| |
| |
| Jak działa i jaką funkcję pełni wyłącznik różnicowoprądowy? |
| III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony |
| Cele kształcenia – wymagania ogólne I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości. II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych. Zakres podstawowy Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach; 15) wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu. VII. Prąd elektryczny. Uczeń: 5) opisuje sieć domową jako przykład obwodu rozgałęzionego; wyjaśnia funkcję bezpieczników różnicowych i przewodu uziemiającego. Zakres rozszerzony Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach; 19) wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu. VIII. Prąd elektryczny. Uczeń: 11) opisuje sieć domową jako przykład obwodu rozgałęzionego; wyjaśnia funkcję bezpieczników różnicowych i przewodu uziemiającego. |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
|
| Uczeń:
wyjaśnia zasadę działania wyłącznika różnicowoprądowego,
tłumaczy, jaką rolę pełni on w domowej instalacji elektrycznej,
analizuje zasadę działania wyłącznika pod kątem zachodzących w nim procesów fizycznych i zabezpieczenia człowieka przed porażeniem prądem.
|
| |
| wykład ilustrowany animacją, teleturniej |
| praca indywidualna,praca w grupach |
| |
| e‑materiał: „Jak działa i jaką funkcję pełni wyłącznik różnicowoprądowy?” |
|
|
Zaciekawienie uczniów według części „Czy to nie ciekawe?”. Uzgodnienie z uczniami celów do osiągniecia na lekcji. |
|
Nauczyciel (a jeśli to możliwe – jeden z wytypowanych wcześniej uczniów) prowadzi mini wykład. Na tle pokazywanej partiami animacji tłumaczy, jak działa wyłącznik różnicowoprądowy. Do przygotowania się może użyć części „Warto przeczytać”. Po skończeniu wykładu uczniowie zadają pytania, a prowadzący odpowiada na nie. Uczniowie dzielą się na 5 grup. Każda z nich gra rolę jednego uczestnika teleturnieju „Jeden z dziesięciu”, nazwanego na potrzeby lekcji „Jeden z pięciu”. Prowadzący (nauczyciel) zadaje pytanie, a uczestnicy (grupy) mają 5 sekund na odpowiedź. Na pierwsze pytanie odpowiada ten, kto pierwszy się zgłosił. Następnego odpowiadającego wyznacza ten, kto prawidłowo odpowiedział na swoje pytanie. Błędna odpowiedź eliminuje z gry, prawidłowa oznacza przyznanie punktu. Wygrywa ten z pozostałych w grze uczestników, który uzyskał najwięcej punktów. Pytaniami są zadania zamieszczone w e‑materiale. W razie potrzeby można użyć zadań z e‑materiału „Zastosowanie wyłączników różnicowoprądowych w sieci domowej” lub wymyślać własne. |
|
Uczniowie odnoszą się do postawionych sobie celów lekcji, ustalają które osiągnęli, a które wymagają jeszcze pracy (jakiej i kiedy). W razie potrzeby nauczyciel dostarcza im informację zwrotną kształtującą. |
|
Uczniowie utrwalają wiedzę i umiejętności zdobyte w czasie lekcji przeglądając e‑materiał. |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Animacja może być także użyta jako materiał pomocniczy przy realizacji tematów dotyczących indukcji elektromagnetycznej. |