Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Krystyna Wosińska |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Cykl Carnota |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia - wymagania ogólne |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | strategia eksperymentalno‑obserwacyjna (dostrzeganie i definiowanie problemów) |
Metody nauczania: | wykład informacyjny, pokaz multimedialny, analiza pomysłów |
Formy zajęć: | - praca w grupach, |
Środki dydaktyczne: | komputer z rzutnikiem lub tablety do dyspozycji każdego ucznia. |
Materiały pomocnicze: | E‑materiały: „Czym jest przemiana adiabatyczna?”, „Czym jest przemiana izotermiczna?”, „Jak zanalizować cykle termodynamiczne?”, „Co to jest silnik cieplny?”, „Jak obliczyć sprawność silników cieplnych?” |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
- Wprowadzenie zgodnie z treścią w części pierwszej „Czy to nie ciekawe?”. | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel opisuje kolejne przemiany cyklu, odwołując się do wiedzy uczniów o pracy i cieple w tych przemianach. Przykładowe pytania stawiane uczniom:
Następnie nauczyciel wprowadza wzór na sprawność cyklu Carnota, a uczniowie w dyskusji ustalają, od czego ona zależy. Uczniowie oglądają film samouczek i, dyskutując w grupach 4‑osobowych, znajdują odpowiedź na zadane w nim pytanie. | |
Faza podsumowująca: | |
Uczniowie zgłaszają pomysły, jak odpowiedzieć na zadane w filmie pytanie. | |
Praca domowa: | |
W celu powtórzenia i utrwalenia materiału uczniowie rozwiązują | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Film samouczek jest przeznaczony do wykorzystania na lekcji, a także dla uczniów po lekcji, w celu powtórzenia i utrwalenia materiału. |