Autorka e‑materiału: Anna Olewińska‑Bylniak

Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: What Do You Know About the UK? / Co wiesz o Zjednoczonym Królestwie?

Grupa docelowa: klasa 5 szkoła podstawowa

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III

Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.9, I.14, III.5, III.4, III.7, V.3, V.4, V.5, V.8, IX.1, X

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K4] kompetencje cyfrowe

  4. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

  5. [K8] kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej

Cele operacyjne:

  1. Uczeń potrafi wymienić cztery kraje wchodzące w skład Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i nazwać brytyjski system polityczny.

  2. Uczeń potrafi rozróżniać symbole roślinne Anglii, Walii, Szkocji i Irlandii Północnej.

  3. Uczeń potrafi uzasadnić, który z brytyjskich symboli kulturowych podoba mu się najbardziej.

  4. Uczeń potrafi opisać, z jakich elementów składa się brytyjska flaga.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na temat Wielkiej Brytanii.

  2. Uczeń rozwija wiedzę historyczną i kulturową na temat Wielkiej Brytanii, umożliwiającą bardziej świadome zwiedzanie kraju i rozumienie brytyjskiej symboliki państwowej obecnej w kulturze światowej.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)

  3. strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. metoda kognitywna

  3. konektywizm

  4. podejście humanistyczne

  5. metoda podająca (praca z tekstem)

  6. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  7. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  8. metoda aktywizująca (praca z plikiem audio, dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca w grupach

  3. praca indywidualna

  4. praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel pyta uczniów: What does the UK stand for? What does “united” mean? What does kingdom mean? Who is the queen/king of the UK? Uczniowie odpowiadają na forum klasy.

  2. W ramach przygotowania do lekcji uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj).

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie czytają tekst How Much Do You Know About The United Kingdom? i wybierają prawidłowe odpowiedzi w Exercise 2 (Przeczytaj). Uzasadniają je, powołując się na cytaty z tekstu.

  2. Uczniowie łączą ilustracje z opisami w Exercise 3 (Przeczytaj) i odpowiadają na pytanie: Which national symbol do you like the most? Why?

  3. Uczniowie czytają opis flagi brytyjskiej i uzupełniają ilustrację w Exercise 4 (Przeczytaj).

  4. Uczniowie, pracując w parach, zadają sobie zagadki: jedna osoba opisuje roślinę będącą symbolem jednego z krajów korony brytyjskiej, a druga odgaduje nazwę kraju.

  5. W ramach przygotowania do pracy z materiałem audio uczniowie układają puzzle w Exercise 1 (Plik audio) i odpowiadają na pytanie What do you think the radio programme is about?

  6. Uczniowie słuchają nagrania, po czym uzupełniają Exercise 2 (Plik audio). Odpowiedzi prezentują na forum klasy. Chętna osoba nanosi je na tablicę multimedialną.

  7. Uczniowie łączą nazwy z flagami w Exercise 3 (Plik audio) i nanoszą odpowiedzi na tablicę.

  8. Uczniowie, pracując w parach, odpowiadają na pytanie z Exercise 4 (Plik audio): Why is there no dragon on the Union Jack? Chętni prezentują odpowiedzi na forum klasy.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 6 (Sprawdź się) i nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną.

  2. Uczniowie, pracując w parach, rozmawiają i odpowiadają na pytania z Exercise 7 (Sprawdź się)

  • What are the symbols of the countries in the UK ? Name two?

  • What’s the name of a British banknote?

  • What is the name of the British flag?

    Po zakończeniu rozmów chętni prezentują odpowiedzi na forum klasy.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 5 (Przeczytaj) oraz Exercise 1–5 (Sprawdź się).

  2. Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): You’re planning a trip to the UK. In an email to your friend from the United States write:

  • where you want to go;

  • how you are going to prepare for the trip;

  • ask him/her to go with you.

Your answer should be between 50–120 words.

Materiały pomocnicze: Plik audio z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

W ramach pracy domowej uczniowie rysują flagi opisywane w nagraniu i podpisują każdy z rysunków nazwami z nagrania.