Numer e‑materiału: 1.2.5.5
Autor e‑materiału: Sylwia Puszczewicz
Tytuł e‑materiału: Das ist mein Tag / To jest mój dzień
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa II, poziom językowy A1

Cel ogólny lekcji: Umiejętność rozmowy na temat przebiegu dnia

1
Cele wynikające z podstawy programowej

1. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych dotyczących jego samego i jego najbliższego otoczenia, umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematu:
5) mój dzień, moje zabawy.

2. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne, artykułowane wyraźnie i powoli, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) rozumie sens krótkich wypowiedzi, opowiadań, bajek i historyjek oraz prostych piosenek i wierszyków, szczególnie gdy są wspierane np. obrazkami, rekwizytami, ruchem, mimiką, gestami, dodatkowymi dźwiękami;
3) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

3. Uczeń rozumie wyrazy oraz jedno- lub kilkuzdaniowe, bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. historyjki obrazkowe z tekstem, opowiadania):
1) rozumie ogólny sens tekstu, szczególnie gdy jest wspierany obrazem lub dźwiękiem.

4. W zakresie wypowiedzi ustnych uczeń:
1) powtarza wyrazy i proste zdania;
2) tworzy bardzo proste i krótkie wypowiedzi według wzoru, np. nazywa obiekty z otoczenia i opisuje je, nazywa czynności.

5. W zakresie wypowiedzi pisemnych uczeń:
2) pisze pojedyncze wyrazy i zwroty.

6. W zakresie reagowania uczeń:
1) reaguje werbalnie i niewerbalnie na polecenia;
3) udziela odpowiedzi w ramach wyuczonych zwrotów.

7. W zakresie przetwarzania tekstu uczeń nazywa w języku obcym nowożytnym np. osoby, zwierzęta, przedmioty, czynności – z najbliższego otoczenia oraz przedstawione w materiałach wizualnych i audiowizualnych.

8. Uczeń:
1) wie, że ludzie posługują się różnymi językami i aby się z nimi porozumieć, warto nauczyć się ich języka;
2) posiada podstawowe informacje o krajach, w których ludzie posługują się danym językiem obcym.

9. Uczeń potrafi określić, czego się nauczył, i wie, w jaki sposób może samodzielnie pracować nad językiem (np. przez oglądanie bajek w języku obcym nowożytnym, korzystanie ze słowników obrazkowych i gier edukacyjnych).

11. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (ze słowników obrazkowych), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

Cele zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma

Uczeń:

  • nazywa czynności wykonywane codziennie;

  • opowiada, jak wygląda jego dzień.

Cele motywacyjne

Uczeń jest zmotywowany do nauki języka obcego przez to, że:

  • na lekcji realizowany jest interesujący, bliski dziecku temat;

  • ma możliwość relacji lub kooperacji z innymi dziećmi;

  • w trakcie lekcji uczestniczy w grze językowej.

Kształtowane kompetencje kluczowe
  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Strategie uczenia się
  • łączenie kanałów sensorycznych: obraz i dźwięk;

  • odgadywanie znaczenia wypowiedzi ustnych i pisemnych;

  • używanie gestów i mimiki.

Metody, techniki i formy pracy

– metody wykorzystane w lekcji:

  • podejście komunikacyjne;

  • podająca;

  • programowana – z użyciem komputera.

– techniki pracy z uczniem:

  • praca z materiałem ikonograficznym;

  • praca z plikiem audio;

  • gra edukacyjna - berek wyrazowy;

  • pantomima;

  • rysowanie.

– formy pracy:

  • plenum;

  • praca w grupach;

  • praca w parach.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji
  • komputer lub laptop z podłączeniem do Internetu;

  • słowniczek;

  • tekst źródłowy;

  • multimedium (gra);

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych;

  • model zegara z przesuwanymi wskazówkami

  • wydruki zdjęć/rysunków przedstawiające takie czynności jak: spanie, jedzenie śniadania oraz obiadu, bawienie się, odrabianie lekcji;

  • karteczki ze zdaniem: Ich frühstücke oraz Ich esse zu Mittag.

Alternatywne zastosowanie multimedium: gra (berek wyrazowy)

Grę można wykorzystać do powtórzenia materiału przed pracą kontrolną lub jako przerywnik, gdy uczniowie są znużeni. Można zastosować ją jako rozgrzewkę na kolejnych zajęciach. Uczniowie mogą samodzielnie przygotować dodatkowe kostki domino.

1

Przebieg lekcji

Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji

Forma pracy

Czas

Uwagi metodyczne

Faza wprowadzająca

Nauczyciel wita się z uczniami i pyta o ich samopoczucie.

plenum

15 min

Nauczyciel prosi uczniów o przypomnienie, kim jest Klara. Jeśli uczniowie nie mieli do czynienia z bohaterami, nauczyciel opowiada w języku polskim historię ich znajomości. Lina, Ben, Tim i Klara poznali i zaprzyjaźnili się w pierwszej klasie. Po roku wspólnej nauki i zabawy Klara musiała rozstać się z przyjaciółmi. Jej rodzice przeprowadzili się z Berlina do Austrii. Dzieci jednakże cały czas utrzymują ze sobą kontakt.

Nauczyciel prezentuje ilustracje (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie wyrażają po polsku przypuszczenia dotyczące treści listu.

Nauczyciel prezentuje nagranie - list Klary, uczniowie słuchają i śledzą wzrokiem jego tekst (e‑materiał: Przeczytaj).

Nauczyciel zadaje po polsku pytania dotyczące treści listu: Kto go otrzymał? O której godzinie Klara je śniadanie? (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1 i 2). Ochotnicy zgłaszają się do odpowiedzi.

Nauczyciel prezentuje nagrania z poszczególnymi fragmentami listu Klary wraz z ilustracjami. Uczniowie powtarzają je chórem (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4).

Nauczyciel prosi ochotnika na środek sali. Nauczyciel czyta jedno zdanie z listu Klary (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3). Uczeń pokazuje gestami lub rysuje na tablicy jego treść.

Można wykorzystać flipchart, tablicę multimedialną lub zwykłą tablicę.

Nauczyciel prezentuje na tablicy interaktywnej ilustracje z trzema czynnościami Klary oraz trzy podpisy, które należy do nich przyporządkować (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 5). Uczniowie zastanawiają się przez chwilę nad wykonaniem zadania. Następnie nauczyciel wskazuje pierwszy obrazek i pyta wybrane osoby o pasujący podpis. W ten sam sposób pyta o kolejne, nie zdradzając poprawnej odpowiedzi. Następnie ochotnik wykonuje zadanie na tablicy: łączy elementy w pary i sprawdza poprawność rozwiązania. Na koniec wszyscy powtarzają frazy chórem.

Faza realizacyjna

Uczniowie w grupach grają w grę multimedialną, której celem jest utrwalenie słownictwa z zakresu czynności codzienne (e‑materiał: Multimedium).

praca w grupach

15 min

zadanie wykonywane na tablecie lub komputerze

Nauczyciel prezentuje na tablicy multimedialnej zdjęcie oraz niedokończone zdanie odnoszące się do zdjęcia (e‑materiał: Multimedium, polecenie 1). Uczniowie w grupach zastanawiają się, który z trzech podanych czasowników opisuje czynność na zdjęciu. Następnie nauczyciel pyta: „Która grupa wybiera słówko spiele?”. W ten sposób pyta o kolejne wyrazy. Na koniec podaje uczniom prawidłową odpowiedź.

Uczniowie słuchają nagrań, jedna osoba z grupy przedstawia gestami czynność, o której mowa w nagraniu. Reszta klasy pilnuje, aby uczeń pokazał właściwie daną czynność (e‑materiał: Multimedium, polecenie 2).

Nauczyciel rozdaje grupom dwa rysunki i dwa podpisy na osobnych karteczkach: Ich frühstücke oraz Ich esse zu Mittag. Uczniowie w grupach dobierają podpisy do rysunków i prezentują swoje rozwiązania. Następnie uczniowie rozmawiają w grupach, o której godzinie wykonują podane czynności w niedzielę. Każda grupa wybiera (np. poprzez głosowanie) godzinę jedzenia śniadania i obiadu. Dopisują wybrane godziny na karteczkach ze zdaniami i porównują je z pozostałymi grupami (e‑materiał: Multimedium, polecenie 3).

karteczki ze zdaniami: Ich frühstücke oraz Ich esse zu Mittag, wydrukowane rysunki przedstawiające jedzenie śniadania oraz obiadu

Faza podsumowująca

Uczniowie w parach wykonują zadanie na tablecie lub komputerze: uzupełniają brakujące wyrazy (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1).

praca w parach

15 min

zadanie na tablecie lub komputerze

Nauczyciel rozdaje uczniom wydrukowane zdjęcia przedstawiające różne czynności: jedzenie śniadania, bawienie się, spanie, odrabianie lekcji, po czym prezentuje nagranie. Uczniowie w parach układają ilustracje w kolejności zgodnej z nagraniem (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).

wydrukowane zdjęcia przedstawiające jedzenie śniadania, bawienie się, spanie, odrabianie lekcji

Nauczyciel ustawia na modelu zegara godzinę pierwszą i pyta uczniów, jak te godzinę podamy w języku niemieckim. Następnie przesuwa wskazówki na godzinę drugą i znów zadaje to samo pytanie. W ten sposób uczniowie, bazując na znajomości liczebników od 1 do 12, podają kolejne godziny w języku niemieckim. Następnie zaprasza kolejno ochotników do ustawienia wypowiedzianej przez niego godziny na dużym modelu zegara.

plenum

duży model zegara tarczowego wykonany z tektury z możliwością przesuwania wskazówek

Nauczyciel prezentuje na tarczy zegara różne godziny i pyta uczniów, np. Es ist 8 Uhr. Was machst du? Uczniowie wykorzystują środki leksykalne, które poznali, czytając list Klary (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4).

Zadanie domowe polega na rozszyfrowaniu zamazanych zapisków w pamiętniku (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3).

praca indywidualna

wydruk: rysunek przedstawiający kartkę z pamiętnika

Faza wprowadzająca

Nauczyciel wita się z uczniami i pyta o ich samopoczucie.

plenum

15 min

Nauczyciel prosi uczniów o przypomnienie, kim jest Klara. Jeśli uczniowie nie mieli do czynienia z bohaterami, nauczyciel opowiada w języku polskim historię ich znajomości. Lina, Ben, Tim i Klara poznali i zaprzyjaźnili się w pierwszej klasie. Po roku wspólnej nauki i zabawy Klara musiała rozstać się z przyjaciółmi. Jej rodzice przeprowadzili się z Berlina do Austrii. Dzieci jednakże cały czas utrzymują ze sobą kontakt.

Nauczyciel prezentuje ilustracje (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie wyrażają po polsku przypuszczenia dotyczące treści listu.

Nauczyciel prezentuje nagranie - list Klary, uczniowie słuchają i śledzą wzrokiem jego tekst (e‑materiał: Przeczytaj).

Nauczyciel zadaje po polsku pytania dotyczące treści listu: Kto go otrzymał? O której godzinie Klara je śniadanie? (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1 i 2). Ochotnicy zgłaszają się do odpowiedzi.

Nauczyciel prezentuje nagrania z poszczególnymi fragmentami listu Klary wraz z ilustracjami. Uczniowie powtarzają je chórem (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4).

Nauczyciel prosi ochotnika na środek sali. Nauczyciel czyta jedno zdanie z listu Klary (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3). Uczeń pokazuje gestami lub rysuje na tablicy jego treść.

Można wykorzystać flipchart, tablicę multimedialną lub zwykłą tablicę.

Nauczyciel prezentuje na tablicy interaktywnej ilustracje z trzema czynnościami Klary oraz trzy podpisy, które należy do nich przyporządkować (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 5). Uczniowie zastanawiają się przez chwilę nad wykonaniem zadania. Następnie nauczyciel wskazuje pierwszy obrazek i pyta wybrane osoby o pasujący podpis. W ten sam sposób pyta o kolejne, nie zdradzając poprawnej odpowiedzi. Następnie ochotnik wykonuje zadanie na tablicy: łączy elementy w pary i sprawdza poprawność rozwiązania. Na koniec wszyscy powtarzają frazy chórem.

Faza realizacyjna

Uczniowie w grupach grają w grę multimedialną, której celem jest utrwalenie słownictwa z zakresu czynności codzienne (e‑materiał: Multimedium).

praca w grupach

15 min

zadanie wykonywane na tablecie lub komputerze

Nauczyciel prezentuje na tablicy multimedialnej zdjęcie oraz niedokończone zdanie odnoszące się do zdjęcia (e‑materiał: Multimedium, polecenie 1). Uczniowie w grupach zastanawiają się, który z trzech podanych czasowników opisuje czynność na zdjęciu. Następnie nauczyciel pyta: „Która grupa wybiera słówko spiele?”. W ten sposób pyta o kolejne wyrazy. Na koniec podaje uczniom prawidłową odpowiedź.

Uczniowie słuchają nagrań, jedna osoba z grupy przedstawia gestami czynność, o której mowa w nagraniu. Reszta klasy pilnuje, aby uczeń pokazał właściwie daną czynność (e‑materiał: Multimedium, polecenie 2).

Nauczyciel rozdaje grupom dwa rysunki i dwa podpisy na osobnych karteczkach: Ich frühstücke oraz Ich esse zu Mittag. Uczniowie w grupach dobierają podpisy do rysunków i prezentują swoje rozwiązania. Następnie uczniowie rozmawiają w grupach, o której godzinie wykonują podane czynności w niedzielę. Każda grupa wybiera (np. poprzez głosowanie) godzinę jedzenia śniadania i obiadu. Dopisują wybrane godziny na karteczkach ze zdaniami i porównują je z pozostałymi grupami (e‑materiał: Multimedium, polecenie 3).

karteczki ze zdaniami: Ich frühstücke oraz Ich esse zu Mittag, wydrukowane rysunki przedstawiające jedzenie śniadania oraz obiadu

Faza podsumowująca

Uczniowie w parach wykonują zadanie na tablecie lub komputerze: uzupełniają brakujące wyrazy (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1).

praca w parach

15 min

zadanie na tablecie lub komputerze

Nauczyciel rozdaje uczniom wydrukowane zdjęcia przedstawiające różne czynności: jedzenie śniadania, bawienie się, spanie, odrabianie lekcji, po czym prezentuje nagranie. Uczniowie w parach układają ilustracje w kolejności zgodnej z nagraniem (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).

wydrukowane zdjęcia przedstawiające jedzenie śniadania, bawienie się, spanie, odrabianie lekcji

Nauczyciel ustawia na modelu zegara godzinę pierwszą i pyta uczniów, jak te godzinę podamy w języku niemieckim. Następnie przesuwa wskazówki na godzinę drugą i znów zadaje to samo pytanie. W ten sposób uczniowie, bazując na znajomości liczebników od 1 do 12, podają kolejne godziny w języku niemieckim. Następnie zaprasza kolejno ochotników do ustawienia wypowiedzianej przez niego godziny na dużym modelu zegara.

plenum

duży model zegara tarczowego wykonany z tektury z możliwością przesuwania wskazówek

Nauczyciel prezentuje na tarczy zegara różne godziny i pyta uczniów, np. Es ist 8 Uhr. Was machst du? Uczniowie wykorzystują środki leksykalne, które poznali, czytając list Klary (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4).

Zadanie domowe polega na rozszyfrowaniu zamazanych zapisków w pamiętniku (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3).

praca indywidualna

wydruk: rysunek przedstawiający kartkę z pamiętnika

Indeks górny Źródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec