Dla nauczyciela
Autor: Joanna Kalinowska
Przedmiot: Historia
Temat: Renesans w Polsce - związki z reformacją i renesansem europejskim
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
poznaje najważniejsze zabytki architektury renesansowej w Polsce.
omawia wpływ procesu rozprzestrzeniania się luteranizmu i kalwinizmu na państwo polskie.
ocenia wpływ renesansu na rozwój życia umysłowego w Polsce.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja;
mapa myśli.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel poleca, aby przed zajęciami uczniowie przypomnieli sobie najważniejsze informacje o ruchu reformacyjnym w Europie w XVI w. oraz ideach odrodzeniowych i renesansie w Polsce.
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Renesans w Polsce - związki z reformacją i renesansem europejskim”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” oraz filmami w sekcji „Film + Sprawdź się”.
Chętni/wybrani uczniowie przygotowują prezentację na podstawie informacji zawartych w sekcji „Przeczytaj” oraz filmów. Nauczyciel może rozdzielić zagadnienia - jedna osoba (lub mały zespół uczniowski) skupia się na związkach z ruchem reformacyjnym, druga – na związkach z renesansem europejskim w kulturze.
Faza wstępna:
Nauczyciel poleca jednemu uczniowi lub uczennicy przeczytanie wyświetlonego tematu zajęć oraz celów.
Raport z przygotowań. Nauczyciel, przy użyciu dostępnego w panelu użytkownika raportu, weryfikuje przygotowanie uczniów do lekcji: sprawdza, którzy uczestnicy zajęć zapoznali się z udostępnionym e‑materiałem. Nauczyciel poleca, by uczniowie przygotowali - każdy indywidualnie - mapę myśli związaną z tematem renesansu w Polsce. Wybrana osoba lub ochotnik zapisuje propozycje na tablicy, pozostali uczniowie mogą dopowiadać swoje propozycje.
Faza realizacyjna:
Prezentacje uczniów. Część właściwa lekcji zaczyna się od prezentacji efektów pracy w domu wybranych uczniów – jedna osoba przedstawia pracę poświęconą związkom z ruchem reformacyjnym, druga - z renesansem europejskim. Pozostali uczniowie zadają pytania prezentującym oraz uzupełniają informacje.
Praca z multimedium („Wirtualny spacer”). Nauczyciel poleca jednemu z uczniów, aby przeczytał polecenie nr 2: „Na podstawie multimedium wymień cechy polskiej architektury renesansowej. Wyjaśnij, czym różniła się ona od południowoeuropejskiej” i poleca uczniom, aby wykonali je w parach. Wybrana osoba prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia ją. W podobny sposób uczniowie wykonują polecenie nr 3, wskazując elementy, które nawiązują do architektury antycznej.
Uczniowie odliczają do sześciu i tworzą grupy. Na podstawie posiadanych informacji z przeczytanego e‑materiału oraz multimediów układają pytania do quizu dla innych grup. Nauczyciel wraz z uczniami określa zasady rywalizacji i punktowania dobrych odpowiedzi (np. gra na czas lub na ilość poprawnych odpowiedzi). Przeprowadzenie gry w klasie. Nauczyciel lub wybrany uczeń dba o prawidłowy przebieg quizu zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami. Nauczyciel nagradza zwycięską drużynę, np. ocenami z aktywności.
Faza podsumowująca:
Jako podsumowanie lekcji „Renesans w Polsce - związki z reformacją i renesansem europejskim” nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio: Przypomniałam/Przypomniałem sobie, że... Co było dla mnie łatwe... Czego się nauczyłam/nauczyłem... Co sprawiało mi trudność...
Nauczyciel omawia przebieg zajęć i pracę uczniowskich grup, ocenia przedstawione prace.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia nr 3 i 4 z sekcji „Film + Sprawdź się”.
(Dla uczniów chętnych) Wróć do materiałów filmowych w sekcji „Film + Sprawdź się” i wykonaj dołączone do nich polecenia.
Materiały pomocnicze:
Dzieje Polski, pod red. J. Topolskiego, Warszawa 1977.
Grzybowski S., Wielka historia Polski, t. 4, Dzieje Polski i Litwy (1506–1648), Kraków 2000.
Bartel O., Jan Łaski , „Mówią Wieki” 5/1960.
Jaworski R., Polski złoty XVI wiek, „Mówią Wieki” 9/2015.
Sołtan A., Kultura umysłowa Warszawy w XVI wieku, „Mówią Wieki” 8/1973.
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą zapoznać się przed lekcją z sekcją „Wirtualny spacer”, aby przygotować się do późniejszej pracy.