Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 3.2.11.3
Imię i nazwisko autora: Beata Mamica
Przedmiot: język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Sind wir von Social Media abhängig?/Czy jesteśmy uzależnieni od mediów społecznościowych?
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa II, zakres podstawowy, poziom językowy B1
Cel ogólny lekcji
Umiejętność informowania i wypowiadania się na temat zalet i wad korzystania z mediów społecznościowych, czynników wpływających na powstawanie uzależnienia od Internetu.
Cele szczegółowe lekcji
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne - zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma, w tym minimum jeden cel z poziomu 3‑6 sfery kognitywnej, sformułowane w postaci SMART:
Uczeń:
przeanalizuje wady i zalety korzystania z Internetu;
rozpozna sygnały ostrzegawcze uzależnienia od mediów społecznościowych;
przedstawia skutki nadmiernego korzystania z mediów społecznościowych.
Cele motywacyjne
Uczeń:
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;
wykorzystuje i rozwija kreatywność;
otrzymuje informację zwrotną o postępach.
sam decyduje, jak rozwiązać problem i udzielić wyjaśnień;
sam decyduje, jakie informacje przedstawić;
uczy się o rzeczach, które są dla niego ważne;
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata.
Strategie uczenia się:
rozumienie informacji, np. czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;
korzystanie z różnych dodatkowych źródeł do nauki języka, takich jak słowniki czy Internet;
indywidualne organizowanie wiedzy językowej, np. robienie streszczeń i notatek, zaznaczanie, podkreślanie, zakreślanie kolorem;
odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych (używanie wskazówek językowych - niektórych znanych słów, zwrotów z języka polskiego bądź obcego i domyślamy się treści w języku niemieckim, np. czego dotyczy reklama w telewizji, jeśli rozpoznajemy tylko niektóre słowa z języka niemieckiego);
pokonywanie ograniczeń w mówieniu i pisaniu poprzez np. przechodzenie na język ojczysty, szukanie pomocy u rozmówców, używanie mimiki i gestu, unikanie tematu rozmowy bądź jego zmiana, tworzenie nowych słów, użycie synonimów, antonimów, tworzenie parafrazy;
wykorzystywanie wskazówek niejęzykowych (np. mowa ciała, sposób zwracania się, wiedza ogólna itp.);
organizowanie i planowanie uczenia się (zdobywanie wiedzy na temat tego, jak uczyć się języków obcych, przygotowanie odpowiedniego miejsca do nauki, dbałość o dogodny dla nauki czas; wyznaczanie celów krótko- i długoterminowych; określanie celów dla konkretnych zadań językowych, np. opanowanie biegłego rozumienia języka mówionego, używanego przez komentatorów meczów piłki nożnej);
zadawanie pytania (prośba o wyjaśnienie, powtórzenie oraz poprawienie błędów);
współpraca z innymi osobami (współpraca z kolegami na tym samym poziomie oraz z zaawansowanymi użytkownikami języka niemieckiego).
Metody i formy nauczania:
podejście komunikacyjne,
podająca: pogadanka, praca z tekstem,
kognitywna: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy,
aktywizująca: problemowa, burza mózgów, lekcji odwróconej; „kosz, walizka, biała plama”,
programowana: z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
plenum,
praca w parach,
praca w grupie.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer (np. laptop) z podłączeniem do Internetu,
słowniczek,
tekst przygotowany na potrzeby niniejszego e‑materiału,
trzy kartki, na jednej z nich narysowany jest kosz, na drugiej – walizka, na trzeciej – biała plama,
multimedium (ilustracja interaktywna),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji
a) Faza wprowadzająca
Nauczyciel prosi uczniów, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu, i pyta: „Czy domyślacie się, co będzie tematem naszej dzisiejszej lekcji?”.
Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie informacji „Czy wiesz, że…” na temat popularności korzystania przez młodzież z mediów społecznościowych i umiejętności odpowiedzialnego korzystania z Internetu.
Nauczyciel prosi uczniów o podanie znanych słów do tematu.
Nauczyciel inicjuje krótką dyskusję na temat aktywności młodzieży w mediach społecznościowych.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie tekstu w sekcji Przeczytaj oraz wykonanie Übung 1.
Uczniowie czytają tekst jeszcze raz i każda para uczniów przygotowuje dla innej pary zestaw pytań do tekstu. Zadaniem uczniów jest udzielenie pisemnych odpowiedzi na zadane pytania. Po wykonaniu zadania listy z pytaniami wracają do autorów, którzy sprawdzają poprawność udzielenia odpowiedzi.
Następnie uczniowie w parach wykonują polecenia do tekstu, np. rozumienie tekstu (określanie głównej myśli tekstu, zadania typu: połącz/uzupełnij luki/dobierz/ustaw w kolejności).
Można również wykorzystać metodę odwróconej lekcji, kiedy to uczniowie wcześniej zapoznają się z multimedium – ilustracją interaktywną, a w szkole możemy podzielić uczniów na grupy zgodnie ze stopniem opanowania i zrozumienia przez nich treści z ilustracji interaktywnej i wyznaczamy im zadania utrwalające i poszerzające wiedzę, indywidualizując tym samym proces uczenia się.
Uczniowie w grupach wykonują polecenia do multimedium (ilustracja interaktywna):
przyporządkowują informacje;
odpowiadają na pytania;
streszczają informacje.
W przypadku realizacji materiału na zajęciach stacjonarnych uczniowie mogą:
sporządzić na podstawie multimedium własną ankietę dotyczącą popularności poszczególnych aplikacji wśród kolegów i koleżanek, czasu spędzanego online i jej wyniki przedstawić w klasie;
wykonać dodatkowo projekt – „Jak być bezpiecznym w Internecie i nie popaść w uzależnienie”.
c) Faza podsumowująca
Uczniowie w formie łańcuszka wypowiedzi informują i wypowiadają się na temat zalet i wad korzystania z mediów społecznościowych, czynników wpływających na powstawanie uzależnienia od Internetu.
Nauczyciel w ramach ewaluacji lekcji zawiesza na tablicy trzy kartki, na jednej z nich narysowany jest kosz, na drugiej – walizka, na trzeciej – biała plama. Obok walizki uczniowie zapisują: „Co zabieram ze sobą z lekcji?”. Tutaj każdy ma wpisać to, co wyniósł z pracy na lekcji, co do niego szczególnie przemówiło, co się spodobało lub co mu się przyda w przyszłości. Obok kosza wpisują: Co mi się nie przyda?”. A obok białej plamy: „Czego zabrakło?”. Poniższe rysunki uczestnicy wypełniają krótkimi zdaniami, równoważnikami zdań lub kluczowymi słowami.
Praca domowa
Uczniowie formułują wpis na bloga. Alternatywnie jako zadanie domowe prosimy uczniów o napisanie wypracowania na temat zagrożeń wynikających z nadmiernego korzystania z Internetu: „Neue Medien – das sichere virtuelle Tor zur Welt. Seine hellen und dunklen Seiten”.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania ilustracji interaktywnej:
Przed lekcją: powtórzenie znanego słownictwa. Uczniowie przygotowują galerię zdjęć wraz z bazą zwrotów.
W trakcie lekcji: odwołanie się do wiedzy posiadanej i połączenie jej z nową wiedzą (konekcjonizm). Uczniowie opisują przygotowane zdjęcia oraz przeprowadzają pomiędzy sobą dialogi na temat objawów uzależnienia od Internetu.
Po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa z danego zakresu. Uczniowie przygotowują quiz w formie online do tematu.