Dla nauczyciela
Autor: Monika Zaleska‑Szczygieł
Przedmiot: biologia
Temat: Budowa i funkcje mitochondrium
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
omawia rodzaje komórek, w których występują mitochondria;
określa położenie mitochondriów w komórce;
charakteryzuje budowę mitochondrium;
rozpoznaje na schemacie elementy budowy mitochondrium;
wyjaśnia wpływ aktywności metabolicznej komórki na rozmieszczenie i liczebność mitochondriów;
wykazuje związek między budową mitochondriów a ich funkcją.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm;
nauczanie wyprzedzające.
Metody i techniki nauczania:
pogadanka;
mapa mentalna;
graffiti;
analiza tekstu źródłowego.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do Internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
4 arkusze papieru A3;
4 arkusze papieru A1;
flamastry.
Przed lekcja
Nauczyciel przygotowuje kartki z hasłami:
„Błona zewnętrzna”;
„Błona wewnętrzna i grzebienie mitochondrialne”;
„Macierz mitochondrialna”;
„DNA mitochondrialny”;
„Rybosomy”.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Nauczyciel prosi, aby uczniowie opisali budowę komórki eukariotycznej, zawracając uwagę na mitochondria.
Nauczyciel zadaje pytanie: „Jaką funkcję pełnią mitochondria w komórce?”.
Nauczyciel informuje uczniów, że liczba mitochondriów we włóknach mięśni szkieletowych trenującego lekkoatlety i osoby niewykonującej większego wysiłku fizycznego jest różna. Nauczyciel przeprowadza pogadankę zadając pytanie: „Z czego wynika ta różnica?”.
Nauczyciel podaje cele lekcji i formułuje jej temat.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel dzieli klasę na cztery grupy. Każda grupa otrzymuje flamastry i arkusz papieru A3. Zadaniem grup jest wykonanie mapy myśli dotyczącej kształtu, liczebności i rozmieszczenia mitochondriów. Uczniowie wpisują hasła, opisy, wykonują rysunki.
Nauczyciel nadzoruje pracę grup, w razie potrzeby wyjaśnia wątpliwości.
Uczniowie prezentują swoje mapy myśli.
Nauczyciel zapisuje na tablicy hasło „Budowa i funkcje mitochondrium” i rysuje duży schemat budowy mitochondrium. Następnie przedstawiciel każdej z grup losuje hasło, które będzie opracowywane przez grupę (ważne, by liczba grup odpowiadała liczbie zaplanowanych do opracowania haseł):
„Błona zewnętrzna”;
„Błona wewnętrzna i grzebienie mitochondrialne”;
„Macierz mitochondrialna”;
„DNA mitochondrialny”;
„Rybosomy”.
Uczniowie na podstawie informacji zawartych w e‑materiale, szczególnie w grafice interaktywnej, zapisują na kartkach najważniejsze informacje dotyczące wylosowanej struktury. Następnie przedstawiciele grup są proszeni o przymocowanie za pomocą masy plastycznej lub taśmy lepiącej swoich opisów w odpowiednim miejscu na rysunku mitochondrium sporządzonym przez nauczyciela na tablicy. Uczniowie podchodzą do tablicy i czytają opisy. Nauczyciel czuwa nad poprawnością wykonanego ćwiczenia. Uczniowie mogą także wykonać w zeszytach własne rysunki schematyczne mitochondrium i je opisać.
Uczniowie wieszają i prezentują graffiti. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia informacje.
Nauczyciel prosi o zapoznanie się grafiką interaktywna zawartą w e‑materiale.
Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne nr 1, 3 i 4.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel wybiera ucznia, który dokończy czytane przez nauczyciela zdanie (materiały pomocnicze). W przypadku udzielenia dobrej odpowiedzi uczeń wskazuje osobę, która dokończy kolejne zdanie czytane przez nauczyciela. W przypadku udzielenia złej odpowiedzi zdanie kończy osoba zgłaszająca się i wskazuje następną osobę.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia interaktywne nr 2 oraz od 5 do 8 zawarte w e‑materiale.
Materiały pomocnicze:
Niedokończone zdania:
Liczebność mitochondriów w komórce zależy od…
Mitochondria najczęściej mają kształt…
Przykładem komórek zawierających dużą liczbę mitochondriów są…
Najczęściej w komórce mitochondria występują…
Mitochondria są otoczone…
Więcej białek występuje w błonie…
Błona wewnętrzna jest silnie pofałdowana i tworzy…
Substancją wypełniającą wnętrze mitochondrium jest…
Między błoną zewnętrzną a wewnętrzną znajduje się…
Mitochondria pełnią funkcję…
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania grafiki interaktywnej:
Grafika interaktywna powinna zostać wykorzystana w fazie realizacyjnej lekcji. Można ją także wykorzystać podczas przygotowania ucznia do lekcji.