do kontekstu sytuacyjnego oraz używanie skojarzeń wzrokowych;

  • dokonywanie świadomej analizy języka obcego – porównywanie struktur z językiem ojczystym, tłumaczenie wyrazów, uogólnianie;

  • centralizowanie procesu uczenia (utrwalanie i łączenie nowych informacji z już znanymi, koncentrowanie uwagi).

Metody i formy pracy:

  • podejście komunikacyjne;

  • podejście humanistyczne;

  • podająca: opis, tekst źródłowy;

  • eksponująca: prezentacja multimedialna;

  • aktywizująca: burza mózgów;

  • kognitywna: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;

  • programowana: z użyciem komputera.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna,

  • praca w parach,

  • plenum,

  • praca w grupie.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:

  • komputer/laptop z dostępem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (prezentacja multimedialna),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych.

Przebieg lekcji:

a) Faza wprowadzająca

  • Nauczyciel prosi uczniów, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu. Zwraca także ich uwagę na tekst wprowadzający „Czy wiesz, że…” i pyta uczniów: Czy domyślacie się, co będzie tematem dzisiejszej lekcji?

  • Następnie nauczyciel prosi uczniów o wymianę własnych doświadczeń na temat możliwości samodzielnej nauki języka obcego. Nauczyciel zadaje uczniom pytania: Lernst du eine Fremdsprache online? Nutzt du verschiedene Apps? Wie lernst du am liebsten eine Fremdsprache? Uczniowie wypowiadają się na forum klasy.

b) Faza realizacyjna

  • Uczniowie czytają tytuł tekstu i odpowiadają na pytania: Wie kann man heutzutage online Fremdsprachen lernen? Nauczyciel zapisuje odpowiedzi na tablicy.

  • Uczniowie czytają tekst Online Fremdsprachen lernen? Aber sicher!, starając się zrozumieć jego treść (w razie potrzeby mogą skorzystać ze słowniczka). Po przeczytaniu tekstu nauczyciel zachęca uczniów do krótkiej wymiany zdań na temat przeczytanego tekstu, zadając pytania, np. Czego dowiedziałeś/aś się z tekstu? (Was hast du aus dem Text erfahren?). Wybrani uczniowie odpowiadają na pytania.

  • Następnie uczniowie zaznaczają prawdziwe lub fałszywe informacje oraz na podstawie tekstu zaznaczają, dlaczego uczymy się języka obcego online (Übungen 1‑2 z sekcji Przeczytaj).

  • Nauczyciel prosi, aby uczniowie zapoznali się z tytułem prezentacji i odpowiedzieli na pytanie: Wovon handelt sie? Was meint ihr? Uczniowie snują przypuszczenia, wypowiadają się na forum klasy.

  • Uczniowie zapoznają się z prezentacją multimedialną oraz analizują informacje zawarte w prezentacji i dopasowują poprawne odpowiedzi do pytań, uzupełniają tekst zgodnie z sensem (Übungen 1‑2 z sekcji Prezentacja multimedialna). Uczniowie w parach odpowiadają na pytania: Welche Tipps in der Präsentation findest du besonders nützlich oder praktisch für das Fremdsprachenlernen? Welche weniger? Warum? Następnie prezentują swoje przemyślenia na forum klasy.

  • Nauczyciel dzieli uczniów na grupy i prosi, aby wymienili i spisali zalety wykorzystania narzędzi cyfrowych w samodzielnej nauce języków obcych przez Internet. W przypadku wątpliwości wskazuje uczniom odpowiednie słownictwo. Uczniowie prezentują swoje wypowiedzi na forum klasy. Nauczyciel udziela informacji zwrotnej dotyczącej poprawności wypowiedzi.

c) Faza podsumowująca

  • Nauczyciel dzieli uczniów na grupy i prosi, aby każda grupa wybrała trzy najważniejsze rady/wskazówki/metody związane z nauką języków obcych oraz uzasadniła swój wybór. Uczniowie wypowiadają się na forum klasy.

Praca domowa:

Uczniowie piszą e‑mail do przyjaciółki/przyjaciela, w którym udzielają wskazówek na temat szybkiej i efektywnej nauki języków obcych (Aufgabe 8 w części Sprawdź się).

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania prezentacji multimedialnej:

  • przed lekcją: uczniowie przygotowują własny katalog efektywnych metod nauczania języka obcego; galeria metod zostaje zawieszona na tablicy/gazetce;

  • w trakcie lekcji: praca z materiałem wizualnym (opis zdjęć z prezentacji multmiedialnej); nauczyciel dzieli uczniów na grupy i prosi, aby wymienili i zapisali zalety wykorzystania różnych możliwości efektywnej nauki języka niemieckiego, wskazanych na zdjęciach;

  • po lekcji: uczniowie przygotowują własny plan działania dotyczący efektywnej nauki języka niemieckiego na określony czas (np. 3 miesiące), odpowiadając na pytania, np. Welche Ziele möchte ich in diesen 3 Monaten erreichen? Welche konkreten Methoden und Materialien möchte ich zum Lernen verwenden? Welche möglichen Probleme könnten auftreten und wie bewältige ich diese Probleme?