Dla nauczyciela
Autor: Katarzyna Lewandowska
Przedmiot: Język polski
Temat: Norwid odkryty w XX wieku. Dialog z tradycją
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
na podstawie wykładu eksperta określa charakterystyczne cechy poetyki Norwida,
analizuje nawiązania do literackiej spuścizny Norwida w utworach współczesych autorów,
interpretuje wiersz Miłosza Biedrzyckiego Akslop w kontekście twórczości Norwida.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem e‑podręcznika;
metoda stolików eksperckich.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel zadaje uczniom pytania odwołujące się do ich wiedzy na temat twórczości C. Norwida. Pyta o cechy charakterystyczne dla jego utworów, poruszaną tematykę i odbiór jego dzieł. Zwraca uwagę uczniów na trudności interpretacyjne, osadzenie w biografii poety oraz w wydarzeniach historycznych.
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel wyświetla zamieszczony w e‑materiale wykład eksperta. Uczniowie, pracując w parach, wykonują polecenia 1‑3 towarzyszące wykładowi. Następnie wybrane osoby prezentują propozycje odpowiedzi, pozostali uczniowie mogą je przedyskutować i uzupełnić.
Uczestnicy zajęć dzielą się na 6 grup. Będą pracowali metodą stolików eksperckich. Każdy zespół analizuje inny utwór współczesnego autora zamieszczony w galerii zdjęć interaktywnych oraz komentarz do niego. Zadaniem grup jest odpowiedź na pytanie: w jaki sposób poeci w XX i XXI wieku nawiązują do twórczości Cypriana Norwida?
Po przeprowadzeniu analizy przydzielonego utworu uczniowie notują zwięzłe wnioski. Następnie członek każdego zespołu przesiada się do sąsiedniej grupy i przedstawia ustalenia swojej grupy. Uczniowie porównują swoje wnioski.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji i inicjuje krótką rozmowę na temat kryteriów sukcesu. Czego się uczniowie nauczyli? Na koniec prosi chętnego ucznia o podsumowanie i – jeśli to potrzebne – uzupełnia informacje.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia 1 i 2 z sekcji „Galeria zdjęć interaktywnych”.
Materiały pomocnicze:
Witold Bobiński, Konteksty kulturowe w dydaktyce literatury, w: Polonista w szkole, pod red. Anny Janus‑Sitarz, Kraków 2004.
Stefan Sawicki, Norwid – od strony prawnuków, „Teksty Drugie” 2001/6.
Tadeusz Różewicz, To, co zostało z nienapisanej książki o Norwidzie, w: tegoż, Utwory zebrane, t. 3, Wrocław 2004.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Film edukacyjny” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.