Numer e‑materiału: 1.1.5.3
Autor e‑materiału: Magdalena Sieradz
Tytuł e‑materiału: Die Schwimmhalle ist toll / Basen jest wspaniały
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa I, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność informowania, gdzie znajdują się wybrane obiekty w okolicy miejsca zamieszkania

1
Cele wynikające z podstawy programowej
X. Edukacja językowa. Język obcy nowożytny.
1 Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych dotyczących jego samego i jego najbliższego otoczenia, umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
2) moje miejsce zamieszkania (mój dom, moja miejscowość);
2 Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne, artykułowane wyraźnie i powoli, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) rozumie sens krótkich wypowiedzi, opowiadań, bajek i historyjek oraz prostych piosenek i wierszyków, szczególnie gdy są wspierane np. obrazkami, rekwizytami, ruchem, mimiką, gestami, dodatkowymi dźwiękami;
4 W zakresie wypowiedzi ustnych uczeń:
1) powtarza wyrazy i proste zdania;
2) tworzy bardzo proste i krótkie wypowiedzi według wzoru, np. nazywa obiekty z otoczenia i opisuje je, nazywa czynności;
4) używa poznanych wyrazów i zwrotów podczas zabawy.
6 W zakresie reagowania uczeń:
1) reaguje werbalnie i niewerbalnie na polecenia;
3) zadaje pytania i udziela odpowiedzi w ramach wyuczonych zwrotów;
7 W zakresie przetwarzania tekstu uczeń nazywa w języku obcym nowożytnym np. osoby, zwierzęta, przedmioty, czynności – z najbliższego otoczenia oraz przedstawione w materiałach wizualnych i audiowizualnych.
8 Uczeń:
1) wie, że ludzie posługują się różnymi językami i aby się z nimi porozumieć, warto nauczyć się ich języka;
10 Uczeń współpracuje z rówieśnikami w trakcie nauki.
11 Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. ze słowników obrazkowych, książeczek), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
Cele zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma

Uczeń:

  • opowiada, co znajduje się w najbliższej okolicy domu lub mieszkania;

  • formułuje pytanie, gdzie znajduje się np. szkoła;

  • wyjaśnia, czy wskazane miejsce znajduje się po prawej czy po lewej stronie.

Cele motywacyjne

Uczeń jest zmotywowany do nauki języka obcego przez to, że:

  • ma możliwość ekspresji twórczej;

  • zaspokaja potrzebę ciekawości;

  • wykorzystuje umiejętności z innych obszarów edukacji na lekcjach języka obcego.

Kształtowane kompetencje kluczowe
  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Strategie uczenia się
  • powtarzanie materiału na głos;

  • łączenie kanałów sensorycznych (wzrok, słuch);

  • domyślanie się znaczeń na podstawie materiału ilustracyjnego.

Metody, techniki i formy pracy
  • metody wykorzystane w toku lekcji:

    • podająca;

    • podejście komunikacyjne;

    • praktyczna;

    • programowana – z użyciem komputera;

  • techniki pracy z uczniem:

    • praca z materiałem ikonograficznym;

    • ćwiczenia interaktywne na komputerze;

    • praca z multimedium (gra edukacyjna: berek wyrazowy);

    • zabawa w kalambury;

  • formy pracy:

    • praca indywidualna;

    • praca w parach;

    • praca w grupach;

    • plenum.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji
  • komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu;

  • rzutnik multimedialny;

  • tekst źródłowy;

  • multimedium (spacer wirtualny);

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych;

  • zdjęcia przedstawiające basen, park, szkołę, bibliotekę i plac zabaw;

  • karty obrazkowe przedstawiające basen, bibliotekę i szkołę;

  • kredki.

Alternatywne zastosowanie multimedium: gra dydaktyczna (berek wyrazowy)

Gra może posłużyć jako rozgrzewka językowa na kolejnych zajęciach lub powtórka przed sprawdzianem.

1

Przebieg lekcji

Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji

Forma pracy

Czas

Uwagi metodyczne

Faza wprowadzająca

Nauczyciel odtwarza nagranie wypowiedzi Ampla oraz prezentuje dołączoną do niej ilustrację (e‑materiał: Wprowadzenie). Pyta uczniów, czy domyślają się, co Klara pokaże Julii. Uczniowie wyrażają swoje przypuszczenia.

plenum

15 min

Nauczyciel prezentuje ilustracje (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie opisują (w języku polskim), kogo widzą na obrazkach, jakie obiekty Klara pokazuje Julii. Następnie nauczyciel odtwarza nagranie dialogu i objaśnia znaczenie nowych wyrazów i zwrotów.

tablica interaktywna

Nauczyciel prezentuje ilustracje przedstawiające basen, bibliotekę, szkołę i odtwarza dołączone do nich nagrania (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). Uczniowie powtarzają za lektorem.

Nauczyciel rozdaje uczniom karty obrazkowe przedstawiające basen, bibliotekę i szkołę. Odtwarza nagranie dołączone do polecenia 2 (e‑materiał: Przeczytaj) i prosi uczniów, aby ułożyli obrazki w takiej kolejności, w jakiej obiekty na nich widoczne pojawiają się w nagraniu.

praca w parach

karty obrazkowe przedstawiające basen, bibliotekę i szkołę

Nauczyciel prosi uczniów, aby wskazali prawą i lewą stronę. Następnie odtwarza nagrania wyrazów rechtslinks (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3). Uczniowie powtarzają, wskazując właściwą stronę.

plenum

Nauczyciel ponownie odtwarza nagranie dialogu, prosi uczniów, aby zwrócili uwagę, jak Julia pyta Klarę, gdzie jest jej szkoła. Następnie odtwarza nagranie dołączone do polecenia 4 (e‑materiał: Przeczytaj), uczniowie powtarzają.

Faza realizacyjna

Nauczyciel pyta uczniów, czy w okolicy ich miejsca zamieszkania znajdują się park i plac zabaw. Następnie odtwarza nagranie rozmowy Klary z Julią, objaśnia znaczenie nieznanych wyrazów i zdań (e‑materiał: Gra edukacyjna).

plenum

15 min

Nauczyciel dzieli klasę na dwie grupy. Przedstawiciele grup kolejno podchodzą do tablicy interaktywnej i grają w berka wyrazowego (e‑materiał: Gra edukacyjna). Każdy uczeń „łapie” jeden wyraz. Za każdą poprawnie udzieloną odpowiedź grupa otrzymuje punkt.

praca w grupach

tablica interaktywna

Nauczyciel proponuje uczniom zabawę „Nasze miasteczko”. Rozmieszcza w klasie zdjęcia przedstawiające basen, park, szkołę, bibliotekę i plac zabaw (część zdjęć po prawej stronie klasy, część po lewej). Na hasło, którym jest nazwa każdego z tych obiektów w języku niemieckim, uczniowie podchodzą do odpowiedniego miejsca w klasie (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 1). Uczniowie powtarzają za nauczycielem nazwę obiektu.

plenum

zdjęcia przedstawiające basen, park, szkołę, bibliotekę i plac zabaw

Nauczyciel prosi ochotników, aby na zdjęciach rozmieszczonych w klasie wskazali te obiekty, które znajdują się w budynkach (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 2). Ochotnicy podchodzą do właściwych zdjęć i mówią na głos nazwę obiektu. Reszta klasy powtarza chórem.

Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej zdjęcia obiektów i odtwarza nagrania (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 3). Zadaniem uczniów jest wskazanie obiektu, którego nazwę usłyszeli.

tablica interaktywna

Faza podsumowująca

Nauczyciel prezentuje ilustracje przedstawiające Julię i Klarę (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). Pyta uczniów, jakie obiekty wskazują dziewczynki i który znajduje się po prawej stronie, a który po lewej. Następnie nauczyciel odczytuje na głos wyrazy w języku niemieckim, uczniowie powtarzają i wskazują, na którym obrazku należy umieścić który wyraz.

plenum

15 min

tablica interaktywna

Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej rysunki obiektów i odczytuje na głos zdania z ćwiczenia 2 (e‑materiał: Sprawdź się). Uczniowie wskazują obiekt, który na ilustracji znajduje się z lewej lub z prawej strony. Następnie nauczyciel prosi uczniów, żeby wyobrazili sobie, że są przewodnikami po klasowym „miasteczku”. Wypowiada na głos nazwę obiektu, np. der Park, a ochotnicy mówią, czy w ich klasie dany obiekt jest z lewej czy z prawej strony (do tej zabawy należy wykorzystać zdjęcia rozmieszczone wcześniej po prawej i po lewej stronie klasy). Nauczyciel instruuje uczniów, aby swoją wypowiedź tworzyli według wzoru, np. Der Park ist rechts lub Der Park ist links.

tablica interaktywna, zdjęcia przedstawiające basen, park, szkołę, bibliotekę i plac zabaw

Nauczyciel dzieli klasę na trzy grupy i proponuje uczniom zabawę w kalambury (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3). Rozdaje każdej grupie zdjęcia przedstawiające jeden z obiektów (biblioteka, basen, plac zabaw). Zaprasza przedstawicieli każdej z grup na środek klasy. Uczniowie pokazują gestami, o który obiekt chodzi. Pozostałe grupy zgadują i wypowiadają na głos nazwę obiektu w języku niemieckim.

zdjęcia przedstawiające bibliotekę, basen, plac zabaw

Nauczyciel pyta uczniów, czy pamiętają, jak Julia zapytała Klarę, gdzie jest jej szkoła. Uczniowie odpowiadają. Dla utrwalenia – lub jeśli uczniowie nie pamiętają – nauczyciel odtwarza nagranie dołączone do ćwiczenia 4 (e‑materiał: Sprawdź się). Uczniowie powtarzają za lektorem.

praca w grupach

Nauczyciel odtwarza nagranie z ćwiczenia 5 (e‑materiał: Sprawdź się) i prosi uczniów, aby narysowali obiekty, których nazwy usłyszeli (odpowiednio - po lewej lub po prawej stronie kartki). Uczniowie prezentują swoje prace na forum. Następnie nauczyciel zaprasza uczniów do zabawy w przewodników po klasowym „miasteczku”. Uczniowie ustawiają się w rzędzie. Każdy uczeń wskazuje jeden obiekt przedstawiony na zdjęciach z lewej i z prawej strony klasy, wypowiadając zdanie, np. Links ist der Spielplatz, Rechts ist die Schule.

praca indywidualna

zdjęcia przedstawiające basen, park, szkołę, bibliotekę i plac zabaw

Nauczyciel żegna się z uczniami, dziękując im za aktywny udział w lekcji.

Faza wprowadzająca

Nauczyciel odtwarza nagranie wypowiedzi Ampla oraz prezentuje dołączoną do niej ilustrację (e‑materiał: Wprowadzenie). Pyta uczniów, czy domyślają się, co Klara pokaże Julii. Uczniowie wyrażają swoje przypuszczenia.

plenum

15 min

Nauczyciel prezentuje ilustracje (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie opisują (w języku polskim), kogo widzą na obrazkach, jakie obiekty Klara pokazuje Julii. Następnie nauczyciel odtwarza nagranie dialogu i objaśnia znaczenie nowych wyrazów i zwrotów.

tablica interaktywna

Nauczyciel prezentuje ilustracje przedstawiające basen, bibliotekę, szkołę i odtwarza dołączone do nich nagrania (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). Uczniowie powtarzają za lektorem.

Nauczyciel rozdaje uczniom karty obrazkowe przedstawiające basen, bibliotekę i szkołę. Odtwarza nagranie dołączone do polecenia 2 (e‑materiał: Przeczytaj) i prosi uczniów, aby ułożyli obrazki w takiej kolejności, w jakiej obiekty na nich widoczne pojawiają się w nagraniu.

praca w parach

karty obrazkowe przedstawiające basen, bibliotekę i szkołę

Nauczyciel prosi uczniów, aby wskazali prawą i lewą stronę. Następnie odtwarza nagrania wyrazów rechtslinks (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3). Uczniowie powtarzają, wskazując właściwą stronę.

plenum

Nauczyciel ponownie odtwarza nagranie dialogu, prosi uczniów, aby zwrócili uwagę, jak Julia pyta Klarę, gdzie jest jej szkoła. Następnie odtwarza nagranie dołączone do polecenia 4 (e‑materiał: Przeczytaj), uczniowie powtarzają.

Faza realizacyjna

Nauczyciel pyta uczniów, czy w okolicy ich miejsca zamieszkania znajdują się park i plac zabaw. Następnie odtwarza nagranie rozmowy Klary z Julią, objaśnia znaczenie nieznanych wyrazów i zdań (e‑materiał: Gra edukacyjna).

plenum

15 min

Nauczyciel dzieli klasę na dwie grupy. Przedstawiciele grup kolejno podchodzą do tablicy interaktywnej i grają w berka wyrazowego (e‑materiał: Gra edukacyjna). Każdy uczeń „łapie” jeden wyraz. Za każdą poprawnie udzieloną odpowiedź grupa otrzymuje punkt.

praca w grupach

tablica interaktywna

Nauczyciel proponuje uczniom zabawę „Nasze miasteczko”. Rozmieszcza w klasie zdjęcia przedstawiające basen, park, szkołę, bibliotekę i plac zabaw (część zdjęć po prawej stronie klasy, część po lewej). Na hasło, którym jest nazwa każdego z tych obiektów w języku niemieckim, uczniowie podchodzą do odpowiedniego miejsca w klasie (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 1). Uczniowie powtarzają za nauczycielem nazwę obiektu.

plenum

zdjęcia przedstawiające basen, park, szkołę, bibliotekę i plac zabaw

Nauczyciel prosi ochotników, aby na zdjęciach rozmieszczonych w klasie wskazali te obiekty, które znajdują się w budynkach (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 2). Ochotnicy podchodzą do właściwych zdjęć i mówią na głos nazwę obiektu. Reszta klasy powtarza chórem.

Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej zdjęcia obiektów i odtwarza nagrania (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 3). Zadaniem uczniów jest wskazanie obiektu, którego nazwę usłyszeli.

tablica interaktywna

Faza podsumowująca

Nauczyciel prezentuje ilustracje przedstawiające Julię i Klarę (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). Pyta uczniów, jakie obiekty wskazują dziewczynki i który znajduje się po prawej stronie, a który po lewej. Następnie nauczyciel odczytuje na głos wyrazy w języku niemieckim, uczniowie powtarzają i wskazują, na którym obrazku należy umieścić który wyraz.

plenum

15 min

tablica interaktywna

Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej rysunki obiektów i odczytuje na głos zdania z ćwiczenia 2 (e‑materiał: Sprawdź się). Uczniowie wskazują obiekt, który na ilustracji znajduje się z lewej lub z prawej strony. Następnie nauczyciel prosi uczniów, żeby wyobrazili sobie, że są przewodnikami po klasowym „miasteczku”. Wypowiada na głos nazwę obiektu, np. der Park, a ochotnicy mówią, czy w ich klasie dany obiekt jest z lewej czy z prawej strony (do tej zabawy należy wykorzystać zdjęcia rozmieszczone wcześniej po prawej i po lewej stronie klasy). Nauczyciel instruuje uczniów, aby swoją wypowiedź tworzyli według wzoru, np. Der Park ist rechts lub Der Park ist links.

tablica interaktywna, zdjęcia przedstawiające basen, park, szkołę, bibliotekę i plac zabaw

Nauczyciel dzieli klasę na trzy grupy i proponuje uczniom zabawę w kalambury (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3). Rozdaje każdej grupie zdjęcia przedstawiające jeden z obiektów (biblioteka, basen, plac zabaw). Zaprasza przedstawicieli każdej z grup na środek klasy. Uczniowie pokazują gestami, o który obiekt chodzi. Pozostałe grupy zgadują i wypowiadają na głos nazwę obiektu w języku niemieckim.

zdjęcia przedstawiające bibliotekę, basen, plac zabaw

Nauczyciel pyta uczniów, czy pamiętają, jak Julia zapytała Klarę, gdzie jest jej szkoła. Uczniowie odpowiadają. Dla utrwalenia – lub jeśli uczniowie nie pamiętają – nauczyciel odtwarza nagranie dołączone do ćwiczenia 4 (e‑materiał: Sprawdź się). Uczniowie powtarzają za lektorem.

praca w grupach

Nauczyciel odtwarza nagranie z ćwiczenia 5 (e‑materiał: Sprawdź się) i prosi uczniów, aby narysowali obiekty, których nazwy usłyszeli (odpowiednio - po lewej lub po prawej stronie kartki). Uczniowie prezentują swoje prace na forum. Następnie nauczyciel zaprasza uczniów do zabawy w przewodników po klasowym „miasteczku”. Uczniowie ustawiają się w rzędzie. Każdy uczeń wskazuje jeden obiekt przedstawiony na zdjęciach z lewej i z prawej strony klasy, wypowiadając zdanie, np. Links ist der Spielplatz, Rechts ist die Schule.

praca indywidualna

zdjęcia przedstawiające basen, park, szkołę, bibliotekę i plac zabaw

Nauczyciel żegna się z uczniami, dziękując im za aktywny udział w lekcji.

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec