Autorka e‑materiału: Daria Wieliczko

Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: Team Sports or Individual Sports? / Sporty drużynowe czy sporty indywidualne?

Grupa docelowa: klasa 8 szkoła podstawowa

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, IV, V

Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.1, I.10, II.5, III.4, V.2, V.3, V.6, VII.9, VII.14, VIII.1

Poziom nauczania: podstawowy

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K4] kompetencje cyfrowe

  4. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

  1. Uczeń stosuje słownictwo związane ze sportami drużynowymi i indywidualnymi.

  2. Uczeń potrafi wymienić cechy charakterystyczne sportów drużynowych i indywidualnych.

  3. Uczeń formułuje wiadomość rekomendującą rówieśnikowi konkretny typ sportu.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń stosuje słownictwo związane ze sportami w nowych kontekstach komynikacyjncych.

  2. Uczeń kształtuje zrozumienie wpływu własnej osobowości na preferencje w zakresie wyboru aktywności fizycznej.

  3. Uczeń rozwija wiedzę na temat wpływu osobowości na umiejętności: pracy zespołowej, indywidualnej i rywalizacji.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)

  3. strategie kompensacyjne (nauka poprzez używanie omówień i synonimów nieznanych słów; domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)

Metody/techniki nauczania:

  1. metoda kognitywna

  2. konektywizm

  3. podejście komunikacyjne

  4. podejście humanistyczne

  5. zintegrowanenauczanie językowo‑przedmiotowe

  6. metoda podająca (praca z tekstem)

  7. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  8. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  9. metoda aktywizująca (ilustracja interaktywna, dyskusja w parach/na forum klasy)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca w grupach

  3. praca całego zespołu klasowego

  4. praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

  1. W ramach przygotowania do lekcji uczniowie tworzą układankę w Exercise 1 (Przeczytaj) i odpowiadają na pytanie z ćwiczenia.

  2. Nauczyciel pyta uczniów:

  • What other team sports do you know?

  • What other individual sports do you know?

  • Which team/individual sports do you play?

Uczniowie dzielą się opiniami podczas wspólnej dyskusji.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie czytają tekst Team Sport Or Individual Sport – Which One Is Best For Me? Wykonują Exercise 2 (Przeczytaj) i odpowiadają na pytania:

  • Which sport is best for you?

  • Are you more like Aisha or like Tim?

  1. Uczniowie wykonują Exercise 23 (Przeczytaj), a następnie sprawdzają odpowiedzi w parach i podają je na forum klasy. Uzasadniają je, powołując się na cytaty z tekstu.

  2. Uczniowie ponownie czytają tekst i wybierają prawidłowe odpowiedzi w Exercise 4 i 5 (Przeczytaj). Sprawdzają odpowiedzi w parach, w większych grupach i na forum klasy (dyskusja po angielsku). Ustalają wspólną wersję poprawnych odpowiedzi, które następnie prezentują nauczycielowi.

  3. Uczniowie rozmawiają w parach na temat preferencji sportowych i odpowiadają na pytania: Do you prefer team or individual sports? Why? Po zakończeniu rozmów chętni uczniowie opowiadają na forum klasy o preferencjach kolegi/koleżanki z pary.

  4. Uczniowie wykonują Exercise 1 (Ilustracja interaktywna). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.

  5. Uczniowie zapoznają się z treścią ilustracji interaktywnej i wpisują prawidłowe odpowiedzi w Exercise 2 (Ilustracja interaktywna). Chętni odczytują odpowiedzi na forum klasy.

  6. Uczniowie ponownie słuchają nagrań do ilustracji i wykonują w parach Exercise 3 (Ilustracja interaktywna). Chętne osoby podchodzą do tablicy multimedialnej i nanoszą odpowiedzi.

  7. Uczniowie, pracując w parach, wykonują Exercise 4 (Ilustracja interaktywna). Podają odpowiedzi na forum klasy, a nauczyciel nanosi je na tablicę multimedialną.

Faza podsumowująca:

Uczniowie rozmawiają w grupach trzy-, czteroosobowych na tematy z Exercise 7 (Sprawdź się):

  • What sport is better for you: a team sport or individual sport? Why?

  • Is being competitive with your teammates a good thing or a bad thing? Why?

Uczniowie dzielą się opiniami w grupach, starając się używać słownictwa z ilustracji. Na zakończenie przedstawiciele każdej z grup prezentują na forum klasy wnioski. Następnie uczniowie porównują opinie i analizują spostrzeżenia kolegów/koleżanek z klasy.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 1–6 (Sprawdź się).

  2. Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): Write to your friend from England who wants to make a decision about playing an individual or a team sport. In the e‑mail:

  • explain the main differences between playing solo or playing for a sports team;

  • describe at least one disadvantage of playing both types of sports;

  • recommend which sport (team or individual) this person should choose.

Your answer should be 50–120 words long.

Materiały pomocnicze: Ilustracja interaktywna z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

W ramach pracy domowej uczniowie układają sześciowyrazową krzyżówkę ze słownictwem z ilustracji interaktywnej. Na przyszłej lekcji uczniowie wymieniają się w parach krzyżówkami i je rozwiązują.