Dla nauczyciela
Autor: Martyna Wojtowicz
Przedmiot: Historia
Temat: Odkrycia i podboje hiszpańskie
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
charakteryzuje rolę państwa hiszpańskiego w zamorskiej ekspansji;
wyjaśnia, dlaczego w XV w. wzrosło zainteresowanie podróżami i odkrywaniem świata;
przedstawia niebezpieczeństwa wiążące się z podróżami morskimi w epoce odkryć geograficznych.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Odkrycia hiszpańskie”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” tak, aby podczas lekcji mogli w niej aktywnie uczestniczyć i wykonywać polecenia.
Nauczyciel poleca uczniom przygotowanie prezentacji na podstawie informacji zawartych w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wstępna:
Nauczyciel odczytuje wyświetlony na tablicy temat lekcji oraz cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”.
Raport z przygotowań. Nauczyciel przy użyciu dostępnego w panelu użytkownika raportu weryfikuje przygotowanie uczniów do lekcji: sprawdza, którzy uczestnicy zajęć zapoznali się z udostępnionym e‑materiałem. Uczniowie próbują intuicyjnie zadać pytania, na które odpowiedzą w trakcie lekcji.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel przypomina o prezentacjach przygotowanych przez uczniów przed lekcją. Poleca wybranej osobie (lub ochotnikowi) zaprezentowanie swojej pracy przed resztą klasy. Po prezentacji uczniowie krótko o niej dyskutują, dodają informacje, które ich zdaniem warto uwzględnić. Prowadzący może korygować odpowiedzi i je uzupełniać.
Praca z pierwszym multimedium („Film”). Wybrana osoba czyta polecenie 2: „Wyjaśnij, jaki wpływ na dalszy rozwój Hiszpanii miała pierwsza wyprawa Krzysztofa Kolumba” z sekcji „Film”. Po zapoznaniu się z materiałem uczniowie dzielą się na czteroosobowe grupy i opracowują odpowiedzi. Po ustalonym wcześniej czasie przedstawiciel wskazanej (lub zgłaszającej się na ochotnika) grupy prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie się do niej ustosunkowują. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia informacje. Następnie uczniowie w podobny sposób wykonują polecenie 3: wymieniają najważniejszych hiszpańskich odkrywców i ich największe osiągnięcia.
Praca z drugim multimedium („Audiobook + Sprawdź się”). Nauczyciel czyta treść polecenia 2: „Na podstawie relacji przedstaw niebezpieczeństwa podróży morskiej w epoce odkryć geograficznych” i prosi uczniów, aby w parach przygotowali rozwiązanie na podstawie materiału, który zaraz zostanie odtworzony. Uczniowie wykonują polecenie, wskazana dwójka uczniowska prezentuje propozycję odpowiedzi. Nauczyciel weryfikuje jej poprawność, może poprosić innych uczniów o odniesienie się do niej.
Faza podsumowująca:
Uczniowie dobierają się w pary i wymieniają poglądami, dzielą się tym, czego się nauczyli na temat odkryć hiszpańskich.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, pracę grup uczniowskich. Ocenia również przedstawioną prezentację.
Praca domowa:
Opracuj podsumowanie tematu „Odkrycia hiszpańskie” w formie pytań do krzyżówki.
Wykonaj ćwiczenia 3 i 4 z sekcji „Audiobook + Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Historia powszechna XIV–XV w. Wybór tekstów, oprac. A. Wyrobisz, B. Geremek, M. Małowist, Warszawa 1964.
M.L. Pisarek, Świat oczami odkrywców, Warszawa 1971.
Wiek XVI–XVIII w źródłach. Wybór tekstów źródłowych z propozycjami metodycznymi dla nauczycieli historii, studentów i uczniów, oprac. S.B. Lenard, M.Sobańska‑Bondaruk, tłum. E. Milewska, Warszawa 1999.
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą zapoznać się przed lekcją z sekcją „Film”, aby przygotować się do późniejszej pracy.