Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: Monika Piechowicz‑Kruk
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Subdukcja i kolizja płyt tektonicznych na Ziemi.
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa I
Podstawa programowa
V. Litosfera: związek budowy wnętrza Ziemi z tektoniką płyt litosfery, procesy wewnętrzne i zewnętrzne kształtujące powierzchnię Ziemi i ich skutki, skały.
Uczeń:
1) wyjaśnia związek budowy wnętrza Ziemi z ruchem płyt litosfery i jego wpływ na genezę procesów endogenicznych;
Kształtowane kompetencje kluczowe
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wskazuje na mapie rodzaje granic płyt litosfery,
opisuje zjawiska i procesy występujące w strefach subdukcji i kolizji płyt,
wyjaśnia powstawanie stref subdukcji i kolizji płyt tektonicznych.
Strategie nauczania: konektywizm
Metody nauczania: burza mózgów, miniwykład, pogadanka, grafika interaktywna, plakaty, „gadająca ściana”
Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, plenum
Środki dydaktyczne: tablica interaktywna/monitor dotykowy lub tablety, plakat, podręcznik, atlas, mapa świata
Materiały pomocnicze
Cwojdziński S., Dokąd zmierza współczesna geotektonika, Ossolineum, Wrocław–Warszawa 1989.
Czechowski L., Tektonika płyt i konwekcja w płaszczu Ziemi, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1994.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy. Każdej z nich rozdaje kartkę formatu A3 i pisaki oraz prosi uczniów, aby stosując metodę „burzy mózgów”, podali nazwy wszystkich zjawisk na Ziemi, które tłumaczą teorię wielkoskalowych ruchów ziemskiej litosfery.
Każda grupa zapoznaje się z tekstem wstępu oraz – odwołując się do już posiadanej wiedzy i doświadczeń – zapisuje notatki lub przedstawia informacje graficznie.
Każda grupa rozwiesza swój plakat i opowiada, co udało się ustalić. Następnie uczniowie wraz z nauczycielem rozmawiają na plenum, odnosząc się do mapy świata w celu wskazania miejsc występowania zjawisk.
Po pogadance nauczyciel podsumowuje zebrane informacje i przedstawia temat i cele lekcji.
Faza realizacyjna
Uczniowie zapoznają się z tekstem bloku tematycznego oraz dokonują analizy i selekcji treści.
Następnie wykonują polecenia z bloku Przeczytaj i zbierają informacje na temat zderzenia się płyty kontynentalnej z oceaniczną.
Nauczyciel dzieli uczniów na dwie grupy. Każda grupa losuje numer zadania i wykonuje plakat, który wyjaśnia wylosowane zjawisko i jego konsekwencje. Pierwszym zagadnieniem jest kolizja płyt kontynentalnych, a drugim subdukcja płyt kontynentalnych.
Po pracy w grupach następuje podsumowanie wiadomości na temat opracowanych zjawisk. Każda grupa przedstawia swój plakat i objaśnia wykonanie poleceń. Następuje zamiana grup przy plakatach.
Grupy po zapoznaniu się z animacją w multimedium sprawdzają wiadomości i rysunki przygotowane przez inne grupy.
Nauczyciel podsumowuje zebrane informacje w formie miniwykładu i wskazuje omawiane zjawiska na mapie świata.
Faza podsumowująca
Uczniowie wykonują ćwiczenia zawarte w e‑materiale.
Nauczyciel podsumowuje etapy lekcji, zestawiając je z założonymi celami, i wprowadza do fazy ćwiczeń na podstawie poznanego materiału. Pyta uczniów o to, co było dla nich nowe lub trudne. Uczniowie dzielą się swoimi doświadczeniami.
Praca domowa
Wyszukaj w internecie informacje o prognozowanych w przyszłości zmianach w litosferze i opisz, czym to może skutkować. Uzasadnij postawione tezy.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Grafika interaktywna może zostać wykorzystana w ramach podsumowania zajęć. Można ją też zastosować podczas zajęć na temat: Płyty tektoniczne litosfery a ruchy górotwórcze.