Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autora: Kamil Kaliński
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Struktura spożycia żywności w krajach o różnym poziomie rozwoju gospodarczego
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum i technikum, zakres rozszerzony, klasa IV
PODSTAWA PROGRAMOWA
XXII. Zróżnicowanie jakości życia człowieka w wybranych regionach i krajach świata: potrzeby żywieniowe, zagrożenie życia, rozmieszczenie chorób, poczucie bezpieczeństwa, potrzeby edukacyjne.
Uczeń:
2) Porównuje i wyjaśnia strukturę spożycia żywności w państwach wysoko i słabo rozwiniętych oraz omawia skutki głodu rzeczywistego i utajonego.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
wskazuje na mapie obszary niedoboru i nadmiaru żywności oraz wyjaśnia ich przyczyny,
wymienia obszary, w których występują odstępstwa od normy żywieniowej i wyjaśnia to zróżnicowanie przestrzenne,
określa czynniki, od których zależy ilość spożywanych pokarmów,
porównuje i wyjaśnia strukturę spożycia żywności w państwach o różnym poziomie rozwoju,
wykazuje postawę zatroskania o marnotrawioną żywność.
Strategie nauczania: konektywizm
Metody nauczania: dyskusja, praca z e‑materiałem, pogadanka
Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, praca w parach, praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny (lub/i tablety z dostępem do internetu), zeszyt przedmiotowy
Materiały pomocnicze
Bibliografia:
Jasiulewicz M., Problem wyżywienia ludności świata, „Roczniki Naukowe Stowarzyszenia Ekonomistów Rolnictwa i Agrobiznesu” 2005, 7, z. 8, s. 76‑81.
Gulbicka B., Problemy wyżywienia w krajach rozwijających się, Program wieloletni 2005‑2009. Ekonomiczne i społeczne uwarunkowania rozwoju polskiej gospodarki żywnościowej po wstąpieniu Polski do Unii Europejskiej, IERiGŻ PIB, Warszawa 2009.
Jankowski T., Wyżywienie ludności świata, „Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu” 2002, nr 941, t. 1, Agrobiznes: przemiany w agrobiznesie i obszarach wiejskich oraz ich następstwa, s. 329‑336.
Netografia (dostęp: 29.01.2020):
Dane statystyczne ze strony http://www.fao.org/faostat/en.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca:
Czynności organizacyjne (powitanie, sprawdzenie stanu klasy).
Dialog z uczniami mający na celu porównanie ilości i jakości spożywanych przez uczniów posiłków w ciągu doby lub w ciągu roku.
Przedstawienie celów lekcji.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel prowadzi dialog z uczniami na temat pojęcia głodu i niedożywienia oraz skutków niedoboru określonych składników pokarmowych dla organizmu ludzkiego. Może on posiłkować się wyświetlonym na ekranie fragmentem „Przeczytaj” pt. Rodzaje głodu.
Następnie nauczyciel kontynuuje dyskusję, poruszając kwestię norm żywieniowych i czynników wpływających na wielkość zapotrzebowania kalorycznego. Może on posiłkować się wyświetlonym na ekranie blokiem „Przeczytaj” pt. Minimum żywieniowe.
W kolejnym etapie nauczyciel prowadzi pogadankę na temat systemów żywieniowych. Może on posiłkować się wyświetloną na ekranie częścią „Przeczytaj” pt. Systemy żywieniowe.
Następnie nauczyciel dzieli uczniów na trzy grupy. Każda z nich ma za zadanie zapoznać się z jedną z trzech grafik interaktywnych i przygotować w zeszytach syntetyczny schemat ułatwiający przyswojenie nowych wiadomości. W tym celu uczniowie mogą skorzystać z tabletów z dostępem do internetu.
Po zakończonej pracy nauczyciel prosi grupy (w kolejności przez niego ustalonej) o zaprezentowanie wyników pracy. W tym celu uczniowie mogą posiłować się notatkami i e‑materiałem wyświetlonym na ekranie. Po tym zadaniu uczniowie z innych zespołów mogą zadawać im pytania. Nad przebiegiem tej dyskusji czuwa nauczyciel. Podobne czynności następują w przypadku wszystkich grup.
Następnie nauczyciel inicjuje dyskusję na temat współistnienia na świecie głodu i marnotrawienia żywności. Uczniowie wyciągają wnioski na ten temat i proponują działania, które mogą zmniejszyć te dysproporcje. Nauczyciel może posiłkować się wyświetlonym na ekranie fragmentem „Przeczytaj” pt. Kto głoduje, a kto się się przejada?
W następnym etapie lekcji nauczyciel wyświetla na tablicy ćwiczenia interaktywne z bloku „Sprawdź się”. Wskazani uczniowie podchodzą do tablicy i rozwiązują kilka wybranych z nich.
Faza podsumowująca:
Pięciu wybranych uczniów przygotowuje i zadaje po jednym podsumowującym pytaniu dotyczącym niniejszego tematu. Uczniowie, pracując w parach, dyskutują nad odpowiedziami na te pytania. Następnie chętni uczniowie udzielają na nie odpowiedzi na forum klasy.
Nauczyciel nagradza aktywnych uczniów, ocenia pracę w grupach i przypomina cele zajęć.
Pożegnanie i zaproszenie na kolejną lekcję.
Praca domowa:
Zaprojektowanie krzyżówki związanej z niniejszymi zagadnieniami. Liczbę liter hasła ustala nauczyciel.
Opcjonalnie można także prosić o zapoznanie się z kolejnym tematem lekcji (w przypadku blended‑learning).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
Grafiki interaktywne mogą posłużyć w fazie realizacyjnej oraz podsumowującej, a także po lekcji (w celu utrwalenia wiadomości). Może także znaleźć swoje zastosowanie na lekcji powtórzeniowej i lekcjach z zagadnień geografii rolnictwa i wyżywienia.