Dla nauczyciela
Autor: Damian Stelmach
Przedmiot: Informatyka
Temat: Adresy IP specjalnego przeznaczenia
Grupa docelowa:
Liceum ogólnokształcące i technikum, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Prześledzisz, które adresy IPv4 nie są wykorzystywane do adresowania hostów.
Przeanalizujesz zastosowanie specjalnych adresów IPv4.
Wskażesz adresy IPv4 specjalnego przeznaczenia.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;
ćwiczenia praktyczne.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Adresy IP specjalnego przeznaczenia”. Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla uczniom temat, wskazuje cele zajęć oraz ustala z uczestnikami zajęć kryteria sukcesu.
Rozpoznanie wiedzy uczniów. Nauczyciel prosi wybranego ucznia lub uczniów o przedstawienie sytuacji problemowej związanej z tematem lekcji.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel zadaje uczniom pytanie o to, czy znają adresy IP, które wykorzystywane są w szczególnych sytuacjach. Prosi o podanie przykładów takich adresów. Jeśli uczniowie nie znają odpowiedzi, nauczyciel rozpoczyna od krótkiego wprowadzenia teoretycznego.
Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla zawartość sekcji „Film samouczek”. Uczniowie wspólnie zapoznają się z filmem, który pokazuje kiedy konfigurowany jest adres autokonfiguracji (ang. Automatic Private IP Addressing).
Ćwiczenie umiejętności. Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenia nr 1‑8. Po wykonaniu każdego z nich następuje omówienie rozwiązania przez nauczyciela.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel zadaje pytania podsumowujące, np.
Czym są adresy specjalne?
Jak sprawdzić swój adres IP
W jakich sytuacjach może się nam przydać sprawdzenie własnego IP
Za co odpowiada administrator sieci?
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności, omawia ewentualne problemy podczas rozwiązania ćwiczeń.
Praca domowa:
Przygotuj notatkę dotyczącą wyczerpywania puli adresów IPv4.
Wskazówki metodyczne:
Treści w sekcji „Przeczytaj” można wykorzystać jako podsumowanie i utrwalenie wiedzy uczniów.