Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: Małgorzata Karska
Przedmiot: Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (język rosyjski)
Temat zajęć: Люблю, когда в саду цветут яблони/ Lubię, kiedy w sadzie kwitną jabłonie
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VIII; poziom A1
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
Cele operacyjne:
Uczeń:
nazywa i opisuje wybrane drzewa owocowe i ich owoce;
opowiada o zmianach zachodzących w sadzie, stosując zdania z użyciem słowa когда.
redaguje wypowiedź, w której opisuje sad.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
dostrzega podobieństwo między językiem polskim i rosyjskim (podobieństwo niektórych wyrazów i wyrażeń nazywających drzewa owocowe oraz owoce), co wzmacnia jego motywacje do nauki języka rosyjskiego;
dostrzega swoje kompetencje, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości.
Strategie uczenia się:
używanie obrazu i dźwięku , używanie skojarzeń wzrokowych;
skojarzenia, odgadywanie znaczenia słów na podstawie znajomości języka ojczystego;
ćwiczenie użycia i rozumienia języka obcego, stosowanie nowych słów w znanym kontekście;
analiza zdobytej wiedzy w celu udzielenia właściwej odpowiedzi;
odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych (używanie wskazówek językowych - niektórych znanych słów, zwrotów z języka polskiego bądź obcego i domyślamy się treści w języku rosyjskim;
zadawanie pytań i udzielanie odpowiedzi;
współpraca uczniów podczas wykonywania zadań.
Metody/techniki nauczania:
Metody:
aktywizująca,
podająca,
programowana.
Techniki:
miniprezentacje uczniów,
minidialogi,
techniki multimedialne.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach.
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do internetu i możliwością odtwarzania dźwięku, projektor multimedialny, zeszyt przedmiotowy
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca:
Uczniowie przynoszą na lekcje zdjęcia, wycinanki (np. z czasopism) przedstawiające drzewa owocowe lub owoce oraz wyszukane przez siebie ciekawostki na temat sadów i drzew owocowych.
Uczniowie czytają wprowadzenie do e‑materiału, a następnie ochotnicy przedstawiają swoje ciekawostki (2‑3).
Nauczyciel podaje temat oraz cele lekcji.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel zapoznaje uczniów z ilustracją interaktywną, a następnie zachęca uczniów do opowiadania o drzewach rosnących w sadzie oraz o owocach, jakie rodzą. Zwraca uwagę uczniów na nazwy owoców черешня i вишня, które występują wyłącznie w liczbie pojedynczej.
Uczniowie porównują nazwy owoców w języku rosyjskim i w języku polskim oraz ich formy gramatyczne w obu językach. Mogą podać kilka przykładów zdań np.: Lubię wiśnie i czereśnie./ Я люблю вишню и черешню.
Uczniowie w parach lub kilkuosobowych grupach wykonują polecenia do multimedium (1‑3).
W tych samych grupach uczniowie czytają tekst źródłowy z części Przeczytaj. Wykonują ćwiczenia do tej części e‑materiału. Następnie nauczyciel prosi kilku uczniów, by przedstawili opowieść Andrzeja w 3. osobie liczby pojedynczej w czasie przeszłym. Każdy z nich przedstawia fragment historii, a kolejni uczniowie kontynuują opowiadanie.
Uczeń ochotnik lub uczeń wskazany przez nauczyciela, który przed lekcją otrzymał od nauczyciela materiał dotyczący zdań podrzędnych okolicznikowych czasu z użyciem когда, przedstawia kolegom i koleżankom to zagadnienie gramatyczne. Następnie uczniowie wykonują ćwiczenie Przeczytaj oraz ćwiczenia nr 2 i 6 z części Sprawdź się.
W celu utrwalenia materiału uczniowie w parach wykonują ćwiczenia nr 1, 3, 4 i 5 (uzupełnianie tekstu, dopasowywanie, układanie w kolejności) z części Sprawdź się.
Faza podsumowująca:
Uczniowie w parach zadają sobie pytania np.: Какие фрукты ты любишь?; Какие деревья тебе нравятся? Uczeń, który zadaje pytanie, pokazuje zdjęcia z wybranymi owocami, a partner odpowiada, używając właściwej formy gramatycznej. Uczniowie mogą opisywać smak wybranych owoców.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pisemnie ćwiczenie 8. z części Sprawdź się. Na następnej lekcji nauczyciel przedstawia uczniom kryteria oceny wypowiedzi i prosi uczniów, aby w parach sprawdzili sobie nawzajem wykonane zadanie, zwracając uwagę na zasób i poprawność (w tym ortograficzną) użytych środków językowych.
Materiały pomocnicze:
zdjęcia przedstawiające owoce oraz drzewa i krzewy
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania ilustracji interaktywnej
W fazie wstępnej lekcji uczniowie na podstawie ilustracji interaktywnej mogą samodzielnie określić temat lekcji.
W trakcie lekcji uczniowie pracują w parach na podstawie materiału ilustracji interaktywnej - prowadzą dialogi na temat interesujących faktów na temat drzew owocowych.
Po lekcji chętni uczniowie na podstawie ilustracji interaktywnej mogą przygotować prezentację o innych gatunkach drzew owocowych rosnących w różnych częściach świata. Wybrane prezentacje mogą zostać przedstawione na następnej lekcji.