Dla nauczyciela
Autor: Agnieszka Pieszalska
Przedmiot: biologia
Temat: Rybosomy prokariotyczne i eukariotyczne
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje cyfrowe.
Cele operacyjne:
Uczeń:
omawia strukturę i skład chemiczny rybosomów;
porównuje strukturę i skład chemiczny rybosomów prokariotycznych i eukariotycznych;
wskazuje miejsca występowanie rybosomów w komórkach pro- i eukariotycznych;
wykazuje rolę rybosomów w prawidłowym funkcjonowaniu komórek.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
strategia kształcenia wyprzedzającego;
IBSE (nauczanie przez dociekanie naukowe).
Metody i techniki nauczania:
pogadanka;
gwiazda pytań;
kosz i walizka;
burza mózgów;
analiza tekstu źródłowego.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
pięć arkuszy papieru A3 z narysowaną gwiazdą, flamastry.
Przed lekcją:
Uczniowie samodzielnie poszukują informacji związanych z tematem lekcji.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel prezentuje schemat budowy komórki roślinnej i zwierzęcej wraz z podpisanymi wszystkimi organellami i prosi uczniów o odszukanie miejsc lokalizacji rybosomów na schematach.
Nauczyciel przeprowadza burzę mózgów, zadając pytanie: „Jaką rolę pełnią rybosomy?”.
Nauczyciel wyjaśnia uczniom, że istnieją gryzonie – golce, które żyją ok. 30 lat. Mówi, że według odkryć naukowców w ciągu życia organizmu syntetyzowane są nieprawidłowo zwinięte peptydy, których agregacja odpowiada za starzenie się. Dodaje, że u golców prawdopodobnie funkcjonuje wyjątkowo sprawny mechanizm naprawczy, który koryguje błędy w syntetyzowanych białkach.
Nauczyciel podaje cele lekcji i formułuje jej temat.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel dzieli klasę na pięć grup. Grupy otrzymują arkusz papieru A3 z ilustracją gwiazdy. Zadaniem grup jest umieszczenie na ramionach gwiazdy pytań dotyczących zagadnienia znajdującego się wewnątrz gwiazdy. Maksymalna liczba pytań: 5 (zob. załącznik 1 w materiałach pomocniczych).
Grupy po napisaniu pytań przekazują gwiazdę innej grupie zgodnie z kierunkiem ruchu wskazówek zegara. Zadaniem grup jest udzielenie odpowiedzi na pytania w oparciu o wiadomości znajdujące się w e‑materiale i informacje przygotowane przed lekcją. Odpowiedzi zapisują na otrzymanym arkuszu papieru A3.
Po upływie wyznaczonego czasu grupy prezentują swoje gwiazdy. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia informacje.
Nauczyciel prosi o zapoznanie się z grafiką interaktywną, a następnie o wykonanie ćwiczeń 1, 4 i 5 zawartych w e‑materiale w sekcji „Sprawdź się”.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel podsumowuje pracę grup.
Nauczyciel rysuje na tablicy kosz i walizkę. Wskazani przez nauczyciela uczniowie losują zdania. Jeżeli zdanie uznają za prawdziwe, umieszczają je w walizce, jeżeli za fałszywe – umieszczają je w koszu (zob. załącznik 2. w materiałach pomocniczych).
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia interaktywne 2, 3, 6, 7 i 8 zawarte w e‑materiale.
Materiały pomocnicze:
Neil A. Campbell i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Rebis, Poznań 2019.
„Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania grafiki interaktywnej:
Grafika interaktywna powinna być wykorzystana w fazie realizacyjnej lekcji. Może też zostać użyta przez ucznia w czasie przygotowania do lekcji.