Dla nauczyciela
Autor: Anna Juwan
Przedmiot: Biologia
Temat: Budujemy białko
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Wskażesz etapy powstawania białka w komórce eukariotycznej.
Określisz czas trwania kolejnych etapów biosyntezy białka.
Wyjaśnisz znaczenie degradacji białek w homeostazie komórkowej.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem komputera;
ćwiczenia interaktywne;
symulacja;
analiza tekstu źródłowego.
Formy pracy:
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu;
arkusze papieru, flamastry.
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał: „Budujemy białko”. Prosi uczniów o zapoznanie się z treściami zawartymi w sekcji „Przeczytaj” oraz wykonanie ćwiczenia nr 1 w sekcji „Sprawdź się” (w którym uczniowie mają wskazać, jaki aminokwas zostanie przetransportowany w miejsce A rybosomu za pomocą przedstawionej cząsteczki tRNA).
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla zawartość sekcji „Wprowadzenie”. Uczniowie wspólnie z nauczycielem omawiają cele lekcji i określają kryteria sukcesu.
Raport z przygotowań. Nauczyciel za pomocą dostępnego w panelu użytkownika raportu weryfikuje przygotowanie uczniów do lekcji, m.in. sprawdza, kto wykonał zadane ćwiczenie. Może wyświetlić odpowiedzi uczniów na tablicy interaktywnej. Prosi wybranego ucznia o uzasadnienie swojego rozwiązania.
Następnie zadaje pytania: „Czym są nukleotydy? Dlaczego istotna jest kolejność ich zapisu?”.
Faza realizacyjna:
Praca z multimedium („Symulacja interaktywna”). Uczniowie zapoznają się z symulacją interaktywną, a następnie wykonują polecenie nr 1 („Opisz proces biosyntezy białka”) i polecenie nr 2 („Wyjaśnij, jaką funkcję pełni polimeraza RNA w procesie biosyntezy białka”), pracując metodą kuli śniegowej.
Nauczyciel objaśnia wspomnianą metodę i wynikające z niej kolejne etapy pracy:
1) najpierw uczniowie będą indywidualnie opracowywać odpowiedzi na polecenia;
2) potem połączą się w pary i porównają swoje propozycje, a na osobnej kartce zapiszą wspólne odpowiedzi;
3) kolejnym krokiem będzie połączenie się par w czwórki, które – jak poprzednio – skonfrontują swoje odpowiedzi;
4) przedstawiciele poszczególnych zespołów 4‑osobowych zaprezentują na forum klasy uzgodnione w grupie odpowiedzi.Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Uczniowie dobierają się w pary i wykonują ćwiczenia od 5 do 8 (odnoszące się do tekstu dotyczącego systemu PURE, pozwalającego na translację in vitro) w sekcji „Sprawdź się”. Następnie konsultują swoje rozwiązania z inną parą uczniów i ustalają jedną wersję odpowiedzi.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel zadaje pytanie: „Jakie znaczenie ma degradacja białek w homeostazie komórkowej?”. Wybrani lub chętni uczniowie udzielają odpowiedzi.
Nauczyciel prosi uczniów o rozwinięcie zdań: „Dziś nauczyłem/nauczyłam się…”, „Zrozumiałem/zrozumiałam, że…”, „Zaskoczyło mnie…”, „Dowiedziałem/dowiedziałam się...”.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia od 2 do 4 z sekcji „Sprawdź się”.
Dla chętnych: Wykonaj ćwiczenie nr 9 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Jane B. Reece i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2021.
„Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.
Dodatkowe wskazówki metodyczne:
Multimedium zamieszczone w sekcji „Symulacja interaktywna” można wykorzystać w fazie wstępnej zajęć, w celu wzbudzenia zaciekawienia uczniów.