Dla nauczyciela
Autor: Bożena Święch, Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Transakcja wojny chocimskiej Wacława Potockiego jako przykład oracji
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne. Uczeń:
redaguje notatkę na temat stylu retorycznego;
omawia kontekst historyczny potrzebny do analizy utworu Transakcja wojny chocimskiej;
omawia funkcję kontrastu w utworze;
charakteryzuje przemówienie;
bierze udział w dyskusji na temat tego, kiedy przydaje sie umiejętność wygłaszania oracji.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi uczniów o przygotowanie notatki na temat cech stylu retorycznego i przemówienia.
Uczniowie przygotowują również kontekst historyczny potrzebny do analizy utworu Transakcja wojny chocimskiej.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla temat lekcji i udostępnia uczniom e‑materiał. Uczniowie zapoznają się z Wprowadzeniem i sekcją „Przeczytaj”. Nauczyciel omawia cele lekcji i ustala z uczniami kryteria sukcesu.
Nauczyciel informuje uczniów, że utwór Wacława Potockiego występuje pod dwoma tytułami: Wojna chocimska oraz Transakcja wojny chocimskiej.
Chętna osoba charakteryzuje styl retoryczny. Nauczyciel prosi o wskazanie cech tego stylu w oracjach Potockiego.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel pyta uczniów, czym jest przemówienie i z jakich elementów się składa. W razie trudności pomaga uczniom w przypomnieniu tych wiadomości.
Przemówienie to oficjalna wypowiedź okolicznościowa skierowana do jakiegoś zgromadzenia.
Elementy kompozycji mowy, czyli stałe elementy treści, to:
- wstęp (zwany też wprowadzeniem lub exordium),
- rozwinięcie, na które mogą składać się: opowiadanie, argumentacja i odparcie zarzutów,
- zakończenie (podsumowanie).
Należy też pamiętać o wstępie z apostrofą, właściwym stylu, argumentach, twierdzeniach, kluczowych pojęciach, które powinny zapaść w pamięć dzięki obrazowym przykładom, środkom artystycznym i perswazji.Chętny uczeń wskazuje cechy przemówienia w Transakcji wojny chocimskiej, nazywa zastosowane w utworze środki i chwyty retoryczne.
Nauczyciel prosi uczniów, aby wysłuchali nagrania z sekcji „Audiobook” i przygotowali swoją wersję głośnego odczytania podanego fragmentu mowy Chodkiewicza. Zwraca uwagę na to, by pamiętali o eksponowaniu perswazyjnego celu wypowiedzi.
Nauczyciel prosi uczniów o przygotowanie w parach odpowiedzi do poleceń z sekcji „Audiobook”.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel odtwarza w klasie film z wykładem profesora Dariusza Dybka. Prosi uczniów, aby podczas słuchania, robili notatki. Po odsłuchaniu całości uczniowie mają czas na przygotowanie odpowiedzi w formie tabeli na postawione pytania:
- Jaka jest funkcja kontrastu w Transakcji wojny chocimskiej?
- O jakich aluzjach biblijnych wspomina wykładowca i jaka jest ich funkcja?Nauczyciel na zakończenie zajęć prosi uczniów o uczestnictwo w dyskusji na temat: W jakich sytuacjach we współczesnym świecie przydaje się znajomość retoryki i umiejętność wygłaszania oracji?
Praca domowa:
Zredaguj wypowiedź, w której uzasadnisz, że utwór Wacława Potockiego jest oracją.
Materiały pomocnicze:
https://bazhum.muzhp.pl/media/files/Pamietnik_Literacki_czasopismo_kwartalne_poswiecone_historii_i_krytyce_literatury_polskiej/Pamietnik_Literacki_czasopismo_kwartalne_poswiecone_historii_i_krytyce_literatury_polskiej‑r1913‑t12‑n1_4/Pamietnik_Literacki_czasopismo_kwartalne_poswiecone_historii_i_krytyce_literatury_polskiej‑r1913‑t12‑n1_4‑s257‑281/Pamietnik_Literacki_czasopismo_kwartalne_poswiecone_historii_i_krytyce_literatury_polskiej‑r1913‑t12‑n1_4‑s257‑281.pdf
Jan Malicki, Studium o Wacławie Potockim. W trzechsetną rocznicę śmierci, Katowice 1996.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Film edukacyjny”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.