Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 1.2.5.5
Autor e‑materiału: Sylwia Puszczewicz
Tytuł e‑materiału: Das ist mein Tag / To jest mój dzień
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa II, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność rozmowy na temat przebiegu dnia
Przebieg lekcji
Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji | Forma pracy | Czas | Uwagi metodyczne |
Faza wprowadzająca | |||
Nauczyciel wita się z uczniami i pyta o ich samopoczucie. | plenum | 15 min | |
Nauczyciel prosi uczniów o przypomnienie, kim jest Klara. Jeśli uczniowie nie mieli do czynienia z bohaterami, nauczyciel opowiada w języku polskim historię ich znajomości. Lina, Ben, Tim i Klara poznali i zaprzyjaźnili się w pierwszej klasie. Po roku wspólnej nauki i zabawy Klara musiała rozstać się z przyjaciółmi. Jej rodzice przeprowadzili się z Berlina do Austrii. Dzieci jednakże cały czas utrzymują ze sobą kontakt. | |||
Nauczyciel prezentuje ilustracje (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie wyrażają po polsku przypuszczenia dotyczące treści listu. | |||
Nauczyciel prezentuje nagranie - list Klary, uczniowie słuchają i śledzą wzrokiem jego tekst (e‑materiał: Przeczytaj). | |||
Nauczyciel zadaje po polsku pytania dotyczące treści listu: Kto go otrzymał? O której godzinie Klara je śniadanie? (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1 i 2). Ochotnicy zgłaszają się do odpowiedzi. | |||
Nauczyciel prezentuje nagrania z poszczególnymi fragmentami listu Klary wraz z ilustracjami. Uczniowie powtarzają je chórem (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4). | |||
Nauczyciel prosi ochotnika na środek sali. Nauczyciel czyta jedno zdanie z listu Klary (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3). Uczeń pokazuje gestami lub rysuje na tablicy jego treść. | Można wykorzystać flipchart, tablicę multimedialną lub zwykłą tablicę. | ||
Nauczyciel prezentuje na tablicy interaktywnej ilustracje z trzema czynnościami Klary oraz trzy podpisy, które należy do nich przyporządkować (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 5). Uczniowie zastanawiają się przez chwilę nad wykonaniem zadania. Następnie nauczyciel wskazuje pierwszy obrazek i pyta wybrane osoby o pasujący podpis. W ten sam sposób pyta o kolejne, nie zdradzając poprawnej odpowiedzi. Następnie ochotnik wykonuje zadanie na tablicy: łączy elementy w pary i sprawdza poprawność rozwiązania. Na koniec wszyscy powtarzają frazy chórem. | |||
Faza realizacyjna | |||
Uczniowie w grupach grają w grę multimedialną, której celem jest utrwalenie słownictwa z zakresu czynności codzienne (e‑materiał: Multimedium). | praca w grupach | 15 min | zadanie wykonywane na tablecie lub komputerze |
Nauczyciel prezentuje na tablicy multimedialnej zdjęcie oraz niedokończone zdanie odnoszące się do zdjęcia (e‑materiał: Multimedium, polecenie 1). Uczniowie w grupach zastanawiają się, który z trzech podanych czasowników opisuje czynność na zdjęciu. Następnie nauczyciel pyta: „Która grupa wybiera słówko spiele?”. W ten sposób pyta o kolejne wyrazy. Na koniec podaje uczniom prawidłową odpowiedź. | |||
Uczniowie słuchają nagrań, jedna osoba z grupy przedstawia gestami czynność, o której mowa w nagraniu. Reszta klasy pilnuje, aby uczeń pokazał właściwie daną czynność (e‑materiał: Multimedium, polecenie 2). | |||
Nauczyciel rozdaje grupom dwa rysunki i dwa podpisy na osobnych karteczkach: Ich frühstücke oraz Ich esse zu Mittag. Uczniowie w grupach dobierają podpisy do rysunków i prezentują swoje rozwiązania. Następnie uczniowie rozmawiają w grupach, o której godzinie wykonują podane czynności w niedzielę. Każda grupa wybiera (np. poprzez głosowanie) godzinę jedzenia śniadania i obiadu. Dopisują wybrane godziny na karteczkach ze zdaniami i porównują je z pozostałymi grupami (e‑materiał: Multimedium, polecenie 3). | karteczki ze zdaniami: Ich frühstücke oraz Ich esse zu Mittag, wydrukowane rysunki przedstawiające jedzenie śniadania oraz obiadu | ||
Faza podsumowująca | |||
Uczniowie w parach wykonują zadanie na tablecie lub komputerze: uzupełniają brakujące wyrazy (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). | praca w parach | 15 min | zadanie na tablecie lub komputerze |
Nauczyciel rozdaje uczniom wydrukowane zdjęcia przedstawiające różne czynności: jedzenie śniadania, bawienie się, spanie, odrabianie lekcji, po czym prezentuje nagranie. Uczniowie w parach układają ilustracje w kolejności zgodnej z nagraniem (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2). | wydrukowane zdjęcia przedstawiające jedzenie śniadania, bawienie się, spanie, odrabianie lekcji | ||
Nauczyciel ustawia na modelu zegara godzinę pierwszą i pyta uczniów, jak te godzinę podamy w języku niemieckim. Następnie przesuwa wskazówki na godzinę drugą i znów zadaje to samo pytanie. W ten sposób uczniowie, bazując na znajomości liczebników od 1 do 12, podają kolejne godziny w języku niemieckim. Następnie zaprasza kolejno ochotników do ustawienia wypowiedzianej przez niego godziny na dużym modelu zegara. | plenum | duży model zegara tarczowego wykonany z tektury z możliwością przesuwania wskazówek | |
Nauczyciel prezentuje na tarczy zegara różne godziny i pyta uczniów, np. Es ist 8 Uhr. Was machst du? Uczniowie wykorzystują środki leksykalne, które poznali, czytając list Klary (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4). | |||
Zadanie domowe polega na rozszyfrowaniu zamazanych zapisków w pamiętniku (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3). | praca indywidualna | wydruk: rysunek przedstawiający kartkę z pamiętnika | |
Faza wprowadzająca
Nauczyciel wita się z uczniami i pyta o ich samopoczucie.
plenum
15 min
Nauczyciel prosi uczniów o przypomnienie, kim jest Klara. Jeśli uczniowie nie mieli do czynienia z bohaterami, nauczyciel opowiada w języku polskim historię ich znajomości. Lina, Ben, Tim i Klara poznali i zaprzyjaźnili się w pierwszej klasie. Po roku wspólnej nauki i zabawy Klara musiała rozstać się z przyjaciółmi. Jej rodzice przeprowadzili się z Berlina do Austrii. Dzieci jednakże cały czas utrzymują ze sobą kontakt.
Nauczyciel prezentuje ilustracje (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie wyrażają po polsku przypuszczenia dotyczące treści listu.
Nauczyciel prezentuje nagranie - list Klary, uczniowie słuchają i śledzą wzrokiem jego tekst (e‑materiał: Przeczytaj).
Nauczyciel zadaje po polsku pytania dotyczące treści listu: Kto go otrzymał? O której godzinie Klara je śniadanie? (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1 i 2). Ochotnicy zgłaszają się do odpowiedzi.
Nauczyciel prezentuje nagrania z poszczególnymi fragmentami listu Klary wraz z ilustracjami. Uczniowie powtarzają je chórem (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4).
Nauczyciel prosi ochotnika na środek sali. Nauczyciel czyta jedno zdanie z listu Klary (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3). Uczeń pokazuje gestami lub rysuje na tablicy jego treść.
Można wykorzystać flipchart, tablicę multimedialną lub zwykłą tablicę.
Nauczyciel prezentuje na tablicy interaktywnej ilustracje z trzema czynnościami Klary oraz trzy podpisy, które należy do nich przyporządkować (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 5). Uczniowie zastanawiają się przez chwilę nad wykonaniem zadania. Następnie nauczyciel wskazuje pierwszy obrazek i pyta wybrane osoby o pasujący podpis. W ten sam sposób pyta o kolejne, nie zdradzając poprawnej odpowiedzi. Następnie ochotnik wykonuje zadanie na tablicy: łączy elementy w pary i sprawdza poprawność rozwiązania. Na koniec wszyscy powtarzają frazy chórem.
Faza realizacyjna
Uczniowie w grupach grają w grę multimedialną, której celem jest utrwalenie słownictwa z zakresu czynności codzienne (e‑materiał: Multimedium).
praca w grupach
15 min
zadanie wykonywane na tablecie lub komputerze
Nauczyciel prezentuje na tablicy multimedialnej zdjęcie oraz niedokończone zdanie odnoszące się do zdjęcia (e‑materiał: Multimedium, polecenie 1). Uczniowie w grupach zastanawiają się, który z trzech podanych czasowników opisuje czynność na zdjęciu. Następnie nauczyciel pyta: „Która grupa wybiera słówko spiele?”. W ten sposób pyta o kolejne wyrazy. Na koniec podaje uczniom prawidłową odpowiedź.
Uczniowie słuchają nagrań, jedna osoba z grupy przedstawia gestami czynność, o której mowa w nagraniu. Reszta klasy pilnuje, aby uczeń pokazał właściwie daną czynność (e‑materiał: Multimedium, polecenie 2).
Nauczyciel rozdaje grupom dwa rysunki i dwa podpisy na osobnych karteczkach: Ich frühstücke oraz Ich esse zu Mittag. Uczniowie w grupach dobierają podpisy do rysunków i prezentują swoje rozwiązania. Następnie uczniowie rozmawiają w grupach, o której godzinie wykonują podane czynności w niedzielę. Każda grupa wybiera (np. poprzez głosowanie) godzinę jedzenia śniadania i obiadu. Dopisują wybrane godziny na karteczkach ze zdaniami i porównują je z pozostałymi grupami (e‑materiał: Multimedium, polecenie 3).
karteczki ze zdaniami: Ich frühstücke oraz Ich esse zu Mittag, wydrukowane rysunki przedstawiające jedzenie śniadania oraz obiadu
Faza podsumowująca
Uczniowie w parach wykonują zadanie na tablecie lub komputerze: uzupełniają brakujące wyrazy (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1).
praca w parach
15 min
zadanie na tablecie lub komputerze
Nauczyciel rozdaje uczniom wydrukowane zdjęcia przedstawiające różne czynności: jedzenie śniadania, bawienie się, spanie, odrabianie lekcji, po czym prezentuje nagranie. Uczniowie w parach układają ilustracje w kolejności zgodnej z nagraniem (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).
wydrukowane zdjęcia przedstawiające jedzenie śniadania, bawienie się, spanie, odrabianie lekcji
Nauczyciel ustawia na modelu zegara godzinę pierwszą i pyta uczniów, jak te godzinę podamy w języku niemieckim. Następnie przesuwa wskazówki na godzinę drugą i znów zadaje to samo pytanie. W ten sposób uczniowie, bazując na znajomości liczebników od 1 do 12, podają kolejne godziny w języku niemieckim. Następnie zaprasza kolejno ochotników do ustawienia wypowiedzianej przez niego godziny na dużym modelu zegara.
plenum
duży model zegara tarczowego wykonany z tektury z możliwością przesuwania wskazówek
Nauczyciel prezentuje na tarczy zegara różne godziny i pyta uczniów, np. Es ist 8 Uhr. Was machst du? Uczniowie wykorzystują środki leksykalne, które poznali, czytając list Klary (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4).
Zadanie domowe polega na rozszyfrowaniu zamazanych zapisków w pamiętniku (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3).
praca indywidualna
wydruk: rysunek przedstawiający kartkę z pamiętnika
Indeks górny Źródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0