Autor: Dawid Tarczyński

Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie

Temat: Model prezydentury w Polsce

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy

III. Organy władzy publicznej w Rzeczypospolitej Polskiej.

Uczeń:

5) wykazuje znaczenie, jakie dla pozycji ustrojowej Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej ma fakt wyborów powszechnych; przedstawia kompetencje Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej: ceremonialno‑reprezentacyjne, w stosunku do rządu, parlamentu i władzy sądowniczej, w polityce zagranicznej oraz bezpieczeństwa państwa; analizuje – z wykorzystaniem wyników badań opinii publicznej – poziom legitymizacji społecznej władzy prezydenckiej.

Zakres rozszerzony

VIII. Modele sprawowania władzy.

Uczeń:

2) analizuje sposób wyboru i charakteryzuje formę (jednoosobowa lub kolegialna) głowy państwa we współczesnych republikach; odróżnia prerogatywy Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej od innych jego uprawnień.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • porównuje jednoosobowy i wieloosobowy model głowy państwa na przykładach współczesnych republik;

  • charakteryzuje pozycję ustrojową Prezydenta RP;

  • klasyfikuje kompetencje Prezydenta RP;

  • analizuje prerogatywy Prezydenta RP.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • burza mózgów;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Faza wstępna

1. Przeprowadzenie w zespole klasowym burzy mózgów na temat:

  • Czy Prezydent Polski posiada wystarczający zakres władzy?

Faza realizacyjna

1. Przedstawienie tematu i celów zajęć.

2. Uczniowie zostają podzieleni na cztery grupy, z których każda opracowuje inne zagadnienie, przedstawiając efekty swojej pracy na forum klasy.

  • I grupa – na podstawie dostępnych w internecie informacji charakteryzuje, czym jest inicjatywa ustawodawcza Prezydenta RP.

  • II grupa – na podstawie dostępnych w internecie informacji charakteryzuje, na czym polega zwierzchnictwo Prezydenta RP nad Siłami Zbrojnymi.

  • III grupa – na podstawie dostępnych w internecie informacji charakteryzuje, na czym polega prawo łaski stosowane przez Prezydenta RP.

  • IV grupa – na podstawie dostępnych w internecie informacji wskazuje, kiedy Prezydent RP może zarządzić referendum ogólnokrajowe.

3. Omówienie przez nauczyciela:

  • jednoosobowego i wieloosobowego modelu głowy państwa;

  • pozycji ustrojowej Prezydenta RP;

  • kompetencji Prezydenta RP;

  • prerogatyw Prezydenta RP.

4. Zapoznanie się z wirtualnym spacerem i wykonanie ćwiczeń do multimedium (1–3).

5. Sporządzenie notatki z lekcji z podziałem na najważniejsze informacje dotyczące:

  • jednoosobowego i wieloosobowego modelu głowy państwa z podaniem przykładów;

  • pozycji ustrojowej Prezydenta RP;

  • kompetencji Prezydenta RP;

  • prerogatyw Prezydenta RP.

Faza podsumowująca

1. Wykonanie ćwiczeń z modułu „Sprawdź się” (5–8).

Praca domowa:

Wykonanie ćwiczeń z modułu „Sprawdź się” (1–4).

Materiały pomocnicze:

Anna Chorążewska, Status prezydenta RP na tle modeli ustrojowych głowy państwa w sytemie parlamentarnym, „Gdańskie Studia Prawnicze”, XXXI, 2014.

Sandra Świtała, Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej w świetle konstytucji z 1997 roku. Regulacja i jej oceny, „Dialogi polityczne” II/2009.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Multimedium może być wykorzystane do lekcji powtórzeniowej lub jako materiał do przygotowania prezentacji multimedialnej o modelu prezydentury w Polsce.