Dla nauczyciela
Autor: Paulina Wierzbińska
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie, Wiedza o społeczeństwie 2022
Temat: Polacy w Wielkiej Brytanii – emigracja po 2004 roku
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje obywatelskie;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne:
Uczeń:
przeanalizuje przyczyny emigracji Polaków do Wielkiej Brytanii po 2004 r.;
wyjaśni zróżnicowanie tożsamości Polaków zamieszkujących na Wyspach Brytyjskich;
scharakteryzuje współczesną emigracją zarobkową do Wielkiej Brytanii i tą z czasów II wojny światowej.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.
Wybrane osoby przygotowują krótką prezentację dotyczącą tego, czym jest brexit, uwzględniając obszary dotyczące emigrantów.
Faza wstępna:
Przedstawienie uczniowskiej prezentacji o brexicie. Dyskusja na temat tego, jakie skutki dla Polaków w Wielkiej Brytanii miało wystąpienie UK z Unii Europejskiej. Chętna osoba formułuje wnioski.
Przedstawienie uczniom tematu zajęć: „Polacy w Wielkiej Brytanii – emigracja po 2004 roku”, na którego podstawie uczniowie formułują cele lekcji.
Faza realizacyjna:
Podział na grupy. Każdy zespół opracowuje przydzielone zagadnienie:
– gr. 1 – poradnik, jak uzyskać zgodę na pobyt stały;
– gr. 2 – poradnik dot. pobytu tymczasowego
– gr. 3 – informacje, jaki jest status osób, które zamieszkują Anglię, choć nie mają prawa pobytu.Omówienie przygotowanych zagadnień na forum klasy.
Faza podsumowująca:
Uczniowie wykonują wskazane przez nauczyciela ćwiczenia.
Chętne/wybrane osoby dokonują podsumowania zajęć ze swojego punktu widzenia.
Praca domowa:
Zapoznaj się ze schematem. Wykonaj załączone do niego ćwiczenia.
Materiały pomocnicze:
Bronco Bronccowiecki, Migrant worker – czyli schizofrenia emigranta, exeter.pl.
Urszula Lesman, Coraz mniej Polaków mieszka na Wyspach Brytyjskich, rp.pl.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą na podstawie statystyk przedstawionych w schemacie dyskutować na temat tego, jakie narodowości najchętniej migrowały do Wielkiej Brytanii i w jakich celach.