Dla nauczyciela
Autor: Dorota Czarny
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Czynniki grupotwórcze
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
zakres podstawowy:
I. Człowiek i społeczeństwo.
Uczeń:
3) charakteryzuje role społeczne człowieka w związku z jego przynależnością do różnych grup społecznych; analizuje zasady wzajemności, zaufania i pomocy.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
charakteryzuje warunki, jakie muszą być spełnione, aby istniejącą zbiorowość ludzką określić mianem grupy społecznej;
wiąże zasady wzajemności, pomocy i zaufania z więzią społeczną i spoistością w grupie społecznej;
analizuje znaczenie, jakie poszczególne czynniki grupotwórcze mają dla istnienia grupy społecznej.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
mapa myśli;
śniegowa kula;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
kostka metodyczna.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Przedstawienie tematu i celów zajęć.
2. Uczniowie w krótkim czasie tworzą mapę myśli do słowa „grupa”. Metodą burzy mózgów podają swoje propozycje, przykłady, które zapisywane są na tablicy. Po fazie twórczej następuje weryfikacja pomysłów.
Faza realizacji
1. Chętna/wybrana osoba odczytuje definicje pojęć: grupa i grupa społeczna z e‑materiału. Nauczyciel zwraca uwagę na czynniki, które tworzą grupę.
2. Śniegowa kula. Uczniowie w parach wypisują na podstawie e‑materiału, jakie warunki muszą być spełnione, aby istniejącą zbiorowość ludzką można było określić mianem grupy społecznej. Po wyznaczonym czasie pary łączą się w czwórki i porównują swoje spostrzeżenia. Gdy wszystkie grupy połączą się i wspólnie wyłonią najważniejsze spostrzeżenia, zapisują je na tablicy.
3. Praca z multimedium. Podział klasy na cztery, pięć lub sześć grup (w zależności od liczby uczniów, tak aby w grupie było 5–6 osób). Każdy zespół wykonuje mapę myśli wg polecenia: „Do poszczególnych czynników przyporządkuj typy, w jakich występują, a następnie ich przejawy”. Uczniowie mogą wybrać opisywana grupę – np. klasę szkolną, drużynę sportową, zespół muzyczny. Nauczyciel wyznacza czas pracy i udziela wskazówek.
4. Po wykonaniu zadania poszczególne grupy przedstawiają swoje mapy myśli.
5. Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne 1–5, a następnie wspólnie je omawiają.
6. Podział klasy na trzy grupy: każda opracowuje jedno ćwiczenie – 6, 7 lub 8, które losują liderzy. Po wyznaczonym czasie liderzy grup przedstawiają odpowiedzi i odpowiednio je argumentują. W razie konieczności nauczyciel weryfikuje wypowiedzi.
Faza podsumowująca
1. Chętna/wybrana osoba podsumowuje lekcję. Pozostali uczniowie przedstawiają wnioski z zajęć, które zostają zapisane na tablicy i posłużą jako notatka.
2. Osoby lub grupy angażujące się w czasie lekcji zostają ocenione.
Praca domowa:
Przedstaw na mapie myśli charakterystykę grupy, z którą najmniej się identyfikujesz. Uzasadnij swój wybór.
Materiały pomocnicze:
Piotr Sztompka, Socjologia, Kraków 2002.
Jacek Szmatka, Małe struktury społeczne. Wstęp do mikrosocjologii strukturalnej, Warszawa 1986.
Joanna Mazur, Grupa społeczna, [w:] Encyklopedia socjologii, Warszawa 1998.
Barbara Szacka, Wprowadzenie do socjologii, Warszawa 2003.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą przygotować mapy myśli przed lekcją. Mogą one dotyczyć grup, z którymi uczniowie rzadko mają styczność. Mapy mogą być elementem prezentacji multimedialnej na temat tych grup.