Dla nauczyciela
Autorka: Anna Rabiega
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Ustrój polityczny Stanów Zjednoczonych – podsumowanie
Grupa docelowa: szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
VIII. Modele sprawowania władzy.
Uczeń:
5) charakteryzuje systemy ze szczególną rolą prezydenta – klasyczny prezydencki (na przykładzie Stanów Zjednoczonych Ameryki) i semiprezydencki / parlamentarno‑prezydencki (na przykładzie Republiki Francuskiej); wykazuje, że elementy drugiego z tych systemów obowiązują w Rzeczypospolitej Polskiej;
7) charakteryzuje funkcje legislatywy: ustrojodawczą, ustawodawczą, kontrolną i kreacyjną; wskazuje na kompetencje parlamentu w Rzeczypospolitej Polskiej w ramach poszczególnych funkcji; podaje przykłady państw z parlamentem jednoizbowym i dwuizbowym.
X. Kontrola władzy.
Uczeń:
11) charakteryzuje przedmiot i zakres odpowiedzialności konstytucyjnej; przedstawia procedury egzekwowania tej odpowiedzialności w Rzeczypospolitej Polskiej i Stanach Zjednoczonych Ameryki.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
analizuje najważniejsze kwestie dotyczące funkcjonowania systemu demokratycznego w Stanach Zjednoczonych Ameryki Północnej;
charakteryzuje rolę i kompetencje głowy państwa w systemie prezydenckim;
analizuje strukturę, organizację i znaczenie Kongresu w systemie politycznym USA.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
burza mózgów;
mapa myśli;
śniegowa kula;
gra dydaktyczna;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Przed lekcją:
Przed lekcją chętne/wybrane osoby przygotowują prezentację na temat roli prezydenta i Kongresu w ustroju politycznym USA.
Faza wstępna:
Burza mózgów i mapa myśli dotycząca systemów sprawowania władzy. Uczniowie przedstawiają swoje pomysły i zapisują w formie mapy. Po fazie twórczej następuje weryfikacja propozycji.
Śniegowa kula. Uczniowie w parach przygotowują definicję ustroju politycznego. Następnie łączą się w czwórki, porównują swoje pomysły, dyskutują i tworzą wspólną wersję propozycji. W kolejnym kroku łączą się w ósemki i coraz liczniejsze grupy, aż powstanie ogólnoklasowa wersja definicji. Chętna/wybrana osoba zapisuje propozycję na tablicy.
Przedstawienie tematu „Ustrój polityczny Stanów Zjednoczonych – podsumowanie” i celów zajęć.
Faza realizacyjna:
Przedstawienie prezentacji przygotowanej przez uczniów. Po jej zakończeniu reszta klasy może zadawać prelegentom pytania.
Dyskusja na temat: „Czy prezydent państwa jako jego głowa powinien mieć największą władzę?”. Po jej zakończeniu chętne/wybrane osoby formułują wnioski.
Praca w grupach – gra interaktywna. Czteroosobowe zespoły rozwiązuja na czas quiz wiedzy. Grupa, która poprawnie rozwiąże zadania jako pierwsza, wygrywa i może zostać nagrodzona ocenami za aktywność.
Uczniowie dobierają się w pary i wykonują ćwiczenia nr 5–8. Następnie konsultują swoje rozwiązania z inną parą uczniów i ustalają jedną wersję odpowiedzi.
Faza podsumowująca:
Omówienie przebiegu zajęć, wskazanie mocnych i słabych strony pracy uczniów, udzielenie im informacji zwrotnej. Uczniowie dokonują samooceny dotyczącej współpracy w zespole oraz wykonanego zadania.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne, których nie rozwiązali na zajęciach.
Materiały pomocnicze:
Konstytucja Stanów Zjednoczonych Ameryki, tłum. Andrzej Pułło, libr.sejm.gov.pl.
Paweł Laidler, Konstytucja Stanów Zjednoczonych Ameryki. Przewodnik, Kraków 2007.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Gra interaktywna może być wykorzystana do lekcji powtórzeniowej lub jako materiał do przygotowania prezentacji multimedialnej o systemach sprawowania władzy.