Dla nauczyciela
Autorka e‑materiału: Marta Godlewska
Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska
Przedmiot: język angielski
Temat zajęć: This Is My House / To jest mój dom
Grupa docelowa: klasa 4 szkoła podstawowa
Podstawa programowa:
Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, V
Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.2, II.5, III.4, IV.1, V.4, VIII.3, X
Kształtowane kompetencje kluczowe:
[K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
[K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności
[K4] kompetencje cyfrowe
[K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń rozwija i utrwala słownictwo związane z miejscem zamieszkania.
Uczeń potrafi rozróżnić nazwy pomieszczeń w mieszkaniu.
Uczeń potrafi opisać, jakie meble zwykle znajdują się w poszczególnych pomieszczeniach domu, używając konstrukcji there is/are.
Uczeń potrafi wymienić rzadziej spotykane elementy umeblowania takie, jak fireplace i wardrobe.
Cele motywacyjne:
Uczeń rozwija słownictwo pozwalające na rozmowę o własnym miejscu zamieszkania.
Uczeń kształtuje świadomość własnego otoczenia.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)
strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)
strategie kompensacyjne (nauka poprzez używanie omówień i synonimów nieznanych słów; domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)
Metody/techniki nauczania:
metoda kognitywna
konektywizm
podejście komunikacyjne
podejście humanistyczne
metoda podająca (praca z tekstem)
metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)
metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)
metoda aktywizująca (ilustracja interaktywna, dyskusja w parach/na forum klasy)
Formy zajęć:
praca w parach
praca w grupach
praca całego zespołu klasowego
praca indywidualna
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do internetu i z głośnikami
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
tablica interaktywna
urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów
PRZEBIEG LEKCJI:
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy zdjęcie (Przeczytaj) i pyta: What does the picture show? Uczniowie opisują, co jest na zdjęciu, po czym w ramach przygotowania do lekcji rozwiązują na wyścigi wykreślankę w Exercise 1 (Przeczytaj). Najszybsza osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.
Faza realizacyjna:
Uczniowie czytają tekst o domu Toma (Przeczytaj) i wybierają prawidłowe odpowiedzi w Exercise 2 (Przeczytaj). Odczytują je na forum klasy pełnymi zdaniami i uzasadniają, odwołując się do tekstu.
Uczniowie powtarzają te czynności dla Exercise 3 (Przeczytaj), po czym w parach uzupełniają Exercise 4 (Przeczytaj), odczytują odpowiedzi na forum klasy i nanoszą je na tablicę multimedialną.
Uczniowie pracują w parach w określonym czasie (5 minut) i ćwiczą literowanie i pisownię wyrazów z sekcji Przeczytaj. Jedna osoba literuje dane słowo, a druga stara się poprawnie je zapisać. Następnie zamieniają się rolami.
Nauczyciel prosi uczniów o podkreślenie w tekście wszystkich zdań z there is/are i przypomina zasadę tworzenia wyrażeń z tą konstrukcją. Uczniowie wracają do zdań twierdzących z Exercise 3 (Przeczytaj), np. There is a small mirror in the hall, i tworzą do nich pytania. Odczytują pytania na forum klasy.
Uczniowie słuchają nagrań do poszczególnych elementów ilustracji interaktywnej i powtarzają zdania za nagraniem.
Uczniowie wybierają prawidłowe odpowiedzi w Exercise 1‑3 (Ilustracja interaktywna), sprawdzają je w parach i nanoszą na tablicę multimedialną.
Uczniowie pracują w parach i opisują swoje domy lub mieszkania, używając słownictwa wprowadzonego na lekcji. Nauczyciel naprowadza uczniów na posługiwanie się konstrukcją there is/there are. Może też zachęcić, żeby uczniowie zadawali dodatkowe pytania, np. Is there a shower in your bathroom?
Uczniowie wykonują Exercise 5 (Przeczytaj) i sprawdzają odpowiedzi na forum klasy, nauczyciel tłumaczy ewentualne niejasności.
Faza podsumowująca:
Uczniowie samodzielnie lub w parach uzupełniają tekst o wymarzonym domu w Exercise 4 (Sprawdź się). Odczytują poszczególne zdania na forum klasy i nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną.
Uczniowie samodzielnie szkicują plan własnego wymarzonego domu lub tworzą notatkę na jego temat, po czym łączą się w grupy trzy-, czteroosobowe i opisują dom, starając się modelować wypowiedzi, wzorując się na zdaniach z Exercise 4 (Sprawdź się). Po zakończeniu rozmów, chętni relacjonują na forum klasy wypowiedzi kolegów/koleżanek z grupy.
Uczniowie dokonują samoewaluacji – ustalają czego się nauczyli, co było dla nich trudne, a co łatwe oraz identyfikują nowe słownictwo, skupiając się na najtrudniejszych dla nich słowach.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują Exercise 1–3 oraz 5–7 (Sprawdź się).
Uczniowie wykonują pracę pisemną z Exercise 8 (Sprawdź się): Write a blog post about your dream house. In the post:
mention whether the house is big or small;
describe the rooms in the house;
describe your favourite room. Why do you like it?
Materiały pomocnicze: Ilustracja interaktywna z e‑materiału.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
W ramach pracy domowej każdy z uczniów tworzy kolaż przedstawiający własny wymarzony dom. Kolaż powinien składać się z samodzielnie wyszukanych w internecie zdjęć. Uczniowie mogą wzorować się na ilustracji interaktywnej z e‑materiału. Do każdej ilustracji piszą krótki komentarz, np. This is my dream living room. There is a big pink sofa and flowers on the coffee table.