Dla nauczyciela
Autor: Jolanta Schilling
Przedmiot: Matematyka
Temat: Zbiór rozwiązań nierówności
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
III. Równania i nierówności. Zakres podstawowy.
Uczeń:
1) przekształca równania i nierówności w sposób równoważny.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
oblicza wartości liczbowe lewej i prawej strony nierówności
formułuje pojęcie rozwiązania nierówności i zbioru rozwiązań nierówności
sprawdza, czy dana liczba spełnia nierówność
określa zbiór rozwiązań nierówności
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem medium bazowego i ćwiczeń interaktywnych
dyskusja
burza mózgów
Formy pracy:
praca indywidualna
praca w parach
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do Internetu, słuchawki
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie przypominają sobie sposoby przekształcania równań w sposób równoważny.
Mają za zadanie przygotować przykład opisu za pomocą nierówności sytuacji z życia codziennego.
Faza wstępna:
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć oraz wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Wybrany przez nauczyciela uczeń przypomina definicję nierówności i podaje przykłady opisu za pomocą nierówności sytuacji z życia codziennego.
Faza realizacyjna:
Uczniowie dyskutują jak sprawdzić, czy dana liczba spełnia nierówność. Poszukują odpowiedzi, analizując konkretne przykłady. Wspólnie ustalają, czym jest zbiór rozwiązań nierówności.
Uczniowie pracują w parach. Jeden uczeń podaje liczbę, która może być przykładowym rozwiązaniem nierówności, drugi sprawdza, czy po podstawieniu tej liczby otrzymamy nierówność prawdziwą. Następnie uczniowie zamieniają się rolami.
Uczniowie analizują animację i omawiają ją wraz z nauczycielem.
Uczniowie indywidualnie wykonują ćwiczenia interaktywne wskazane przez nauczyciela. Wspólnie omawiają odpowiedzi.
Faza podsumowująca:
Jako podsumowanie nauczyciel zadaje uczniom pytania dotyczące zbioru rozwiązań nierówności i liczby rozwiązań nierówności. Prosi wybranych uczniów o podanie i sprawdzenie przykładów liczb, które spełniają daną nierówność.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej. Omawia ewentualne problemy, które powstały podczas rozwiązywania ćwiczeń interaktywnych.
Praca domowa:
Uczniowie dobierają się w pary i tworzą dla drugiej osoby zadania analogiczne do zadań 6 i 7 z części „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Wskazówki metodyczne:
Animacje można wykorzystać jako powtórzenie wiadomości dotyczących zbioru rozwiązań nierówności.