Autor: Jolanta Schilling

Przedmiot: Matematyka

Temat: Zbiór rozwiązań nierówności

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

III. Równania i nierówności. Zakres podstawowy.

Uczeń:

1) przekształca równania i nierówności w sposób równoważny.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  • kompetencje cyfrowe

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • oblicza wartości liczbowe lewej i prawej strony nierówności

  • formułuje pojęcie rozwiązania nierówności i zbioru rozwiązań nierówności

  • sprawdza, czy dana liczba spełnia nierówność

  • określa zbiór rozwiązań nierówności

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm

Metody i techniki nauczania:

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem medium bazowego i ćwiczeń interaktywnych

  • dyskusja

  • burza mózgów

Formy pracy:

  • praca indywidualna

  • praca w parach

  • praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do Internetu, słuchawki

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Uczniowie przypominają sobie sposoby przekształcania równań w sposób równoważny.

  2. Mają za zadanie przygotować przykład opisu za pomocą nierówności sytuacji z życia codziennego.

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel podaje temat i cele zajęć oraz wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.

  2. Wybrany przez nauczyciela uczeń przypomina definicję nierówności i podaje przykłady opisu za pomocą nierówności sytuacji z życia codziennego.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie dyskutują jak sprawdzić, czy dana liczba spełnia nierówność. Poszukują odpowiedzi, analizując konkretne przykłady. Wspólnie ustalają, czym jest zbiór rozwiązań nierówności.

  2. Uczniowie pracują w parach. Jeden uczeń podaje liczbę, która może być przykładowym rozwiązaniem nierówności, drugi sprawdza, czy po podstawieniu tej liczby otrzymamy nierówność prawdziwą. Następnie uczniowie zamieniają się rolami.

  3. Uczniowie analizują animację i omawiają ją wraz z nauczycielem.

  4. Uczniowie indywidualnie wykonują ćwiczenia interaktywne wskazane przez nauczyciela. Wspólnie omawiają odpowiedzi.

Faza podsumowująca:

  1. Jako podsumowanie nauczyciel zadaje uczniom pytania dotyczące zbioru rozwiązań nierówności i liczby rozwiązań nierówności. Prosi wybranych uczniów o podanie i sprawdzenie przykładów liczb, które spełniają daną nierówność.

  2. Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej. Omawia ewentualne problemy, które powstały podczas rozwiązywania ćwiczeń interaktywnych.

Praca domowa:

Uczniowie dobierają się w pary i tworzą dla drugiej osoby zadania analogiczne do zadań 6 i 7 z części „Sprawdź się”.

Materiały pomocnicze:

Wskazówki metodyczne:

Animacje można wykorzystać jako powtórzenie wiadomości dotyczących zbioru rozwiązań nierówności.