Autor: Paulina Wierzbińska

Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie, Wiedza o społeczeństwie 2022

Temat: Polacy w Wielkiej Brytanii – emigracja po 2004 roku

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Treści nauczania - wymagania szczegółowe
VII. Migracje i kwestia demograficzna w Polsce i we współczesnym świecie. Uczeń:
2) charakteryzuje zasięg i skalę przemieszczeń ludnościowych na ziemiach polskich w XX i XXI wieku;
4) wskazuje największe skupiska Polaków na świecie w XXI wieku;
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
IV. Aspekty etniczne życia społecznego. Uczeń:
4) analizuje przyczyny zamieszkiwania Polaków poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (potoki emigracyjne, zmiana granic i wysiedlenia); wyjaśnia zróżnicowanie form i treści tożsamości polskiej tych osób;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • przeanalizuje przyczyny emigracji Polaków do Wielkiej Brytanii po 2004 r.;

  • wyjaśni zróżnicowanie tożsamości Polaków zamieszkujących na Wyspach Brytyjskich;

  • scharakteryzuje współczesną emigracją zarobkową do Wielkiej Brytanii i tą z czasów II wojny światowej.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów;

  • dyskusja;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.

  2. Wybrane osoby przygotowują krótką prezentację dotyczącą tego, czym jest brexit, uwzględniając obszary dotyczące emigrantów.

Faza wstępna:

  1. Przedstawienie uczniowskiej prezentacji o brexicie. Dyskusja na temat tego, jakie skutki dla Polaków w Wielkiej Brytanii miało wystąpienie UK z Unii Europejskiej. Chętna osoba formułuje wnioski.

  2. Przedstawienie uczniom tematu zajęć: „Polacy w Wielkiej Brytanii – emigracja po 2004 roku”, na którego podstawie uczniowie formułują cele lekcji.

Faza realizacyjna:

  1. Podział na grupy. Każdy zespół opracowuje przydzielone zagadnienie:
    – gr. 1 – poradnik, jak uzyskać zgodę na pobyt stały;
    – gr. 2 – poradnik dot. pobytu tymczasowego
    – gr. 3 – informacje, jaki jest status osób, które zamieszkują Anglię, choć nie mają prawa pobytu.

  2. Omówienie przygotowanych zagadnień na forum klasy.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie wykonują wskazane przez nauczyciela ćwiczenia.

  2. Chętne/wybrane osoby dokonują podsumowania zajęć ze swojego punktu widzenia.

Praca domowa:

  1. Zapoznaj się ze schematem. Wykonaj załączone do niego ćwiczenia.

Materiały pomocnicze:

  • Bronco Bronccowiecki, Migrant worker – czyli schizofrenia emigranta, exeter.pl.

  • Urszula Lesman, Coraz mniej Polaków mieszka na Wyspach Brytyjskich, rp.pl.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

  • Uczniowie mogą na podstawie statystyk przedstawionych w schemacie dyskutować na temat tego, jakie narodowości najchętniej migrowały do Wielkiej Brytanii i w jakich celach.