Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: Anna Ruszczyk
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Działania polskich organizacji na rzecz ochrony przyrody w Polsce.
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa III
PODSTAWA PROGRAMOWA
XIV. Regionalne zróżnicowanie środowiska przyrodniczego Polski: podział na regiony fizycznogeograficzne, budowa geologiczna i zasoby surowcowe, ukształtowanie powierzchni, sieć wodna, warunki klimatyczne, formy ochrony przyrody, stan środowiska przyrodniczego.
Uczeń:
11) uzasadnia konieczność działań na rzecz ochrony środowiska przyrodniczego w Polsce, określa możliwości własnego zaangażowania w tym zakresie oraz przedstawia różne formy ochrony przyrody w Polsce i własnym regionie.
Kształtowane kompetencje kluczowe
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje obywatelskie,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
zna przykłady organizacji działających na rzecz ochrony przyrody w Polsce,
omawia zakres działań, jakie podejmują organizacje ekologiczne,
ocenia rolę, jaką pełnią organizacje ekologiczne w Polsce,
uzasadnia korzyści wynikające z istnienia i funkcjonowania organizacji ekologicznych.
Strategie nauczania: konektywizm, konstruktywizm
Metody nauczania: dyskusja, burza mózgów, mapa myśli, metody operatywne (praca z tekstem e‑materiału i wywiadem)
Formy zajęć: praca indywidualna, praca w parach, praca w grupach, praca na forum klasy
Środki dydaktyczne: tablica interaktywna/monitor dotykowy/tablety, e‑materiał, kartki do losowania dla grup z nazwami polskich organizacji ekologicznych
Materiały pomocnicze
ochronaprzyrody.gdos.gov.pl/organizacje‑miedzynarodowe
ekologia.pl/wiedza/organizacje
ecoreactor.org/polskie‑fundacje‑ekologiczne
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Wprowadzenie do lekcji – prośba do uczniów o podanie znanych im przykładów polskich organizacji działających na rzecz ochrony przyrody.
Zapisanie podawanych nazw organizacji na tablicy, krótka dyskusja o roli, jaką pełnią.
Przedstawienie tematu lekcji i jej celów.
Faza realizacyjna
Uczniowie zapoznają się z informacją zawartą w e‑materiale (Przeczytaj) na temat organizacji ekologicznych w Polsce. Nauczyciel prosi o wymienienie kilku innych organizacji tego typu.
Wprowadzenie terminów: organizacja non‑profit, NGO (e‑materiał).
Nauczyciel prosi, aby uczniowie zapoznali się z wywiadem z działaczką ochrony przyrody ze Stowarzyszenia „Tilia”.
Na podstawie wywiadu uczniowie mają wypisać rolę, zadania i sukcesy organizacji ekologicznych w Polsce oraz odpowiedzieć sobie na pytanie: czy warto włączyć się osobiście w działalność organizacji ekologicznych?
Dyskusja na forum klasy dotycząca wypisanych elementów.
Uczniowie łączą się w grupy 4‑osobowe. Każda z grup losuje kartkę z nazwą polskiej organizacji działającej na rzecz ochrony przyrody w naszym kraju (można wybrać z listy w e‑materiale).
Każda z grup ma utworzyć mapę myśli dla wylosowanej organizacji w taki sposób, aby uzasadnić korzyści wynikające z istnienia i funkcjonowania tej organizacji ekologicznej.
Uczniowie mogą korzystać z różnych dostępnych źródeł informacji (dobrze byłoby, gdyby nauczyciel wcześniej zorientował się w dostępnych źródłach informacji dla poszczególnych organizacji, niektóre wydrukował czy zapisał adresy stron internetowych, aby trochę ułatwić pracę uczniom i nie dopuścić do sytuacji, że uczniowie o wylosowanej organizacji niewiele znajdą i nie będą mogli uzasadnić korzyści).
Po upływie określonego przez nauczyciela czasu przedstawiciele grup prezentują efekty pracy.
Dyskusja na forum klasy oceniająca rolę, jaką organizacje ekologiczne pełnią w Polsce.
Faza podsumowująca
Nauczyciel podsumowuje etapy lekcji (odwołując się do celów lekcji) i wprowadza uczniów do fazy ćwiczeń – uczniowie indywidualnie wykonują wybrane przez nauczyciela ćwiczenia z e‑materiału.
Nauczyciel pyta o ewentualne trudności i pomaga w ich rozwiązaniu.
Uczniowie dzielą się informacjami na temat lekcji, np. co im się najbardziej podobało, co było dla nich nową wiedzą, w jaki sposób mogą ją wykorzystać.
Praca domowa
Wskaż przykłady działań, które wybrana przez ciebie organizacja podejmowała na rzecz ochrony środowiska i ekologii w twoim regionie. Jakie skutki te działania przyniosły?
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Grafika/prezentacja zawierająca fragmenty wywiadu może zostać wykorzystana podczas lekcji realizującej treść podstawy programowej XIII. 10 – zakres podstawowy (uczeń przyjmuje postawę współodpowiedzialności za stan środowiska przyrodniczego Ziemi).
Wywiad z działaczką ochrony przyrody może zostać wykorzystany jako wstęp do cyklu lekcji z zakresu rozszerzonego dotyczących problemów środowiskowych współczesnego świata (dział XVIII podstawy programowej – zakres rozszerzony).