Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Krystyna Wosińska |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Co to jest silnik cieplny? |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa | Cele i kształcenia - wymagania ogólne I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości; II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych; Zakres rozszerzony Treści nauczania - wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. VI. Termodynamika. |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | strategia eksperymentalno‑obserwacyjna (dostrzeganie i definiowanie problemów). |
Metody nauczania: | wykład informacyjny, pokaz multimedialny, analiza pomysłów. |
Formy zajęć: | praca w grupach; praca indywidualna. |
Środki dydaktyczne: | komputer z rzutnikiem lub tablety do dyspozycji każdego ucznia. |
Materiały pomocnicze: | e‑materiały: „Co to jest pompa ciepła”, „Jak zanalizować cykle termodynamiczne?”, „Analizujemy przepływ energii w postaci ciepła i pracy mechanicznej w silnikach i pompach cieplnych.”, „Cykl Carnota”, „Cykl pracy czterosuwowego silnika spalinowego”. |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
| |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel wyjaśnia podstawową zasadę działania silnika cieplnego, jako urządzenia, które zamienia ciepło na pracę, podkreślając konieczność cykliczności pracy silnika. | |
Faza podsumowująca: | |
Uczniowie w grupach wykonują polecenie powiązane z filmem oraz zad. 6. z części „Sprawdź się”. | |
Praca domowa: | |
Zadania z części „Sprawdź się”: obowiązkowo zad. 1‑3 oraz 7.; do wyboru jedno z pozostałych zadań. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Film samouczek może być wykorzystany przez uczniów po lekcji do powtórzenia i utrwalenia materiału. |