Autorka e‑materiału: Zuzanna Kościuk

Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: Summer Sports or Winter Sports? / Sporty letnie czy zimowe?

Grupa docelowa: klasa 4 szkoła podstawowa

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III

Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.10, II.2, II.5, III.1, III.4, III.5, V.2, VIII.1, VIII.2, VIII.3, X, XI, XII

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K4] kompetencje cyfrowe

  4. [K5] kompetencje osobiste, społecznie i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

  1. Uczeń potrafi nazywać wybrane sporty zimowe i letnie.

  2. Uczeń opowiada o sportach uprawianych przez rówieśników.

  3. Uczeń tworzy wpis na blog o swoich ulubionych sportach.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija kompetencje językowe i utrwala słownictwo dotyczące sportów zimowych i letnich.

  2. Uczeń potrafi opisać sporty uprawiane przez inne dzieci.

  3. Uczeń tworzy wpis na bloga dotyczący ulubionych sportów.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)

  3. strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. metoda kognitywna

  3. konektywizm

  4. podejście humanistyczne

  5. zintegrowane nauczanie przedmiotowo‑językowe

  6. metoda podająca (praca z tekstem)

  7. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  8. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  9. metoda aktywizująca (praca z ilustracją interaktywną, dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca w grupach

  3. praca całego zespołu klasowego

  4. praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej zdjęcie (Wprowadzenie) i mówi: Sport is very important for our health. Some sports can only be practiced in cold seasons, some only in warm seasons.

  • Do you play any winter sports?

  • What sports do you play?

  • Do you play any summer sports?

  • What sports do you play?

Uczniowie odpowiadają na pytania i dzielą się informacjami na forum klasy.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie czytają tekst o sportach (Przeczytaj) i samodzielnie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj). Wskazana osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.

  2. Uczniowie samodzielnie uzupełniają zdania w Exercise 2 (Przeczytaj). Sprawdzają odpowiedzi w parach i nanoszą je na tablicę multimedialną.

  3. Uczniowie odpowiadają ustnie na pytania z Exercise 3 (Przeczytaj).

  4. Uczniowie łączą obrazki z nazwami sportów w Exercise 1 (Ilustracja interaktywna) na tablicy.

  5. Nauczyciel prosi uczniów o wysłuchanie opisów dzieci z ilustracji interaktywnej (Ilustracja interaktywna). Uczniowie słuchają po raz pierwszy, a następnie wybierają prawidłowe odpowiedzi w Exercise 2 (Ilustracja interaktywna). Uczniowie odczytują odpowiedzi na forum klasy.

  6. Uczniowie słuchają nagrań do ilustracji jeszcze raz i samodzielnie wykonują Exercise 3 oraz 4 (Ilustracja interaktywna). Sprawdzają odpowiedzi w parach, następnie w większych grupach, a później na forum klasy. Ustalają wspólną wersję poprawnych odpowiedzi i prezentują je nauczycielowi.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie w parach tworzą listy ulubionych sportów i planują wymarzone sportowe wakacje: Work in pairs. Interview your partner about his/her favourite winter and summer sports. Ask the questions:

  • What are your favourite winter sports?

  • What do you like about them?

  • What are you favourite summer sports?

  • What do you like about them?

Uczniowie pracują w parach, zamieniając się rolami. Chętne osoby opowiadają na forum klasy o koledze/koleżance z pary.

  1. Uczniowie dokonują samoewaluacji – ustalają, czego się nauczyli, co było dla nich trudne, a co łatwe oraz identyfikują nowe słownictwo, skupiając się na najtrudniejszych dla nich słowach.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 1–7 (Sprawdź się).

  2. Uczniowie piszą na pytania z Exercise 8 (Sprawdź się).

  3. Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 9 (Sprawdź się): Write a short blog post about your favourite sports in winter or summer. In the post:

  • list sports you can do in winter or summer;

  • explain what activities you can do with others;

  • write which sport or activity is your favourite and why.

Your answer shouldn't be longer than 50 words.

Materiały pomocnicze: Ilustracja interaktywna z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

W ramach pracy domowej uczniowie słuchają w domu nagrań do ilustracji interaktywnej. Następnie, na wzór nagrań z e‑materiału, piszą o sobie. Tekst przedstawiają na następnej lekcji w formie pisemnej lub w formie nagrania audio.