Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autora: Anna Ruszczyk

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Przyczyny i skutki globalnego ocieplenia i występowania kwaśnych opadów

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony,
klasa IV

PODSTAWA PROGRAMOWA

Zakres rozszerzony: XVIII. Problemy środowiskowe współczesnego świata: tropikalne cyklony, trąby powietrzne, sztormy, powodzie, tsunami, erozja gleb, wulkanizm, wstrząsy sejsmiczne, powstawanie lejów krasowych, zmiany klimatu, pustynnienie, zmiany zasięgu lodowców, ograniczone zasoby wody na Ziemi, zagrożenia georóżnorodności i bioróżnorodności.

Uczeń:

  1. dyskutuje na temat wpływu deforestacji i innych czynników na zmiany klimatu na Ziemi oraz proponuje działania służące ograniczaniu tych zmian.

Kształtowane kompetencje kluczowe

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • wymienia przyczyny i skutki globalnego ocieplenia,

  • przedstawia proces powstawania kwaśnych opadów i ich wpływ na środowisko geograficzne,

  • korzystając z danych, uczeń uzasadnia wpływ COIndeks dolny 2 dostarczanego do atmosfery przez działalność człowieka na globalne ocieplenie notowane od 2. połowy XX wieku.

Strategie nauczania: asocjacyjna, problemowa, operacyjna

Metody nauczania: dyskusja, mapa myśli, metody operatywne (analiza wykresów, tabel, tekstu)

Formy zajęć: praca indywidualna, praca grupowa, praca w parach

Środki dydaktyczne: tablica interaktywna/monitor dotykowy/tablety, e‑materiał, zdjęcia dotyczące topnienia lądolodu na Antarktydzie i skutków kwaśnych opadów

Materiały pomocnicze

  • M. Popkiewicz, A. Kardaś, S. Malinowski, Nauka o klimacie, Wydawnictwo Sonia Draga, Wydawnictwo Nieoczywiste, Warszawa 2019.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Nauczyciel wprowadza uczniów w tematykę zajęć. Przedstawia uczniom zdjęcia i informacje dotyczące topnienia lądolodu na Antarktydzie.

  • Następnie przedstawia zdjęcia zniszczonych lasów.

  • Nauczyciel inicjuje dyskusję na temat powodów takich sytuacji. Potem podaje temat i cele lekcji.

Faza realizacyjna

  • Nauczyciel prosi uczniów, aby – pracując w parach – przeanalizowali tabelę zawartą w e‑materiale.

  • Po analizie następuje dyskusja na forum klasy o czynnikach naturalnych i antropogenicznych wpływających na ocieplenie i ochłodzenie klimatu oraz o skutkach wzrostu efektu cieplarnianego (część już się pojawiła we wstępnej fazie lekcji – teraz następuje pogłębienie tematu).

  • Dyskusji powinna towarzyszyć analiza tabeli Czynniki wpływające na efekt cieplarniany (w bloku „Przeczytaj” w e‑materiale) oraz analiza wykresu Koncentracja dwutlenku węgla w atmosferze mierzona na podstawie pęcherzyków powietrza uwięzionego w rdzeniach lodowych (w bloku „Przeczytaj” w e‑materiale).

  • Nauczyciel dzieli uczniów na grupy i stawia przed nimi problem: Podając przyczyny powstawania kwaśnych opadów, zdecyduj, czy ich wzmożona częstotliwość występowania jest konsekwencją nieodpowiedzialnej działalności człowieka. Przedstaw skutki kwaśnych opadów w środowisku i gospodarce człowieka.

  • Uczniowie w grupach tworzą mapę myśli, rozpatrując już znane informacje, nowych poszukują w e‑materiale.

  • Po upływie określonego przez nauczyciela czasu uczniowie prezentują efekty pracy w grupach.

  • Po ostatniej prezentacji możliwa jest dyskusja.

  • Na końcu tej fazy lekcji nauczyciel prosi, aby uczniowie w swoich grupach zapoznali się z animacją zawartą w e‑materiale (w celu uzupełnienia poznanych treści).

Faza podsumowująca

  • Powtórzenie i utrwalenie materiału przy pomocy ćwiczeń znajdujących się w e‑materiale – uczniowie indywidualnie wykonują wskazane przez nauczyciela ćwiczenia.

  • Nauczyciel podsumowuje realizację założonych celów lekcji – ocenia pracę uczniów i ich zaangażowanie.

  • Uczniowie dzielą się swoimi doświadczeniami – co było łatwe, trudne, ciekawe, jakie są możliwości zastosowania zdobytej wiedzy.

Praca domowa

  • Każdy jest odpowiedzialny za emisję dwutlenku węgla do atmosfery – jedną z przyczyn tego faktu jest rosnące zużycie energii. Przedstaw sposoby ograniczenia zużycia energii przez Polaków. Podaj inne możliwości ochrony atmosfery przed nadmierną emisją COIndeks dolny 2.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Animację 3D można wykorzystać na lekcjach z zakresu podstawowego (dział XIII, Człowiek a środowisko geograficzne) dotyczących np. współodpowiedzialności za stan środowiska przyrodniczego Ziemi (XIII. 10). Animację można wykorzystać również na lekcjach z zakresu rozszerzonego (dział XVIII, Problemy środowiskowe współczesnego świata) dotyczących np. wyjaśniania powstawania geozagrożeń meteorologicznych i klimatycznych (XVIII. 1).