Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Nina Tomaszewska |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Właściwości ferromagnetyków |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia - wymagania ogólne |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | blended learning |
Metody nauczania: | wykład informacyjny wspomagany pokazem multimedialnym |
Formy zajęć: | praca w zespole klasowym |
Środki dydaktyczne: | komputer z rzutnikiem lub tablety do dyspozycji każdego ucznia |
Materiały pomocnicze: | e‑materiał „Ferromagnetyki”. |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Uczniowie na prośbę nauczyciela przypominają, jak zachowują się ferromagnetyki w polu wytworzonym przez magnes. Podają przykłady na to, że po wyjęciu ferromagnetyków z pola magnetycznego okazuje się, że ferromagnetyki same stały się magnesami. Nauczyciel wspólnie z uczniami tworzy na tablicy listę ferromagnetyków. | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel mówi o domenach magnetycznych i omawia ich zachowanie w rosnącym zewnętrznym polu magnetycznym. Następnie przedstawia krzywą magnesowania stali miękkiej koncentrując się na takich pojęciach jak stan nasycenia, pozostałość magnetyczna, pole koercji. Uczeń samodzielnie zapoznaje się z grafiką interaktywną, gdzie jeszcze raz omówiona jest pętla histerezy magnetycznej ale w kontekście zmian zachodzących w komórce krystalicznej w miarę zmieniania pola zewnętrznego o indukcji BIndeks dolny 00. Ostatnie 3 zielone punkty dobrze byłoby potraktować jako zabawę i omówić wspólnie. | |
Faza podsumowująca: | |
W fazie podsumowującej nauczyciel wraz z uczniami rozwiązuje zadania: 2., 7. i 8. z zestawu ćwiczeń. Szczególnie cenne jest tu zadanie 8., które dotyczy metody pomiarowej wartości indukcji w rdzeniu. | |
Praca domowa: | |
Zadania: 1., 3., 4., 5. 6. z zestawu ćwiczeń. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Histereza magnetyczna powinna być podstawą w nauczaniu zastosowań ferromagnetyzmu. Wobec tego można przed lekcja dotyczącą zastosowań poprosić uczniów o pracę z grafiką interaktywną z tego e‑materiału. |