Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Martyna Wojtowicz

Przedmiot: Historia

Temat: Odkrycia i podboje hiszpańskie

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
Zakres podstawowy
XIV. Odkrycia geograficzne i europejski kolonializm doby nowożytnej. Uczeń:
1) charakteryzuje przyczyny i przebieg wypraw odkrywczych;
2) opisuje udział poszczególnych państw europejskich w podziale Nowego Świata w XVI–XVIII w.;
3) wyjaśnia wpływ wielkich odkryć geograficznych na społeczeństwo, gospodarkę i kulturę Europy oraz obszarów pozaeuropejskich.
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
XIV. Odkrycia geograficzne i europejski kolonializm doby nowożytnej. Uczeń: spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
1) charakteryzuje cywilizacje prekolumbijskie;
2) przedstawia proces rozrostu posiadłości kolonialnych państw europejskich w XVI–XVIII w.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • charakteryzuje rolę państwa hiszpańskiego w zamorskiej ekspansji;

  • wyjaśnia, dlaczego w XV w. wzrosło zainteresowanie podróżami i odkrywaniem świata;

  • przedstawia niebezpieczeństwa wiążące się z podróżami morskimi w epoce odkryć geograficznych.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;

  • analiza materiału źródłowego (porównawcza);

  • dyskusja.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Odkrycia hiszpańskie”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” tak, aby podczas lekcji mogli w niej aktywnie uczestniczyć i wykonywać polecenia.

  2. Nauczyciel poleca uczniom przygotowanie prezentacji na podstawie informacji zawartych w sekcji „Przeczytaj”.

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel odczytuje wyświetlony na tablicy temat lekcji oraz cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”.

  2. Raport z przygotowań. Nauczyciel przy użyciu dostępnego w panelu użytkownika raportu weryfikuje przygotowanie uczniów do lekcji: sprawdza, którzy uczestnicy zajęć zapoznali się z udostępnionym e‑materiałem. Uczniowie próbują intuicyjnie zadać pytania, na które odpowiedzą w trakcie lekcji.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel przypomina o prezentacjach przygotowanych przez uczniów przed lekcją. Poleca wybranej osobie (lub ochotnikowi) zaprezentowanie swojej pracy przed resztą klasy. Po prezentacji uczniowie krótko o niej dyskutują, dodają informacje, które ich zdaniem warto uwzględnić. Prowadzący może korygować odpowiedzi i je uzupełniać.

  2. Praca z pierwszym multimedium („Film”). Wybrana osoba czyta polecenie 2: „Wyjaśnij, jaki wpływ na dalszy rozwój Hiszpanii miała pierwsza wyprawa Krzysztofa Kolumba” z sekcji „Film”. Po zapoznaniu się z materiałem uczniowie dzielą się na czteroosobowe grupy i opracowują odpowiedzi. Po ustalonym wcześniej czasie przedstawiciel wskazanej (lub zgłaszającej się na ochotnika) grupy prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie się do niej ustosunkowują. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia informacje. Następnie uczniowie w podobny sposób wykonują polecenie 3: wymieniają najważniejszych hiszpańskich odkrywców i ich największe osiągnięcia.

  3. Praca z drugim multimedium („Audiobook + Sprawdź się”). Nauczyciel czyta treść polecenia 2: „Na podstawie relacji przedstaw niebezpieczeństwa podróży morskiej w epoce odkryć geograficznych” i prosi uczniów, aby w parach przygotowali rozwiązanie na podstawie materiału, który zaraz zostanie odtworzony. Uczniowie wykonują polecenie, wskazana dwójka uczniowska prezentuje propozycję odpowiedzi. Nauczyciel weryfikuje jej poprawność, może poprosić innych uczniów o odniesienie się do niej.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie dobierają się w pary i wymieniają poglądami, dzielą się tym, czego się nauczyli na temat odkryć hiszpańskich.

  2. Nauczyciel omawia przebieg zajęć, pracę grup uczniowskich. Ocenia również przedstawioną prezentację.

Praca domowa:

  1. Opracuj podsumowanie tematu „Odkrycia hiszpańskie” w formie pytań do krzyżówki.

  2. Wykonaj ćwiczenia 3 i 4 z sekcji „Audiobook + Sprawdź się”.

Materiały pomocnicze:

Historia powszechna XIV–XV w. Wybór tekstów, oprac. A. Wyrobisz, B. Geremek, M. Małowist, Warszawa 1964.

M.L. Pisarek, Świat oczami odkrywców, Warszawa 1971.

Wiek XVI–XVIII w źródłach. Wybór tekstów źródłowych z propozycjami metodycznymi dla nauczycieli historii, studentów i uczniów, oprac. S.B. Lenard, M.Sobańska‑Bondaruk, tłum. E. Milewska, Warszawa 1999.

Wskazówki metodyczne:

  • Uczniowie mogą zapoznać się przed lekcją z sekcją „Film”, aby przygotować się do późniejszej pracy.