Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Monika Zaleska‑Szczygieł

Przedmiot: biologia

Temat: Budowa i funkcje mitochondrium

Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
II. Komórka. Uczeń:
8) opisuje budowę i funkcje mitochondriów.
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
II. Komórka. Uczeń:
8) opisuje budowę mitochondriów i plastydów ze szczególnym uwzględnieniem chloroplastów; dokonuje obserwacji mikroskopowych plastydów w materiale biologicznym;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • omawia rodzaje komórek, w których występują mitochondria;

  • określa położenie mitochondriów w komórce;

  • charakteryzuje budowę mitochondrium;

  • rozpoznaje na schemacie elementy budowy mitochondrium;

  • wyjaśnia wpływ aktywności metabolicznej komórki na rozmieszczenie i liczebność mitochondriów;

  • wykazuje związek między budową mitochondriów a ich funkcją.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm;

  • nauczanie wyprzedzające.

Metody i techniki nauczania:

  • pogadanka;

  • mapa mentalna;

  • graffiti;

  • analiza tekstu źródłowego.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z dostępem do Internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • 4 arkusze papieru A3;

  • 4 arkusze papieru A1;

  • flamastry.

Przed lekcja

Nauczyciel przygotowuje kartki z hasłami:

  • „Błona zewnętrzna”;

  • „Błona wewnętrzna i grzebienie mitochondrialne”;

  • „Macierz mitochondrialna”;

  • „DNA mitochondrialny”;

  • „Rybosomy”.

Przebieg zajęć

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel prosi, aby uczniowie opisali budowę komórki eukariotycznej, zawracając uwagę na mitochondria.

  2. Nauczyciel zadaje pytanie: „Jaką funkcję pełnią mitochondria w komórce?”.

  3. Nauczyciel informuje uczniów, że liczba mitochondriów we włóknach mięśni szkieletowych trenującego lekkoatlety i osoby niewykonującej większego wysiłku fizycznego jest różna. Nauczyciel przeprowadza pogadankę zadając pytanie: „Z czego wynika ta różnica?”.

  4. Nauczyciel podaje cele lekcji i formułuje jej temat.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel dzieli klasę na cztery grupy. Każda grupa otrzymuje flamastry i arkusz papieru A3. Zadaniem grup jest wykonanie mapy myśli dotyczącej kształtu, liczebności i rozmieszczenia mitochondriów. Uczniowie wpisują hasła, opisy, wykonują rysunki.

  2. Nauczyciel nadzoruje pracę grup, w razie potrzeby wyjaśnia wątpliwości.

  3. Uczniowie prezentują swoje mapy myśli.

  4. Nauczyciel zapisuje na tablicy hasło „Budowa i funkcje mitochondrium” i rysuje duży schemat budowy mitochondrium. Następnie przedstawiciel każdej z grup losuje hasło, które będzie opracowywane przez grupę (ważne, by liczba grup odpowiadała liczbie zaplanowanych do opracowania haseł):

  • „Błona zewnętrzna”;

  • „Błona wewnętrzna i grzebienie mitochondrialne”;

  • „Macierz mitochondrialna”;

  • „DNA mitochondrialny”;

  • „Rybosomy”.

    Uczniowie na podstawie informacji zawartych w e‑materiale, szczególnie w grafice interaktywnej, zapisują na kartkach najważniejsze informacje dotyczące wylosowanej struktury. Następnie przedstawiciele grup są proszeni o przymocowanie za pomocą masy plastycznej lub taśmy lepiącej swoich opisów w odpowiednim miejscu na rysunku mitochondrium sporządzonym przez nauczyciela na tablicy. Uczniowie podchodzą do tablicy i czytają opisy. Nauczyciel czuwa nad poprawnością wykonanego ćwiczenia. Uczniowie mogą także wykonać w zeszytach własne rysunki schematyczne mitochondrium i je opisać.

  1. Uczniowie wieszają i prezentują graffiti. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia informacje.

  2. Nauczyciel prosi o zapoznanie się grafiką interaktywna zawartą w e‑materiale.

  3. Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne nr 1, 3 i 4.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel wybiera ucznia, który dokończy czytane przez nauczyciela zdanie (materiały pomocnicze). W przypadku udzielenia dobrej odpowiedzi uczeń wskazuje osobę, która dokończy kolejne zdanie czytane przez nauczyciela. W przypadku udzielenia złej odpowiedzi zdanie kończy osoba zgłaszająca się i wskazuje następną osobę.

Praca domowa:

Wykonaj ćwiczenia interaktywne nr 2 oraz od 5 do 8 zawarte w e‑materiale.

Materiały pomocnicze:

Niedokończone zdania:

  1. Liczebność mitochondriów w komórce zależy od…

  2. Mitochondria najczęściej mają kształt…

  3. Przykładem komórek zawierających dużą liczbę mitochondriów są…

  4. Najczęściej w komórce mitochondria występują…

  5. Mitochondria są otoczone…

  6. Więcej białek występuje w błonie…

  7. Błona wewnętrzna jest silnie pofałdowana i tworzy…

  8. Substancją wypełniającą wnętrze mitochondrium jest…

  9. Między błoną zewnętrzną a wewnętrzną znajduje się…

  10. Mitochondria pełnią funkcję…

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania grafiki interaktywnej:

Grafika interaktywna powinna zostać wykorzystana w fazie realizacyjnej lekcji. Można ją także wykorzystać podczas przygotowania ucznia do lekcji.