Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autora: Anna Ruszczyk
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Przyczyny i główne etapy rozwoju energetyki atomowej.
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa II
PODSTAWA PROGRAMOWA
Zakres podstawowy: XI. Przemysł: czynniki lokalizacji, przemysł tradycyjny i zaawansowanych technologii, deindustrializacja i reindustrializacja, struktura produkcji energii i bilans energetyczny, zmiany wykorzystania poszczególnych źródeł energii, dylematy rozwoju energetyki jądrowej.
Uczeń: 7) analizuje wykorzystanie energetyki jądrowej na świecie, dyskutuje na temat problemów związanych z jej rozwojem oraz rozumie potrzebę społecznej debaty nad decyzją o wykorzystaniu jej w Polsce.
Kształtowane kompetencje kluczowe
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
wie, co zapoczątkowało badania nad energią jądrową,
zna przyczyny rozwoju energetyki atomowej,
wskazuje państwa, które zapoczątkowały rozwój energetyki atomowej na świecie.
Strategie nauczania: asocjacyjna, problemowa, operacyjna
Metody nauczania: dyskusja, pogadanka, burza mózgów, drzewo decyzyjne, metody operatywne (analiza wykresów, mapy, tekstu)
Formy zajęć: praca indywidualna, praca w parach, praca w grupach
Środki dydaktyczne: tablica interaktywna/monitor dotykowy/tablety, e‑materiał, mapa polityczna świata
Materiały pomocnicze
Desperak J., Balon J., Tablice geograficzne, Świat Książki, Warszawa 2003, s. 588‑589.
Portal poświęcony energetyce jądrowej: atom.edu.pl [dostęp online, 08.05.2020].
Pojęcie: energetyka jądrowa, ziemianarozdrozu.pl [dostęp online, 07.05.2020].
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Nauczyciel wprowadza uczniów w tematykę zajęć. Przykładowe pytania do pogadanki: czy dużo codziennie zużywamy energii elektrycznej?, Czy możemy sobie wyobrazić świat bez energii elektrycznej?, Jakie są źródła energii?, Które są najbardziej wydajne?.
Nauczyciel podaje temat i cele lekcji.
Faza realizacyjna
Nauczyciel prosi uczniów, aby - pracując w parach - znaleźli w e‑materiale informacje dotyczące początku energii jądrowej. Krótka dyskusja.
Nauczyciel prowadzi dyskusję w kierunku możliwości wykorzystania energii jądrowej (w czasie wojny i w czasie pokoju). Nauczyciel, wykorzystując e‑materiał, może zastosować miniwykład na ten temat.
Korzystając z mapy w e‑materiale, uczniowie wskazują kraje, które posiadają elektrownie jądrowe, które budują lub planują budowę takich elektrowni.
Uczniowie analizują wykres w e‑materiale dotyczący liczby państw posiadających elektrownie jądrowe i prognozę do 2030 roku.
Burza mózgów – nauczyciel rozdaje uczniom po dwie kolorowe karteczki samoprzylepne i prosi o wpisanie na pierwszej przynajmniej jednej zalety, a na drugiej przynajmniej jednej wady elektrowni jądrowych.
Uczniowie przyczepiają swoje karteczki na tablicy (np. po lewej stronie zalety, po prawej wady), następnie segregują je i wspólnie analizują zapisane informacje.
Nauczyciel przypomina uczniom, że Polska należy do krajów, które planują budowę elektrowni jądrowej. Stawia uczniom pytanie/problem do pracy w grupach: Czy w Polsce należy budować elektrownie jądrowe?.
Nauczyciel prosi uczniów, aby przed rozpoczęciem pracy w grupach zapoznali się z fragmentem e‑materiału zatytułowanym Bezpieczna energia? oraz wysłuchali audiobooka - wiadomości tam zawarte uczniowie mogą wykorzystać do pracy nad podanym problemem.
Następnie nauczyciel dzieli uczniów na grupy 5‑6-osobowe; każda z grup otrzymuje arkusz papieru i pisaki.
Uczniowie pracują w grupach, tworząc drzewo decyzyjne; na dole (na pniu drzewa) zapisują sytuację wymagającą podjęcia decyzji: Czy w Polsce należy budować elektrownie jądrowe?.
Uczniowie podają możliwe rozwiązania, negatywne i pozytywne skutki każdego z rozwiązań, wyciągają wnioski – podejmują decyzję (wynikającą z analizy sytuacji).
Wszystkie plakaty z drzewem decyzyjnym zostają umieszczone na tablicy – każda grupa przedstawia wyniki swojej pracy.
Uczniowie dyskutują nad efektami pracy grup.
Faza podsumowująca
Nauczyciel podsumowuje etapy lekcji, zestawiając je z założonymi celami - ocenia pracę uczniów i ich zaangażowanie.
Następnie nauczyciel wprowadza do fazy ćwiczeń na podstawie poznanego materiału - uczniowie w parach wykonują wskazane ćwiczenia z e‑materiału, nauczyciel w razie potrzeby wspiera ich.
Uczniowie dzielą się swoimi doświadczeniami – co było łatwe, trudne, ciekawe, jakie są możliwości zastosowania zdobytej wiedzy.
Praca domowa
Przedstaw argumenty dotyczące budowy elektrowni atomowej w Polsce (za i przeciw).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Audiobook można wykorzystać do samodzielnej pracy ucznia na temat energetyki na świecie i w Polsce oraz wykorzystania alternatywnych źródeł energii. Opinie wyrażone w audiobooku mogą zainspirować ucznia do własnych przemyśleń na temat energetyki atomowej i przyczyn jej rozwoju.