Dla nauczyciela
Autor: Stanisław Mrozowicz
Przedmiot: Historia
Temat: Żydowski ruch oporu
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyjaśnia, czym był i jak działał żydowski ruch oporu;
wymienia cele żydowskiego ruchu oporu na ziemiach polskich podczas II wojny światowej;
omawia różne formy oporu żydowskiego w okupowanej Polsce.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Żydowski ruch oporu”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” i nagraniami w sekcji „Film + Sprawdź się” tak, aby podczas lekcji mogli w niej aktywnie uczestniczyć i wykonywać polecenia.
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla uczniom temat, cel zajęć zawarte w sekcji „Wprowadzenie” oraz wspólnie z nimi ustala kryteria sukcesu. Mogą to być pytania, na które uczniowie chcieliby uzyskać odpowiedzi na lekcji.
Raport z przygotowań. Nauczyciel, przy użyciu dostępnego w panelu użytkownika raportu, weryfikuje przygotowanie uczniów do lekcji: sprawdza, którzy uczestnicy zajęć zapoznali się z udostępnionym e‑materiałem. Nauczyciel poleca jednemu z uczniów, aby zaproponował swoje skojarzenia z tematem lekcji.
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Jeżeli nauczyciel uzna, że przygotowanie uczniów do lekcji jest niewystarczające, prosi ich o indywidualne zapoznanie się z treścią w sekcji „Przeczytaj”. Każdy uczestnik zajęć podczas cichego czytania wynotowuje najważniejsze kwestie poruszone w tekście. Następnie wybrani uczniowie odczytują na głos swoje notatki. Jeżeli natomiast stwierdzi, że uczniowie dobrze przygotowali się do zajęć, poleca jednej osobie (wskazanej albo ochotnikowi), aby przedstawiła najważniejsze informacje związane z żydowskim ruchem oporu. Uczeń powinien wspomnieć o zbrojnych formach oporu, powstaniu w getcie warszawskim, buntach w obozach zagłady. Nauczyciel w razie konieczności uzupełnia uczniowską wypowiedż.
Praca z multimedium („Audiobook”). Uczniowie pracują w parach. Analizują treść polecenia nr 2: „O czym informuje ulotka Żegoty? Do czego wzywa odezwa?”, dyskutują, a następnie zapisują wnioski. Wybrane grupy omawiają swoje rozwiązanie i spostrzeżenia na forum klasy. W podobny sposób uczniowie wykonują polecenie nr 4, przedstawiając stanowisko rządu na uchodźstwie i Delegatury Rządu na Kraj wobec Zagłady.
Prowadzący przypomina, że uczniowie przed zajęciami mieli zapoznać się z materiałami filmowymi. Poleca, aby odliczyli do sześciu i utworzyli grupy zgodnie z numerami. Poszczególne grupy będą opracowywały odpowiedzi do dołączonych do filmów poleceń:
Grupa 1 i 4 – polecenie nr 2: wyjaśniają, z jakimi trudnościami musieli zmierzyć się konspiratorzy z żydowskiego ruchu oporu.;
Grupa 2 i 5 – polecenie nr 3: opisują inne formy (niż zryw zbrojny) oporu żydowskiego w okupowanej Polsce;
Grupa 3 i 6 – polecenie nr 4: wyjaśniają, jakie były cele organizowania zbrojnych powstań przez ludność żydowską w obozach zagłady.
Po ustalonym wcześniej czasie przedstawiciel wskazanej (lub zgłaszającej się na ochotnika) grupy prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia odpowiedzi, wyjaśnia wątpliwości.
Faza podsumowująca:
Na koniec zajęć nauczyciel raz jeszcze wyświetla na tablicy interaktywnej lub przy użyciu rzutnika temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W kontekście wyświetlonych treści prosi uczniów o rozwinięcie zdania: Na dzisiejszych zajęciach nauczyłem się/nauczyłam się…
Prowadzący omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów. Może ocenić pracę grup uczniowskich.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia nr 1, 2 i 3 z sekcji „Film + Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
W. Bartoszewski, Z. Lewinówna, Ten jest z ojczyzny mojej. Polacy z pomocą Żydom 1939–1945, Kraków 2010.
Eksterminacja Żydów na ziemiach polskich w okresie okupacji hitlerowskiej, oprac. T. Berenstein, A. Eisenbach, A. Rutkowski, Warszawa 1957.
Wiek XX w źródłach. Wybór tekstów źródłowych z propozycjami metodycznymi dla nauczycieli historii, studentów i uczniów, red. M. Sobańska‑Bondaruk, S. Lenard, Warszawa 1998.
Walka. Śmierć. Pamięć 1939–1945. W dwudziestą rocznicę powstania w warszawskim getcie 1943‑1963, red. S. Poznański, Warszawa 1963.
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą zapoznać się przed lekcją z sekcją „Audiobook”, aby przygotować się do późniejszej pracy.