Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 1.1.5.3
Autor e‑materiału: Magdalena Sieradz
Tytuł e‑materiału: Die Schwimmhalle ist toll / Basen jest wspaniały
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa I, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność informowania, gdzie znajdują się wybrane obiekty w okolicy miejsca zamieszkania
Przebieg lekcji
Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji | Forma pracy | Czas | Uwagi metodyczne |
Faza wprowadzająca | |||
Nauczyciel odtwarza nagranie wypowiedzi Ampla oraz prezentuje dołączoną do niej ilustrację (e‑materiał: Wprowadzenie). Pyta uczniów, czy domyślają się, co Klara pokaże Julii. Uczniowie wyrażają swoje przypuszczenia. | plenum | 15 min | |
Nauczyciel prezentuje ilustracje (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie opisują (w języku polskim), kogo widzą na obrazkach, jakie obiekty Klara pokazuje Julii. Następnie nauczyciel odtwarza nagranie dialogu i objaśnia znaczenie nowych wyrazów i zwrotów. | tablica interaktywna | ||
Nauczyciel prezentuje ilustracje przedstawiające basen, bibliotekę, szkołę i odtwarza dołączone do nich nagrania (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). Uczniowie powtarzają za lektorem. | |||
Nauczyciel rozdaje uczniom karty obrazkowe przedstawiające basen, bibliotekę i szkołę. Odtwarza nagranie dołączone do polecenia 2 (e‑materiał: Przeczytaj) i prosi uczniów, aby ułożyli obrazki w takiej kolejności, w jakiej obiekty na nich widoczne pojawiają się w nagraniu. | praca w parach | karty obrazkowe przedstawiające basen, bibliotekę i szkołę | |
Nauczyciel prosi uczniów, aby wskazali prawą i lewą stronę. Następnie odtwarza nagrania wyrazów rechts i links (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3). Uczniowie powtarzają, wskazując właściwą stronę. | plenum | ||
Nauczyciel ponownie odtwarza nagranie dialogu, prosi uczniów, aby zwrócili uwagę, jak Julia pyta Klarę, gdzie jest jej szkoła. Następnie odtwarza nagranie dołączone do polecenia 4 (e‑materiał: Przeczytaj), uczniowie powtarzają. | |||
Faza realizacyjna | |||
Nauczyciel pyta uczniów, czy w okolicy ich miejsca zamieszkania znajdują się park i plac zabaw. Następnie odtwarza nagranie rozmowy Klary z Julią, objaśnia znaczenie nieznanych wyrazów i zdań (e‑materiał: Gra edukacyjna). | plenum | 15 min | |
Nauczyciel dzieli klasę na dwie grupy. Przedstawiciele grup kolejno podchodzą do tablicy interaktywnej i grają w berka wyrazowego (e‑materiał: Gra edukacyjna). Każdy uczeń „łapie” jeden wyraz. Za każdą poprawnie udzieloną odpowiedź grupa otrzymuje punkt. | praca w grupach | tablica interaktywna | |
Nauczyciel proponuje uczniom zabawę „Nasze miasteczko”. Rozmieszcza w klasie zdjęcia przedstawiające basen, park, szkołę, bibliotekę i plac zabaw (część zdjęć po prawej stronie klasy, część po lewej). Na hasło, którym jest nazwa każdego z tych obiektów w języku niemieckim, uczniowie podchodzą do odpowiedniego miejsca w klasie (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 1). Uczniowie powtarzają za nauczycielem nazwę obiektu. | plenum | zdjęcia przedstawiające basen, park, szkołę, bibliotekę i plac zabaw | |
Nauczyciel prosi ochotników, aby na zdjęciach rozmieszczonych w klasie wskazali te obiekty, które znajdują się w budynkach (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 2). Ochotnicy podchodzą do właściwych zdjęć i mówią na głos nazwę obiektu. Reszta klasy powtarza chórem. | |||
Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej zdjęcia obiektów i odtwarza nagrania (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 3). Zadaniem uczniów jest wskazanie obiektu, którego nazwę usłyszeli. | tablica interaktywna | ||
Faza podsumowująca | |||
Nauczyciel prezentuje ilustracje przedstawiające Julię i Klarę (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). Pyta uczniów, jakie obiekty wskazują dziewczynki i który znajduje się po prawej stronie, a który po lewej. Następnie nauczyciel odczytuje na głos wyrazy w języku niemieckim, uczniowie powtarzają i wskazują, na którym obrazku należy umieścić który wyraz. | plenum | 15 min | tablica interaktywna |
Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej rysunki obiektów i odczytuje na głos zdania z ćwiczenia 2 (e‑materiał: Sprawdź się). Uczniowie wskazują obiekt, który na ilustracji znajduje się z lewej lub z prawej strony. Następnie nauczyciel prosi uczniów, żeby wyobrazili sobie, że są przewodnikami po klasowym „miasteczku”. Wypowiada na głos nazwę obiektu, np. der Park, a ochotnicy mówią, czy w ich klasie dany obiekt jest z lewej czy z prawej strony (do tej zabawy należy wykorzystać zdjęcia rozmieszczone wcześniej po prawej i po lewej stronie klasy). Nauczyciel instruuje uczniów, aby swoją wypowiedź tworzyli według wzoru, np. Der Park ist rechts lub Der Park ist links. | tablica interaktywna, zdjęcia przedstawiające basen, park, szkołę, bibliotekę i plac zabaw | ||
Nauczyciel dzieli klasę na trzy grupy i proponuje uczniom zabawę w kalambury (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3). Rozdaje każdej grupie zdjęcia przedstawiające jeden z obiektów (biblioteka, basen, plac zabaw). Zaprasza przedstawicieli każdej z grup na środek klasy. Uczniowie pokazują gestami, o który obiekt chodzi. Pozostałe grupy zgadują i wypowiadają na głos nazwę obiektu w języku niemieckim. | zdjęcia przedstawiające bibliotekę, basen, plac zabaw | ||
Nauczyciel pyta uczniów, czy pamiętają, jak Julia zapytała Klarę, gdzie jest jej szkoła. Uczniowie odpowiadają. Dla utrwalenia – lub jeśli uczniowie nie pamiętają – nauczyciel odtwarza nagranie dołączone do ćwiczenia 4 (e‑materiał: Sprawdź się). Uczniowie powtarzają za lektorem. | praca w grupach | ||
Nauczyciel odtwarza nagranie z ćwiczenia 5 (e‑materiał: Sprawdź się) i prosi uczniów, aby narysowali obiekty, których nazwy usłyszeli (odpowiednio - po lewej lub po prawej stronie kartki). Uczniowie prezentują swoje prace na forum. Następnie nauczyciel zaprasza uczniów do zabawy w przewodników po klasowym „miasteczku”. Uczniowie ustawiają się w rzędzie. Każdy uczeń wskazuje jeden obiekt przedstawiony na zdjęciach z lewej i z prawej strony klasy, wypowiadając zdanie, np. Links ist der Spielplatz, Rechts ist die Schule. | praca indywidualna | zdjęcia przedstawiające basen, park, szkołę, bibliotekę i plac zabaw | |
Nauczyciel żegna się z uczniami, dziękując im za aktywny udział w lekcji. | |||
Faza wprowadzająca
Nauczyciel odtwarza nagranie wypowiedzi Ampla oraz prezentuje dołączoną do niej ilustrację (e‑materiał: Wprowadzenie). Pyta uczniów, czy domyślają się, co Klara pokaże Julii. Uczniowie wyrażają swoje przypuszczenia.
plenum
15 min
Nauczyciel prezentuje ilustracje (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie opisują (w języku polskim), kogo widzą na obrazkach, jakie obiekty Klara pokazuje Julii. Następnie nauczyciel odtwarza nagranie dialogu i objaśnia znaczenie nowych wyrazów i zwrotów.
tablica interaktywna
Nauczyciel prezentuje ilustracje przedstawiające basen, bibliotekę, szkołę i odtwarza dołączone do nich nagrania (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). Uczniowie powtarzają za lektorem.
Nauczyciel rozdaje uczniom karty obrazkowe przedstawiające basen, bibliotekę i szkołę. Odtwarza nagranie dołączone do polecenia 2 (e‑materiał: Przeczytaj) i prosi uczniów, aby ułożyli obrazki w takiej kolejności, w jakiej obiekty na nich widoczne pojawiają się w nagraniu.
praca w parach
karty obrazkowe przedstawiające basen, bibliotekę i szkołę
Nauczyciel prosi uczniów, aby wskazali prawą i lewą stronę. Następnie odtwarza nagrania wyrazów rechts i links (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3). Uczniowie powtarzają, wskazując właściwą stronę.
plenum
Nauczyciel ponownie odtwarza nagranie dialogu, prosi uczniów, aby zwrócili uwagę, jak Julia pyta Klarę, gdzie jest jej szkoła. Następnie odtwarza nagranie dołączone do polecenia 4 (e‑materiał: Przeczytaj), uczniowie powtarzają.
Faza realizacyjna
Nauczyciel pyta uczniów, czy w okolicy ich miejsca zamieszkania znajdują się park i plac zabaw. Następnie odtwarza nagranie rozmowy Klary z Julią, objaśnia znaczenie nieznanych wyrazów i zdań (e‑materiał: Gra edukacyjna).
plenum
15 min
Nauczyciel dzieli klasę na dwie grupy. Przedstawiciele grup kolejno podchodzą do tablicy interaktywnej i grają w berka wyrazowego (e‑materiał: Gra edukacyjna). Każdy uczeń „łapie” jeden wyraz. Za każdą poprawnie udzieloną odpowiedź grupa otrzymuje punkt.
praca w grupach
tablica interaktywna
Nauczyciel proponuje uczniom zabawę „Nasze miasteczko”. Rozmieszcza w klasie zdjęcia przedstawiające basen, park, szkołę, bibliotekę i plac zabaw (część zdjęć po prawej stronie klasy, część po lewej). Na hasło, którym jest nazwa każdego z tych obiektów w języku niemieckim, uczniowie podchodzą do odpowiedniego miejsca w klasie (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 1). Uczniowie powtarzają za nauczycielem nazwę obiektu.
plenum
zdjęcia przedstawiające basen, park, szkołę, bibliotekę i plac zabaw
Nauczyciel prosi ochotników, aby na zdjęciach rozmieszczonych w klasie wskazali te obiekty, które znajdują się w budynkach (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 2). Ochotnicy podchodzą do właściwych zdjęć i mówią na głos nazwę obiektu. Reszta klasy powtarza chórem.
Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej zdjęcia obiektów i odtwarza nagrania (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 3). Zadaniem uczniów jest wskazanie obiektu, którego nazwę usłyszeli.
tablica interaktywna
Faza podsumowująca
Nauczyciel prezentuje ilustracje przedstawiające Julię i Klarę (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). Pyta uczniów, jakie obiekty wskazują dziewczynki i który znajduje się po prawej stronie, a który po lewej. Następnie nauczyciel odczytuje na głos wyrazy w języku niemieckim, uczniowie powtarzają i wskazują, na którym obrazku należy umieścić który wyraz.
plenum
15 min
tablica interaktywna
Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej rysunki obiektów i odczytuje na głos zdania z ćwiczenia 2 (e‑materiał: Sprawdź się). Uczniowie wskazują obiekt, który na ilustracji znajduje się z lewej lub z prawej strony. Następnie nauczyciel prosi uczniów, żeby wyobrazili sobie, że są przewodnikami po klasowym „miasteczku”. Wypowiada na głos nazwę obiektu, np. der Park, a ochotnicy mówią, czy w ich klasie dany obiekt jest z lewej czy z prawej strony (do tej zabawy należy wykorzystać zdjęcia rozmieszczone wcześniej po prawej i po lewej stronie klasy). Nauczyciel instruuje uczniów, aby swoją wypowiedź tworzyli według wzoru, np. Der Park ist rechts lub Der Park ist links.
tablica interaktywna, zdjęcia przedstawiające basen, park, szkołę, bibliotekę i plac zabaw
Nauczyciel dzieli klasę na trzy grupy i proponuje uczniom zabawę w kalambury (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3). Rozdaje każdej grupie zdjęcia przedstawiające jeden z obiektów (biblioteka, basen, plac zabaw). Zaprasza przedstawicieli każdej z grup na środek klasy. Uczniowie pokazują gestami, o który obiekt chodzi. Pozostałe grupy zgadują i wypowiadają na głos nazwę obiektu w języku niemieckim.
zdjęcia przedstawiające bibliotekę, basen, plac zabaw
Nauczyciel pyta uczniów, czy pamiętają, jak Julia zapytała Klarę, gdzie jest jej szkoła. Uczniowie odpowiadają. Dla utrwalenia – lub jeśli uczniowie nie pamiętają – nauczyciel odtwarza nagranie dołączone do ćwiczenia 4 (e‑materiał: Sprawdź się). Uczniowie powtarzają za lektorem.
praca w grupach
Nauczyciel odtwarza nagranie z ćwiczenia 5 (e‑materiał: Sprawdź się) i prosi uczniów, aby narysowali obiekty, których nazwy usłyszeli (odpowiednio - po lewej lub po prawej stronie kartki). Uczniowie prezentują swoje prace na forum. Następnie nauczyciel zaprasza uczniów do zabawy w przewodników po klasowym „miasteczku”. Uczniowie ustawiają się w rzędzie. Każdy uczeń wskazuje jeden obiekt przedstawiony na zdjęciach z lewej i z prawej strony klasy, wypowiadając zdanie, np. Links ist der Spielplatz, Rechts ist die Schule.
praca indywidualna
zdjęcia przedstawiające basen, park, szkołę, bibliotekę i plac zabaw
Nauczyciel żegna się z uczniami, dziękując im za aktywny udział w lekcji.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0