Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Małgorzata Kosińska‑Pułka

Przedmiot: Język polski

Temat: Inspiracje Biblią w literaturze polskiego romantyzmu

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:
3) rozróżnia gatunki epickie, liryczne, dramatyczne i synkretyczne, w tym: gatunki poznane w szkole podstawowej oraz epos, odę, tragedię antyczną, psalm, kronikę, satyrę, sielankę, balladę, dramat romantyczny, powieść poetycką, a także odmiany powieści i dramatu, wymienia ich podstawowe cechy gatunkowe;
11) rozumie pojęcie motywu literackiego i toposu, rozpoznaje podstawowe motywy i toposy oraz dostrzega żywotność motywów biblijnych i antycznych w utworach literackich; określa ich rolę w tworzeniu znaczeń uniwersalnych;
15) wykorzystuje w interpretacji utworów literackich potrzebne konteksty, szczególnie kontekst historycznoliteracki, historyczny, polityczny, kulturowy, filozoficzny, biograficzny, mitologiczny, biblijny, egzystencjalny;
III. Tworzenie wypowiedzi.
1. Elementy retoryki. Uczeń:
7) odróżnia dyskusję od sporu i kłótni;
2. Mówienie i pisanie. Uczeń:
1) zgadza się z cudzymi poglądami lub polemizuje z nimi, rzeczowo uzasadniając własne zdanie;
4) zgodnie z normami formułuje pytania, odpowiedzi, oceny, redaguje informacje, uzasadnienia, komentarze, głos w dyskusji;
11) stosuje zasady poprawności językowej i stylistycznej w tworzeniu własnego tekstu; potrafi weryfikować własne decyzje poprawnościowe;
12) wykorzystuje wiedzę o języku w pracy redakcyjnej nad tekstem własnym, dokonuje korekty tekstu własnego, stosuje kryteria poprawności językowej.
IV. Samokształcenie.
2. porządkuje informacje w problemowe całości poprzez ich wartościowanie; syntetyzuje poznawane treści wokół problemu, tematu, zagadnienia oraz wykorzystuje je w swoich wypowiedziach;
9. wykorzystuje multimedialne źródła informacji oraz dokonuje ich krytycznej oceny;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • opracuje planszę związaną ze stylem biblijnym;

  • weźmie udział w dyskusji na zadane tematy;

  • wyjaśni, jak romantycy wykorzystywali inspiracje religijne w swoich utworach.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • dyskusja.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Uczniowie w grupach opracowują na podstawie dostępnych źródeł plansze dotyczące jednego zagadnienia związanego ze stylem biblijnym:
    Grupa 1. Biblia jako dzieło wielu autorów i trzech języków
    Grupa 2. Gatunki biblijne
    Grupa 3. Style biblijne
    Grupa 4. Cechy stylu biblijnego
    Uczniowie wraz z nauczycielem urządzają w klasie ekspozycję swoich prac.

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel inicjuje rozmowę z uczniami, stawiając pytanie: Czy styl dzieła może być jednorodny, jeśli zostało ono napisane przez kilkudziesięciu autorów żyjących na przestrzeni tysiąca lat? Wydaje się to być niemożliwe, ale Biblia jest takim dziełem. Jej styl jest rozpoznawalny, charakterystyczny, posiadający stałe cechy.

  2. Uczniowie zapoznają się z sekcją: „Przeczytaj” (w e‑materiale). Na tej podstawie rozpoczynają dyskusję o tym, dlaczego Biblia była dla romantyków dziełem otwartym.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie zapoznają się z wykładem profesora Andrzeja Fabianowskiego. Następnie dzielą sie na dwie grupy.
    - Grupa I notuje tytuł i autora prekursorskiego dzieła z XIX wieku, które nawiązywało do Biblii. Wyjaśnia, jaką ideę dotyczącą Polski głosił autor we wspomnianym utworze. Wskazują również nawiązanie biblijne, o którym wspomina profesor Fabianowski.
    - Grupa II w nawiązaniu do widzeniu księdza Piotra z III części Dziadów Adama Mickiewicza wyjaśnia, jaką ideologię głosił poeta za pośrednictwem tej sceny. Wskazuje bezpośrednie nawiązanie biblijne w cytowanym fragmencie.

  2. Uczniowie w parach zapoznają się z prezentacją. Wymieniają powody, dla których romantycy napisali swoje „biblie”. Następnie wyjaśniają, w jaki sposób romantycy wykorzystywali inspiracje religijne, szczególnie biblijne, w swoich utworach.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel zadaje uczniom pytania podsumowujące, np.:
    - Jak wyglądała romantyczna wizja Polski jako nowego narodu wybranego, przedstawiana w utworach mesjanistycznych?
    - W jakim sposób poemat Słowackiego Anhelii oraz Księgi pielgrzymstwa polskiego przedstawiały tematykę emigracji?

  2. Na zakończenie uczniowie wykonują ćwiczenia z sekcji „Prezentacja multimedialna”.

Praca domowa:

  1. Na podstawie treści prezentacji wytłumacz, w jaki sposób romantycy wykorzystywali inspiracje religijne, szczególnie biblijne, w swoich utworach.

Materiały pomocnicze:

  • Od Biblii Wujka do współczesnego języka religijnego, red. Z. Adamek, S. Koziara Tarnów 1999.

  • Erich Auerbach, Blizna Odyseusza [w:] tegoż, Mimesis. Rzeczywistość przedstawiona w literaturze Zachodu, tom I, Warszawa 1968.

Wskazówki metodyczne

  • Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Prezentacja TED” do podsumowania lekcji.