Dla nauczyciela
Autor: Dawid Tarczyński
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: Model prezydentury w Polsce
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
III. Organy władzy publicznej w Rzeczypospolitej Polskiej.
Uczeń:
5) wykazuje znaczenie, jakie dla pozycji ustrojowej Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej ma fakt wyborów powszechnych; przedstawia kompetencje Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej: ceremonialno‑reprezentacyjne, w stosunku do rządu, parlamentu i władzy sądowniczej, w polityce zagranicznej oraz bezpieczeństwa państwa; analizuje – z wykorzystaniem wyników badań opinii publicznej – poziom legitymizacji społecznej władzy prezydenckiej.
Zakres rozszerzony
VIII. Modele sprawowania władzy.
Uczeń:
2) analizuje sposób wyboru i charakteryzuje formę (jednoosobowa lub kolegialna) głowy państwa we współczesnych republikach; odróżnia prerogatywy Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej od innych jego uprawnień.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
porównuje jednoosobowy i wieloosobowy model głowy państwa na przykładach współczesnych republik;
charakteryzuje pozycję ustrojową Prezydenta RP;
klasyfikuje kompetencje Prezydenta RP;
analizuje prerogatywy Prezydenta RP.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
burza mózgów;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Przeprowadzenie w zespole klasowym burzy mózgów na temat:
Czy Prezydent Polski posiada wystarczający zakres władzy?
Faza realizacyjna
1. Przedstawienie tematu i celów zajęć.
2. Uczniowie zostają podzieleni na cztery grupy, z których każda opracowuje inne zagadnienie, przedstawiając efekty swojej pracy na forum klasy.
I grupa – na podstawie dostępnych w internecie informacji charakteryzuje, czym jest inicjatywa ustawodawcza Prezydenta RP.
II grupa – na podstawie dostępnych w internecie informacji charakteryzuje, na czym polega zwierzchnictwo Prezydenta RP nad Siłami Zbrojnymi.
III grupa – na podstawie dostępnych w internecie informacji charakteryzuje, na czym polega prawo łaski stosowane przez Prezydenta RP.
IV grupa – na podstawie dostępnych w internecie informacji wskazuje, kiedy Prezydent RP może zarządzić referendum ogólnokrajowe.
3. Omówienie przez nauczyciela:
jednoosobowego i wieloosobowego modelu głowy państwa;
pozycji ustrojowej Prezydenta RP;
kompetencji Prezydenta RP;
prerogatyw Prezydenta RP.
4. Zapoznanie się z wirtualnym spacerem i wykonanie ćwiczeń do multimedium (1–3).
5. Sporządzenie notatki z lekcji z podziałem na najważniejsze informacje dotyczące:
jednoosobowego i wieloosobowego modelu głowy państwa z podaniem przykładów;
pozycji ustrojowej Prezydenta RP;
kompetencji Prezydenta RP;
prerogatyw Prezydenta RP.
Faza podsumowująca
1. Wykonanie ćwiczeń z modułu „Sprawdź się” (5–8).
Praca domowa:
Wykonanie ćwiczeń z modułu „Sprawdź się” (1–4).
Materiały pomocnicze:
Anna Chorążewska, Status prezydenta RP na tle modeli ustrojowych głowy państwa w sytemie parlamentarnym, „Gdańskie Studia Prawnicze”, XXXI, 2014.
Sandra Świtała, Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej w świetle konstytucji z 1997 roku. Regulacja i jej oceny, „Dialogi polityczne” II/2009.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Multimedium może być wykorzystane do lekcji powtórzeniowej lub jako materiał do przygotowania prezentacji multimedialnej o modelu prezydentury w Polsce.