Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz lekcji:

Imię i nazwisko autora:

Tomasz Sobiepan

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Jak działa i jaką funkcję pełni wyłącznik różnicowoprądowy?

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości.
II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych.

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach;
15) wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu.
VII. Prąd elektryczny. Uczeń:
5) opisuje sieć domową jako przykład obwodu rozgałęzionego; wyjaśnia funkcję bezpieczników różnicowych i przewodu uziemiającego.

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach;
19) wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu.
VIII. Prąd elektryczny. Uczeń:
11) opisuje sieć domową jako przykład obwodu rozgałęzionego; wyjaśnia funkcję bezpieczników różnicowych i przewodu uziemiającego.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. wyjaśnia zasadę działania wyłącznika różnicowoprądowego,

  2. tłumaczy, jaką rolę pełni on w domowej instalacji elektrycznej,

  3. analizuje zasadę działania wyłącznika pod kątem zachodzących w nim procesów fizycznych i zabezpieczenia człowieka przed porażeniem prądem.

Strategie nauczania

gamifikacja

Metody nauczania

wykład ilustrowany animacją, teleturniej

Formy zajęć:

praca indywidualna,praca w grupach

Środki dydaktyczne:

animacja, zestaw zadań

Materiały pomocnicze:

e‑materiał: „Jak działa i jaką funkcję pełni wyłącznik różnicowoprądowy?”

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Zaciekawienie uczniów według części „Czy to nie ciekawe?”.
Uzgodnienie z uczniami celów do osiągniecia na lekcji.

Faza realizacyjna:

Nauczyciel (a jeśli to możliwe – jeden z wytypowanych wcześniej uczniów) prowadzi mini wykład. Na tle pokazywanej partiami animacji tłumaczy, jak działa wyłącznik różnicowoprądowy. Do przygotowania się może użyć części „Warto przeczytać”. Po skończeniu wykładu uczniowie zadają pytania, a prowadzący odpowiada na nie.
Uczniowie dzielą się na 5 grup. Każda z nich gra rolę jednego uczestnika teleturnieju „Jeden z dziesięciu”, nazwanego na potrzeby lekcji „Jeden z pięciu”. Prowadzący (nauczyciel) zadaje pytanie, a uczestnicy (grupy) mają 5 sekund na odpowiedź. Na pierwsze pytanie odpowiada ten, kto pierwszy się zgłosił. Następnego odpowiadającego wyznacza ten, kto prawidłowo odpowiedział na swoje pytanie. Błędna odpowiedź eliminuje z gry, prawidłowa oznacza przyznanie punktu. Wygrywa ten z pozostałych w grze uczestników, który uzyskał najwięcej punktów. Pytaniami są zadania zamieszczone w e‑materiale. W razie potrzeby można użyć zadań z e‑materiału „Zastosowanie wyłączników różnicowoprądowych w sieci domowej” lub wymyślać własne.

Faza podsumowująca:

Uczniowie odnoszą się do postawionych sobie celów lekcji, ustalają które osiągnęli, a które wymagają jeszcze pracy (jakiej i kiedy). W razie potrzeby nauczyciel dostarcza im informację zwrotną kształtującą.

Praca domowa:

Uczniowie utrwalają wiedzę i umiejętności zdobyte w czasie lekcji przeglądając e‑materiał.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Animacja może być także użyta jako materiał pomocniczy przy realizacji tematów dotyczących indukcji elektromagnetycznej.