Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: Paweł Przywara
Przedmiot: język obcy nowożytny (język niemiecki)
Temat zajęć: Online Fremdsprachen lernen? Aber sicher!/Czy uczyć się języków obcych online? Oczywiście!
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa II, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2.
Cel ogólny lekcji: Umiejętność udzielania rad na temat nauki języków obcych oraz informowania o możliwościach nauki języków obcych za pośrednictwem Internetu.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
formułuje rady i wskazówki, za pomocą których można podnieść umiejętności językowe;
podaje przykłady narzędzi online do nauki języków obcych;
opowiada o swoich doświadczeniach związanych z nauką języków obcych.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
samodzielnie dokonuje oceny swoich umiejętności językowych;
uczy się o rzeczach, które są dla niego ważne;
opowiada o swoich osobistych doświadczeniach.
Strategie uczenia się:
wprowadzanie wyrazów i zwrotów do kontekstu sytuacyjnego oraz używanie skojarzeń wzrokowych;
dokonywanie świadomej analizy języka obcego – porównywanie struktur z językiem ojczystym, tłumaczenie wyrazów, uogólnianie;
centralizowanie procesu uczenia (utrwalanie i łączenie nowych informacji z już znanymi, koncentrowanie uwagi).
Metody i formy pracy:
podejście komunikacyjne;
podejście humanistyczne;
podająca: opis, tekst źródłowy;
eksponująca: prezentacja multimedialna;
aktywizująca: burza mózgów;
kognitywna: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana: z użyciem komputera.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach,
plenum,
praca w grupie.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer/laptop z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (prezentacja multimedialna),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca
Nauczyciel prosi uczniów, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu. Zwraca także ich uwagę na tekst wprowadzający „Czy wiesz, że…” i pyta uczniów: Czy domyślacie się, co będzie tematem dzisiejszej lekcji?
Następnie nauczyciel prosi uczniów o wymianę własnych doświadczeń na temat możliwości samodzielnej nauki języka obcego. Nauczyciel zadaje uczniom pytania: Lernst du eine Fremdsprache online? Nutzt du verschiedene Apps? Wie lernst du am liebsten eine Fremdsprache? Uczniowie wypowiadają się na forum klasy.
b) Faza realizacyjna
Uczniowie czytają tytuł tekstu i odpowiadają na pytania: Wie kann man heutzutage online Fremdsprachen lernen? Nauczyciel zapisuje odpowiedzi na tablicy.
Uczniowie czytają tekst Online Fremdsprachen lernen? Aber sicher!, starając się zrozumieć jego treść (w razie potrzeby mogą skorzystać ze słowniczka). Po przeczytaniu tekstu nauczyciel zachęca uczniów do krótkiej wymiany zdań na temat przeczytanego tekstu, zadając pytania, np. Czego dowiedziałeś/aś się z tekstu? (Was hast du aus dem Text erfahren?). Wybrani uczniowie odpowiadają na pytania.
Następnie uczniowie zaznaczają prawdziwe lub fałszywe informacje oraz na podstawie tekstu zaznaczają, dlaczego uczymy się języka obcego online (Übungen 1‑2 z sekcji Przeczytaj).
Nauczyciel prosi, aby uczniowie zapoznali się z tytułem prezentacji i odpowiedzieli na pytanie: Wovon handelt sie? Was meint ihr? Uczniowie snują przypuszczenia, wypowiadają się na forum klasy.
Uczniowie zapoznają się z prezentacją multimedialną oraz analizują informacje zawarte w prezentacji i dopasowują poprawne odpowiedzi do pytań, uzupełniają tekst zgodnie z sensem (Übungen 1‑2 z sekcji Prezentacja multimedialna). Uczniowie w parach odpowiadają na pytania: Welche Tipps in der Präsentation findest du besonders nützlich oder praktisch für das Fremdsprachenlernen? Welche weniger? Warum? Następnie prezentują swoje przemyślenia na forum klasy.
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy i prosi, aby wymienili i spisali zalety wykorzystania narzędzi cyfrowych w samodzielnej nauce języków obcych przez Internet. W przypadku wątpliwości wskazuje uczniom odpowiednie słownictwo. Uczniowie prezentują swoje wypowiedzi na forum klasy. Nauczyciel udziela informacji zwrotnej dotyczącej poprawności wypowiedzi.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy i prosi, aby każda grupa wybrała trzy najważniejsze rady/wskazówki/metody związane z nauką języków obcych oraz uzasadniła swój wybór. Uczniowie wypowiadają się na forum klasy.
Praca domowa:
Uczniowie piszą e‑mail do przyjaciółki/przyjaciela, w którym udzielają wskazówek na temat szybkiej i efektywnej nauki języków obcych (Aufgabe 8 w części Sprawdź się).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania prezentacji multimedialnej:
przed lekcją: uczniowie przygotowują własny katalog efektywnych metod nauczania języka obcego; galeria metod zostaje zawieszona na tablicy/gazetce;
w trakcie lekcji: praca z materiałem wizualnym (opis zdjęć z prezentacji multmiedialnej); nauczyciel dzieli uczniów na grupy i prosi, aby wymienili i zapisali zalety wykorzystania różnych możliwości efektywnej nauki języka niemieckiego, wskazanych na zdjęciach;
po lekcji: uczniowie przygotowują własny plan działania dotyczący efektywnej nauki języka niemieckiego na określony czas (np. 3 miesiące), odpowiadając na pytania, np. Welche Ziele möchte ich in diesen 3 Monaten erreichen? Welche konkreten Methoden und Materialien möchte ich zum Lernen verwenden? Welche möglichen Probleme könnten auftreten und wie bewältige ich diese Probleme?