Imię i nazwisko autora: Małgorzata Karska

Przedmiot: Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (język rosyjski)

Temat zajęć: Люблю, когда в саду цветут яблони/ Lubię, kiedy w sadzie kwitną jabłonie

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VIII; poziom A1

Podstawa programowa – wersja II.2. Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (II etap edukacyjny, klasy VII i VIII)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
12) świat przyrody (np. pogoda, pory roku, rośliny i zwierzęta, krajobraz).
II. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
4) określa kontekst wypowiedzi (np. czas, miejsce, uczestników);
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, teksty narracyjne, wpisy na forach i blogach):
2) określa intencje nadawcy/autora tekstu;
3) określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę);
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
2) opowiada o czynnościach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
5) wyraża swoje opinie;
V. Uczeń tworzy bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
5) wyraża swoje opinie;
VII. Uczeń reaguje w formie bardzo prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
2) nawiązuje kontakty towarzyskie; rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę (np. podczas rozmowy na czacie);
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia (np. wypełnia formularz/ankietę);
13) stosuje zwroty i formy grzecznościowe.
VIII. Uczeń przetwarza bardzo prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym podstawowe informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
IX. Uczeń posiada:
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • nazywa i opisuje wybrane drzewa owocowe i ich owoce;

  • opowiada o zmianach zachodzących w sadzie, stosując zdania z użyciem słowa когда.

  • redaguje wypowiedź, w której opisuje sad.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • dostrzega podobieństwo między językiem polskim i rosyjskim (podobieństwo niektórych wyrazów i wyrażeń nazywających drzewa owocowe oraz owoce), co wzmacnia jego motywacje do nauki języka rosyjskiego;

  • dostrzega swoje kompetencje, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości.

Strategie uczenia się:

  • używanie obrazu i dźwięku , używanie skojarzeń wzrokowych;

  • skojarzenia, odgadywanie znaczenia słów na podstawie znajomości języka ojczystego;

  • ćwiczenie użycia i rozumienia języka obcego, stosowanie nowych słów w znanym kontekście;

  • analiza zdobytej wiedzy w celu udzielenia właściwej odpowiedzi; 

  • odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych (używanie wskazówek językowych - niektórych znanych słów, zwrotów z języka polskiego bądź obcego i domyślamy się treści w języku rosyjskim;

  • zadawanie pytań i udzielanie odpowiedzi;

  • współpraca uczniów podczas wykonywania zadań.

Metody/techniki nauczania:

Metody:

  • aktywizująca,

  • podająca,

  • programowana.

Techniki:

  • miniprezentacje uczniów,

  • minidialogi,

  • techniki multimedialne.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach.

Środki dydaktyczne:

komputer z dostępem do internetu i możliwością odtwarzania dźwięku, projektor multimedialny, zeszyt przedmiotowy

Przebieg lekcji

Faza wprowadzająca:

  • Uczniowie przynoszą na lekcje zdjęcia, wycinanki (np. z czasopism) przedstawiające drzewa owocowe lub owoce oraz wyszukane przez siebie ciekawostki na temat sadów i drzew owocowych.

  • Uczniowie czytają wprowadzenie do e‑materiału, a następnie ochotnicy przedstawiają swoje ciekawostki (2‑3).

  • Nauczyciel podaje temat oraz cele lekcji.

Faza realizacyjna:

  • Nauczyciel zapoznaje uczniów z ilustracją interaktywną, a następnie zachęca uczniów do opowiadania o drzewach rosnących w sadzie oraz o owocach, jakie rodzą. Zwraca uwagę uczniów na nazwy owoców черешня i вишня, które występują wyłącznie w liczbie pojedynczej.

  • Uczniowie porównują nazwy owoców w języku rosyjskim i w języku polskim oraz ich formy gramatyczne w obu językach. Mogą podać kilka przykładów zdań np.: Lubię wiśnie i czereśnie./ Я люблю вишню и черешню.

  • Uczniowie w parach lub kilkuosobowych grupach wykonują polecenia do multimedium (1‑3).

  • W tych samych grupach uczniowie czytają tekst źródłowy z części Przeczytaj. Wykonują ćwiczenia do tej części e‑materiału. Następnie nauczyciel prosi kilku uczniów, by przedstawili opowieść Andrzeja w 3. osobie liczby pojedynczej w czasie przeszłym. Każdy z nich przedstawia fragment historii, a kolejni uczniowie kontynuują opowiadanie.

  • Uczeń ochotnik lub uczeń wskazany przez nauczyciela, który przed lekcją otrzymał od nauczyciela materiał dotyczący zdań podrzędnych okolicznikowych czasu z użyciem когда, przedstawia kolegom i koleżankom to zagadnienie gramatyczne. Następnie uczniowie wykonują ćwiczenie Przeczytaj oraz ćwiczenia nr 2 i 6 z części Sprawdź się.

  • W celu utrwalenia materiału uczniowie w parach wykonują ćwiczenia nr 1, 3, 4 i 5 (uzupełnianie tekstu, dopasowywanie, układanie w kolejności) z części Sprawdź się.

Faza podsumowująca:

Uczniowie w parach zadają sobie pytania np.: Какие фрукты ты любишь?; Какие деревья тебе нравятся? Uczeń, który zadaje pytanie, pokazuje zdjęcia z wybranymi owocami, a partner odpowiada, używając właściwej formy gramatycznej. Uczniowie mogą opisywać smak wybranych owoców.

Praca domowa:

Uczniowie wykonują pisemnie ćwiczenie 8. z części Sprawdź się. Na następnej lekcji nauczyciel przedstawia uczniom kryteria oceny wypowiedzi i prosi uczniów, aby w parach sprawdzili sobie nawzajem wykonane zadanie, zwracając uwagę na zasób i poprawność (w tym ortograficzną) użytych środków językowych.

Materiały pomocnicze:

zdjęcia przedstawiające owoce oraz drzewa i krzewy

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania ilustracji interaktywnej

W fazie wstępnej lekcji uczniowie na podstawie ilustracji interaktywnej mogą samodzielnie określić temat lekcji.

W trakcie lekcji uczniowie pracują w parach na podstawie materiału ilustracji interaktywnej - prowadzą dialogi na temat interesujących faktów na temat drzew owocowych.

Po lekcji chętni uczniowie na podstawie ilustracji interaktywnej mogą przygotować prezentację o innych gatunkach drzew owocowych rosnących w różnych częściach świata. Wybrane prezentacje mogą zostać przedstawione na następnej lekcji.