Scenariusz lekcji

Imię i nazwisko autora: Ewa Malinowska

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Rzeźba pobrzeża Bałtyku

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum i technikum, zakres rozszerzony, klasa III

Podstawa programowa/cele kształcenia - wymagania ogólne

I. Wiedza geograficzna:

1. Rozumienie specjalistycznych pojęć i posługiwanie się terminami geograficznymi.

2. Rozszerzenie wiedzy niezbędnej do zrozumienia istoty zjawisk oraz charakteru i dynamiki procesów zachodzących w środowisku geograficznym w skali lokalnej, regionalnej, krajowej i globalnej.

II. Umiejętności i stosowanie wiedzy w praktyce:

2. Analizowanie i wyjaśnianie zjawisk i procesów geograficznych oraz zróżnicowania przyrodniczego, społeczno‑gospodarczego i kulturowego świata.

4. Formułowanie twierdzeń o prawidłowościach dotyczących funkcjonowania środowiska przyrodniczego i społeczno‑gospodarczego oraz wzajemnych zależności w systemie przyroda - człowiek - gospodarka.

8. Wykorzystywanie zdobytej wiedzy i umiejętności geograficznych w analizie i ocenie przemian przestrzeni geograficznej.

III. Kształtowanie postaw:

1. Rozwijanie dociekliwości poznawczej, ukierunkowanej na poszukiwanie prawdy, dobra i piękna.

3. Rozumienie pozautylitamych wartości elementów środowiska geograficznego i krajobrazów.

Treści nauczania:

XIII. Związki między elementami środowiska przyrodniczego na wybranych obszarach Polski: gór, wyżyn, nizin, pojezierzy i pobrzeży.

Uczeń:

7) charakteryzuje zróżnicowanie rzeźby pobrzeża Bałtyku oraz porównuje cechy i wyjaśnia genezę wybrzeża niskiego i wysokiego.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne.

Uczeń:

  • Charakteryzuje formy rzeźby pobrzeża Morza Bałtyckiego.

  • Identyfikuje charakterystyczne cechy rzeźby pobrzeża Morza Bałtyckiego.

  • Ocenia zróżnicowanie rzeźby w różnych częściach pobrzeża Morza Bałtyckiego.

  • Charakteryzuje genezę różnych form rzeźby na obszarze pobrzeża Morza Bałtyckiego.

Strategie nauczania: asocjacyjna, badawcza (problemowa).

Metody i techniki nauczania: blended learning, IBSE.

Formy zajęć: praca indywidualna.

Środki dydaktyczne: e‑materiał, atlas, mapa ścienna Morza Bałtyckiego, komputer, projektor multimedialny, tablety, arkusze papieru A0/A1, pisaki, zeszyt przedmiotowy

Materiały pomocnicze:

  • Jerzy Kondracki, Geografia regionalna Polski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011.

  • Piotr Migoń, Geomorfologia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2019.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

  • Przedstawienie celów lekcji.

  • Wprowadzenie w tematykę zajęć – nauczyciel prezentuje uczniom fotografie różnych form rzeźby pobrzeża, w interakcji z uczniami prowadzi krótką pogadankę.

Faza realizacyjna:

  • Podział uczniów na grupy (liczebność określa nauczyciel), omówienie zasad wykonania zadania; zadaniem uczniów jest opracowanie schematu/szkicu przedstawiającego genezę różnych form rzeźby pobrzeża.

  • Wyświetlenie na ekranie filmu edukacyjnego z e‑materiału przedstawiającego różne typy wybrzeży Bałtyku; w trakcie projekcji uczniowie sporządzają notatki dotyczące genezy i cech charakterystycznych rzeźby.

  • Praca w grupach polegająca na wykonaniu szkicu, przedstawiającego przekrój przez różne typy wybrzeża z zaznaczeniem charakterystycznych dla niego form rzeźby oraz określenie ich genezy; każda grupa opracowuje jeden typ wybrzeża wskazany przez nauczyciela (lub wylosowany), korzystając z e‑materiału, atlasu, podręcznika, w miarę możliwości także źródeł internetowych.

  • Prezentacja przez poszczególne grupy na forum klasy przygotowanych schematów z omówieniem genezy form rzeźby; zaznaczenie na mapie ściennej (ewentualnie mapie wyświetlonej na tablicy interaktywnej) odcinków wybrzeża, dla których omawiane typy rzeźby są charakterystyczne; nauczyciel kontroluje poprawność wypowiedzi, wprowadza uzupełnienia, zadaje pytania nakierowujące.

  • Dyskusja z udziałem zespołu klasowego po zakończeniu wszystkich prezentacji, mająca na celu podsumowanie informacji i określenie związków przyczynowo‑skutkowych między cechami form rzeźby pobrzeży i ich występowaniem.

  • Prezentacja uczniom grafiki interaktywnej w celu weryfikacji sformułowanych wniosków, wyjaśnienia wątpliwości i usystematyzowania dotychczasowej wiedzy.

  • Sporządzenie notatki w zeszycie zawierającej syntetyczne podsumowanie przeprowadzonej dyskusji i prezentacji.

  • Prośba nauczyciela o wykonanie kilku wskazanych ćwiczeń z e‑materiału i przedstawienie rezultatów.

Faza podsumowująca:

  • Podsumowanie i utrwalenie nowej wiedzy poprzez zadawanie pytań przez nauczyciela i udzielanie odpowiedzi przez uczniów.

  • Ocena aktywności i przypomnienie celów zajęć.

Praca domowa:

  • Dokończenie ćwiczeń zawartych w e‑materiale.

  • Zapoznanie się z pozostałymi informacjami z e‑materiału.

  • Praca pisemna: Oceń wpływ wybranych form rzeźby na rozwój gospodarczy pobrzeży – uwzględnij wpływ sprzyjający i ograniczający.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Grafiki i film edukacyjny mogą być wykorzystane w czasie lekcji dotyczących pasowości krajobrazowej Polski, a także charakterystyki fizycznogeograficznej pasa oraz do samodzielnego rozszerzania i pogłębiania wiedzy przez ucznia w domu i w czasie lekcji, mającej również na celu powtórzenie materiału z bloku tematycznego dotyczącego litosfery.