Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autorki: Magdalena Fuhrmann
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Terytoria zamorskie na świecie
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa II
Podstawa programowa
VII. Podział polityczny i zróżnicowanie poziomu rozwoju społeczno‑gospodarczego świata: mapa podziału politycznego, system kolonialny i jego rozpad, procesy integracyjne i dezintegracyjne na świecie, konflikty zbrojne i terroryzm, podstawowe wskaźniki rozwoju.
Uczeń:
1) posługuje się mapą podziału politycznego świata do analizy procesów społeczno‑ekonomicznych.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
wyjaśnia znaczenie terminu terytorium zamorskie,
wskazuje na mapie terytoria zamorskie poszczególnych krajów,
analizuje historię terytoriów zamorskich oraz wymienia wady i zalety społeczno‑ekonomiczne płynące z ich posiadania.
Strategie nauczania: asocjacyjna
Metody nauczania: blended learning, IBSE, analiza SWOT
Forma zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, zeszyt, atlas geograficzny, mapa ścienna (polityczna)
Materiały pomocnicze
Baraniak K., Terytorium, autonomia terytorialna i zwierzchnictwo terytorialne naukach politycznych, „Zeszyty Naukowe Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. Witelona w Legnicy” 2017, nr 1 (22), s. 171–183.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Nauczyciel zadaje uczniom pytanie, czym był kolonializm i dekolonizacja (krótka dyskusja).
Przedstawienie celów lekcji.
Faza realizacyjna
Uczniowie indywidualnie zapoznają się z częścią „Przeczytaj” e‑materiału. Nauczyciel prosi ochotników lub wybranych uczniów o odszukanie i wskazanie w atlasie geograficznym bądź na mapie ściennej terytoriów zależnych kolejnych państw wymienionych w tabeli w części „Przeczytaj”. Nauczyciel w razie potrzeby wspiera uczniów.
Uczniowie wspólnie z nauczycielem oglądają film edukacyjny. Uczniowie zostają poproszeni o sporządzanie w trakcie oglądania filmu notatek dotyczących ważniejszych treści bądź zapisywania dodatkowych pytań, na które może odpowiedzieć nauczyciel. Uczniowie pracują w grupach za pomocą metody SWOT. Opracowują zagadnienie dotyczące społeczno‑ekonomicznych aspektów związanych z posiadaniem terytoriów zależnych.
Wyznaczone osoby z poszczególnych grup omawiają rezultaty swojej pracy. Wspólna dyskusja.
Uczniowie rozwiązują ćwiczenia zawarte w e‑materiale, nauczyciel czuwa nad przebiegiem pracy uczniów.
Faza podsumowująca
Przypomnienie celów lekcji.
Podsumowanie najważniejszych treści zaprezentowanych na lekcji, szczególnie tych, które uczniom sprawiły najwięcej problemów podczas zajęć.
Nauczyciel dokonuje oceny pracy uczniów, biorąc pod uwagę ich zaangażowanie i możliwości.
Praca domowa
W ramach pracy domowej uczniowie przygotowują prezentację (lub poster) na temat rozmieszczenia terytoriów zależnych na świecie.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Film edukacyjny zawarty w e‑materiale może zostać wykorzystany podczas powtórzenia materiału z całego działu „Podział polityczny i zróżnicowanie poziomu rozwoju społeczno‑gospodarczego świata” (zakres podstawowy: VII).