Numer e‑materiału: Temat 89
Autor e‑materiału: Magdalena Pielach
Tytuł e‑materiału: Jest takie miejsce – z wizytą w Wadowicach
Poziom edukacyjny, klasa: szkoła podstawowa, klasa 2

Cel ogólny lekcji: Poznając sylwetkę Jana Pawła II, uczeń kształtuje umiejętność odczuwania więzi z rodziną i wspólnotą narodową oraz doskonali umiejętność rozumienia faktów historycznych oraz pojęć i symboli z nimi związanych, takich jak: rodzina, dom, naród, ojczyzna, kraj.

1
Cele wynikające z podstawy programowej
I. Edukacja polonistyczna
2 Osiągnięcia w zakresie mówienia. Uczeń:
1) wypowiada się płynnie, wyraziście, stosując adekwatne do sytuacji techniki języka mówionego: pauzy, zmianę intonacji, tempa i siły głosu;
3) wypowiada się w formie uporządkowanej i rozwiniętej na tematy związane z przeżyciami, zadaniem, sytuacjami szkolnymi, lekturą czy wydarzeniem kulturalnym;
V. Edukacja plastyczna
2 Osiągnięcia w zakresie działalności ekspresji twórczej. Uczeń:
2) maluje farbami, tuszami przy użyciu pędzli (płaskich, okrągłych), palców, stempli;
III. Edukacja społeczna
2 Osiągnięcia w zakresie orientacji w czasie historycznym. Uczeń:
2) rozpoznaje: godło, barwy, hymn narodowy, mundur wojskowy, wybrane stroje ludowe, np. związane z regionem Polski, w którym mieszka;
7) opowiada historię własnej rodziny, przedstawia wybrane postacie i prezentuje informacje o wielkich Polakach: królowa Jadwiga, król Stefan Batory, astronom Mikołaj Kopernik, noblistka Maria Skłodowska‑Curie, alpinistka Wanda Rutkiewicz, papież Jan Paweł II, nauczycielka – cichociemna gen. Elżbieta Zawacka „Zo”.
Cele szczegółowe

Uczeń:

  • Opowiada wybrane fakty z życia Karola Wojtyły na podstawie filmu „Dom rodzinny Jana Pawła II”.

  • Wymienia zainteresowania Karola Wojtyły przedstawione w filmie.

  • Przedstawia za pomocą różnych form plastycznych życie Karola Wojtyły.

  • Wskazuje flagę, godło i mapę Polski.

  • Wyjaśnia znaczenie rodziny w życiu Karola Wojtyły.

  • Wskazuje cytaty z wypowiedzi Papieża świadczące o jego patriotyzmie.

Kształtowane kompetencje kluczowe
  • Kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

  • Kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

  • Kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.